شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
جزییات ششمین روز از حادثه پلاسکو
بارش برف روی آوار 540 درجه
500 نفر از هموطنان قبل از تخریب ساختمان پلاسکو تخلیه شده بودند

شهروند|  عملیات آواربرداری و جست‌وجو پیکر قربانیان حادثه تلخ تهران در حالی وارد ششمین روز خود شد که بارش برف بامدادی ویرانه‌های پلاسکو را سفیدپوش کرد تا هرم خروارها آوار کم‌کم سرد شود. هر چند داغ آتش پلاسکو هنوز در دل‌ها زبانه می‌کشد و همچنان خانواده‌های زیادی نگران سرنوشت عزیزان خود هستند. با گذشت 144 ساعت از آتش‌سوزی و ریزش فاجعه‌بار پلاسکو همچنان سرنوشت ۱۳ آتش‌نشان و 8 شهروند قربانی در این حادثه  هنوز  نامشخص است. کار آواربرداری بی‌وقفه ادامه دارد. براساس اعلام مقامات حاضر در محل حادثه تاکنون بیش ار 11‌هزار تن آوار و نخاله از چهار راه اسلامبول خارج شده است. در یکی دو روز گذشته در جریان ادامه عملیات آواربرداری تعدادی  کلاه‌ها و ادوات آتش‌نشانان از زیرآوارهای داغ پلاسکو کشف شده است. اما تاکنون تنها پیکر دو آتش‌نشان از زیر آوار خارج شده است.
پیکر جدیدی پیدا نشده است
با وجود پیشرفت قابل توجه علمیات آواربرداری هنوز پیکر بیشتر قربانیان این حادثه پیدا نشده است. مخروبه‌هایی با 540 درجه سانتیگراد گرما؛ موضوعی که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران هم روز گذشته به آن اشاره کرد: «تاکنون ۷۰‌درصد از ضایعات، نخاله‌ها و بتن از محل حادثه خارج شده است. اما هنوز هیچ پیکری از آتش‌نشانان به دست نیامده است و آمار مکشوفات ما همان دو آتش‌نشان است.»
ملکی با اشاره به کشف ادوات و تجهیزات آتش‌نشانی از بخش غربی پلاسکو در این‌باره گفت: «در ادامه روند آوار‌برداری پلاسکو از دوشنبه شب تاکنون چند دستگاه تنفسی، متعلقات و تجهیزات پیدا شد که بر همین اساس محدوده مورد نظر را با دقت بیشتری کندوکاو کردیم اما متأسفانه به هیچ پیکری دست نیافته‌ایم.» او اضافه کرد: «در ضلع جنوب شرقی ساختمان به اتاق ترانس رسیدیم که با وجود جست‌وجوی کامل، متأسفانه در این بخش هم پیکری وجود نداشت.» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی همچنین درباره روند عملیات آوار‌برداری پلاسکو هم گفت: «تاکنون 11000 تن از آوارهای ساختمان پلاسکو شامل آهن‌های شکسته، نخاله و سیمان از محل خارج شده و آتش‌نشان‌ها همچنان با دستگاه‌های هیدرولیکی در حال جست‌وجوی پیکرهای مدفون شده هستند.» او همچنین از احتمال پایان عملیات آواربرداری طی دو روز آینده خبر داد و گفت: «بیشتر آهن‌آلات از محل خارج شده است و در حال جمع آوری نخاله‌ها هستیم. تلاش می‌کنیم تا ۴۸ ساعت آینده کار آواربرداری به پایان برسد.»
اعلام مفقودی 8 نفر
درحالی که از همان ساعات اولیه بروز این حادثه تراژیک اخبارهای ضدونقیضی در خصوص آمار  مفقودان این حادثه اعلام شده است. سردار قادر کریمی، جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ ظهر دیروز از حضور ۵۰۰ نفر در طبقات مختلف ساختمان پلاسکو در روز حادثه خبر داد: «جمعیتی حدود ۵۰۰ نفر در طبقات مختلف بودند که توسط نیروهای آتش‌نشانی و نیروی انتظامی از محل حادثه خارج شدند.» او همچنین آخرین آمار مفقودشدگان غیرآتش‌نشان این حادثه را 8 نفر اعلام کرد:  «‌تاکنون ۸ نفر اعلام فقدانی در پلیس آگاهی گزارش شده که جنازه ۴ نفر کشف شده است.»
جانشین فرماندهی انتظامی تهران همچنین در مورد چندین تبعه افغانستانی که گفته می‌شود به‌عنوان نیروی خدماتی در پاساژ پلاسکو فعالیت داشته‌اند و در این مدت مفقود شده‌اند، هم توضیح داد: «اگر اتباع بیگانه در محیط حضور داشتند، بدون‌ شک تاکنون فردی از خانواده و یا دوستان آنها در محل حاضر و فقدانی عزیزان‌شان را اعلام می‌کردند. اما تاکنون کسی در این رابطه مراجعه‌ای نداشته است.» او همچنین با رد برخی شایعات در خصوص ناامن بودن مغازه‌های منطقه حادثه‌دیده گفت: «تا امروز سعی کردیم امنیت مغازه‌های موجود در مجاور این پاساژ را ایجاد کنیم. با گذشت 6 روز از حادثه حتی یک گزارش از سرقت و هرگونه ناامنی در محدوده این ساختمان نداشتیم.» او همچنین درباره اسناد و اموال کشف‌شده از میان آوارهای پلاسکو هم گفت: « ۷ گاوصندوق تاکنون کشف شده که ۵ گاوصندوق تحویل داده شده است.» در همین حال مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از پایان کار تشخیص هویت اجساد کشف‌شده خبر داد. او در این‌باره گفت: «هویت پیکرهای منتقل‌شده به پزشکی قانونی هنوز مشخص نشده است ولی آزمایش از خانواده ۱۵ آتش‌نشان صورت گرفته است و به احتمال زیاد نتیجه آزمایشات و هویت کامل تا فردا معین و اعلام خواهد شد.»


تعداد بازدید :  257