شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
گزیده های هفتگی اقتصاد مقاومتی

30 دی
توافق با زیمنس آلمان برای ساخت لکوموتیو برقی

شرکت ایرانی مپنا و زیمنس آلمان برای تأمین و ساخت لکوموتیو برقی و انتقال دانش فنی آن به کشور به توافق نهایی رسیدند. سعید محمدزاده، پنجشنبه درجمع خبرنگاران درمشهد گفت: این قرارداد که در چارچوب قوانین کشور انجام شده و براساس آن بناست، نیروهای داخلی بخش قابل توجهی از پروژه را به انجام برسانند، هفته آینده به امضا خواهد رسید. به گفته او، 2‌میلیارد دلار اعتبار مالی طرح برقی‌کردن راه‌آهن تهران- مشهد نیز از طریق فاینانس تأمین شده و امید است پیش از نوروز 96، خبر خوش آغاز اجرای پروژه به زائران حضرت رضا(ع) اعلام شود.
مدیرعامل راه‌آهن، عملیاتی‌کردن منویات
مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی را از اولویت‌های این سازمان دانست‌ و گفت: راه‌آهن تلاش دارد با فراهم‌کردن بستر لازم برای افزایش سهم خود در جابه‌جایی بار و مسافر، در راستای صرفه‌جویی درمصرف سوخت و تأمین امنیت هم‌میهنان گام بردارد.

1 بهمن
اقتصاد مقاومتی را لوث نکنیم

نماینده ولی‌فقیه درهرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت:  مسئولان نظام مراقب باشند هر پروژه و فعالیتی را که انجام می‌دهند، به اقتصاد مقاومتی ربط ندهند و اقتصاد مقاومتی را لوث نکنند. آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی درخطبه‌های این هفته نمازجمعه بندرعباس افزود: منظور مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویا برای دفع موانع توسعه و تلاش درمسیر پیشرفت کشور است که بعضی‌ها پاسخ صوری به ندای رهبری دادند و کشیدن خط راه‌آهن برای قطارها و خرید هواپیما و هرکاری که انجام دهند را به اقتصاد مقاومتی ربط می‌دهند.
او با اشاره به این‌که «بی‌تیشه فقر ریشه‌کن نمی‌شود»، اظهار کرد: تا اقتصاد را به بازو و بیل و کلنگ و کشاورزی و دامداری وصل نکنیم و جامعه از حالت رکود خارج
 نشود و هر انسانی نیندیشد که چگونه کار را به جریان درآورد و مشغول به فعالیت شود، اقتصاد ما همچنان لنگ است.

2 بهمن
20 پرواز برای بارورسازی ابرها انجام شد

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای بارورسازی ابرها، خاطرنشان کرد: دراین راستا از دهم آبان‌ماه گذشته 20 سورتی پرواز معادل60ساعت پرواز در 8 استان کشور انجام شده است. از این روش هر مترمکعب آب از این روش حداکثر 45تومان تمام می‌شود.
«رحیم میدانی» ضمن اشاره به مشکلات اعتباری طرح بارورسازی ابرها درکشور، گفت: امسال 90‌میلیارد ریال اعتبار برای شرکت مجری طرح درنظر گرفته شد، اما تاکنون پولی به آنها پرداخت نشده است، اما پیگیر پرداخت اسناد خزانه اسلامی به آنها هستیم. میدانی یادآور شد: رادارهای از کارافتاده موجود برای این کار نیز، با تلاش متخصصان داخلی احیا شده و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی حتی فشنگ‌های مربوطه نیز درحال بومی‌سازی است. به گفته این مقام مسئول، استحصال آب از این طریق بین 15 تا 45تومان در هر مترمکعب هزینه دارد؛ این درحالی است که تأمین آب از طریق آب شیرین‌کن‌ها بین 3 تا 6‌هزارتومان در هر مترمکعب هزینه‌بر است.

3 بهمن
سیاست و برنامه‌های دولت قابل نقد است

«سیاست‌ها و برنامه‌های دولت قابل نقد است و کسانی که می‌خواهند، باید آن را نقد کنند ولی عملکردها و شاخص‌ها قابل نقد نیستند.» اینها بخشی از اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری اسحاق جهانگیری است. جهانگیری درمراسم اعطای تندیس و نشان امین‌الضرب به کارآفرینان برتر افزود: این‌که صداوسیما و رسانه‌ها فرصت برای نقد دولت فراهم می‌کنند، کار خوبی است و ما ناراحت نمی‌شویم ولی گاهی اوقات عده‌ای درمورد رشد اقتصادی بحث می‌کنند که درست نیست. او گفت: هرکس فرصت دارد، باید مسیر کارآفرینان و تولید کنندگان را تسهیل کند و اگر ندارد، آنها را دوست داشته باشد و اقتصاد ایران راهی ندارد جز این‌که بخش خصوصی به میدان بیاید و با سرمایه‌گذاری و تولید، کار و اشتغال ایجاد کنیم. جهانگیری همچنین به نامگذاری ‌سال‌جاری ازسوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان ‌سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: این شعار برای من پیام مهمی داشت و با شرایطی که از اقتصاد کشور تصور داشتم، راه‌اندازی چرخ متوقف‌شده اقتصاد کار پرزحمتی بود.

4 بهمن
انبارها و مراکز نگهداری کالا زیر ذره‌بین

رویکرد مبارزه با قاچاق کالا سیستمی می‌شود. معاون دفتر بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح مدیریت انبارها و مراکز نگهداری کالا به منظور مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولید داخلی ازسوی این وزارتخانه و با همکاری سایر نهادها در دستور کار قرار دارد. حمید محله‌ای درنشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قزوین گفت: این طرح با هدف مجوزدارکردن فعالیت‌های اقتصادی فاقد پروانه، رصد دقیق جریان گردش کالا و پیشگیری از صدور بارنامه‌های غیرواقعی و صوری و دسترسی به میزان آمار و موجودی کالا در انبارها اجرا می‌شود. محله‌ای همچنین به بند 23 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در آن بر «شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار» تأکید می‌کند، اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح ضمن تشدید مبارزه با قاچاق کالا، به تحقق اقتصاد مقاومتی درکشور نیز کمک می‌شود.

5 بهمن
آزادسازی حریم ریلی کشور به 20هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر می‌رسد

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: در سند چشم‌انداز 1404 از میزان کل عرضه انرژی درکشور، یک‌وهشت‌دهم‌ درصد (حدود 20هزار مگاوات) برای انرژی‌های تجدیدپذیر مصوب شده است. به گفته سیروس وطن‌خوان آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران دارنده اول ذخایر نفت و گاز دنیاست و در انرژی‌های تجدیدپذیر نیز جزو کشورهای کم‌نظیر هستیم. او بیان کرد: در ایران بیش از 300روز آفتاب داریم، درصورتی که در دنیا برخی کشورها از این نعمت محروم هستند، اما با وجود این‌که ما غرق انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم، قدر انرژی‌های خود را نمی‌دانیم. هر آنچه از انرژی باد، خورشید، گرمایی باید داشته باشیم، دراین کشور داریم اما توان استفاده از آن را نداریم. او تأکید کرد: امروزه با مدل اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان که درجامعه مطرح شده، ارزش انرژی‌های تجدیدناپذیر هم دوچندان شده است.


تعداد بازدید :  186