شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
نماینده ولی‌فقیه در هلال‌احمر:
نظارت و ارزیابی یکی از عوامل رشد هر مجموعه است

شهروند| نماینده ولی‌فقیه درجمعیت هلال‌احمر با تأکید بر اهمیت نظارت و ارزیابی، فعالیت مسئولان نظارت، ارزیابی و پاسخگویی به شکایات را یکی ازعوامل مهم رشددهنده و نگهدارنده مجموعه دانست. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در دیدار با مسئولان اداره کل نظارت، ارزیابی و پاسخگویی به شکایات هلال‌احمر سراسر کشور با اشاره به ضرورت توجه به بایدها و نبایدهای قانونی درمسأله نظارت گفت: نظارت باید همه‌جانبه باشد، به‌گونه‌ای که هم نقاط قوت و توانایی‌های افراد و هم نقاط ضعف و کاستی‌های آنان مورد نظر قرار گیرد.
وی مسأله نظارت را یکی از مهم‌ترین ارکان یک مجموعه کارآمد دانست و تصریح کرد: البته ضرورت وجود نظارت به معنای نداشتن اعتماد به کارکنان سازمان نبوده و سفارش به داشتن یک نظام قوی نظارتی نیز، به معنای توصیه به نداشتن اعتماد به کارکنان نیست، بلکه باید به نقش اثرگذار نظارت در سیستم توجه کرد که درتمامی جوامع دنیا وجود دارد. نماینده ولی‌فقیه درجمعیت هلال‌احمر به تبیین جایگاه مهم و اساسی نظارت در اسلام پرداخت و با شرح چند آیه از قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند متعال دراین دنیا، با نظارت کامل بر اعمال، گفتار و نیات انسان‌ها، در روز قیامت، همه اقدمات انسان را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهد و برای آن پاداش یا کیفر مناسب تعیین می‌کند. وی با طرح این سوال که هدف از نظارت الهی چیست، گفت:   هدف از این نظارت دقیق، گسترده و کامل این است که انسان، همواره باید خود را درمحضر خدا بداند و خدا را ناظر بر اعمال خود ببیند تا از این طریق در راستای تعالی و طرقی خود بکوشد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با تأکید بر این‌که علاوه بر خداوند که ناظر بر اعمال و رفتار و نیات انسان‌هاست، پیامبران و معصومین(ع)، فرشتگان و زمین و زمان نیز چنین نظارتی را عهده‌دار هستند، افزود: آیات متعددی در قرآن کریم شاهد براین موضوع است. وی دقت نظر، مبتنی بر هدف و برنامه، متناسب با مقتضیات و به موقع‌بودن را از ویژگی‌های یک نظارت موثر دانست و افزود: یکی از ضرورت‌ها در موثربودن نظام نظارتی دقت آن است.
ارزیابی، ابزاری برای اثربخشی و کارایی سازمان‌هاست
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال‌احمر ارزیابی را یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار دریک مجموعه دانست و افزود: درکنار نظارت، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت منابع انسانی که بر اثربخشی و کارایی سازمان‌ها تأثیر عمیق به همراه دارد، ارزیابی عملکرد است.
وی با تأکید بر وجود سیستم پویا و دقیق ارزیابی در یک سیستم تصریح کرد: با ارایه و طراحی برنامه‌های ارزیابی عملکرد، اشکالات، نقایص و کمبودهای سازمان شناسایی‌شده و تهدیدات بالقوه و بالفعل رفع خواهد شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با یادآوری این موضوع که در ارزیابی باید به مسائل پراهمیتی همچون حق، عدالت و انصاف توجه کرد، خاطرنشان کرد: مدیران با استفاده از برنامه ارزیابی عملکرد از نقاط قوت و ضعف حوزه مدیریتی خود آگاه شده و با استفاده از برنامه‌های اصلاحی به رشد و بالندگی سازمان توجه خواهند کرد.


تعداد بازدید :  205