شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
اشتباه‌های داوران در مسابقات لیگ برتر به اوج خود رسیده است
فریب مردم برای توجیه گاف داور
کامرانی‌فر: وقتی صالحی اشتباه نکرده، چه باید بگوییم؟!

شهروند|  اعتراض به داوری در فوتبال ایران موضوعی عادی و پیش پا افتاده است. گاهی برخی اشتباهات آن‌قدر فاحش و تاثیرگذار است که جایی برای دفاع از عملکرد داوران نمی‌گذارد. در هفته‌های اخیر لیگ برتر هم داوران سوت‌های پرحاشیه‌ای زده‌اند و جنجال‌های زیادی را به پا کرده‌اند.
نیم فصلی پر از اشتباه
وقتی آماری درباره اشتباهات داوری در نیم فصل اول لیگ برتر منتشر شد، نگاه‌ها روی داوری متمرکز شد. متاسفانه در نیم فصل اول داوران 38 سوت اشتباه زده‌اند که برخی از آنها در نتیجه بازی هم تاثیرگذار بوده‌اند. داوری همیشه از جنجال برانگیزترین بخش‌های فوتبال ایران بوده که معمولاً اتفاقات مهمی را هم رقم زده است. امسال هم داوری‌ها دور از انتظار بوده و هفته‌ای در لیگ برتر نیست که تیمی از داوری گله نداشته باشد. هفته هجدهم هم که اوج شاهکارهای داوری بود که در نتایج تأثیر داشت.
پدیده‌ای به نام صالحی
احمد صالحی یکی از داورانی است که انگار نامش با جنجال عجین شده است. او درحالی در فصل اخیر اشتباهات فاحشی داشته که در فصل چهاردهم در جمع بهترین داوران قرار گرفت. صالحی در بازی نفت و ماشین‌سازی در فصل اخیر یک پنالتی مسلم برای نفت و یکی برای ماشین‌سازی را نگرفت و گل سالم تیم تبریزی را هم آفساید اعلام کرد. مهم‌ترین جنجالی که این داور سابقا بین‌المللی در مسابقات امسال رقم زده، در دیدار استقلال و صبا در جام حذفی بود. او در صحنه پنالتی سوم درحالی‌که مهدی رحمتی خودش را برای مهار پنالتی کیوان امرایی آماده می‌کرد، در مواجهه با کاپیتان استقلال کلماتی را بیان کرد که برخی با شور کردن ماجرا مدعی تبانی رحمتی با داور شدند! البته این شایعه هرگز قابل اعتنا نبود اما باز هم صالحی در متن آن قرار داشت. صالحی که هنوز در این فصل از کارت قرمز خود استفاده نکرده، در دیدار دو تیم در تبریز می‌توانست خالد شفیعی را با توجه به خطا در موقعیت مناسب گلزنی حریف از زمین اخراج کند که از این مسأله چشم پوشی کرد و درحالی‌که تراکتور باید 60 دقیقه 10 نفره بازی می‌کرد از بازیکن خود سود برد. آخرین شاهکار این داور به بازی پرسپولیس و گسترش برمی‌گردد. او در این بازی می‌توانست دو پنالتی به سود پرسپولیس بگیرد اما از آنها چشم‌پوشی کرد. صالحی این بار اشتباه قدیمی خود را دوباره مرتکب شد. او در نیمه اول به مسعود ابراهیم زاده کارت زرد نشان داد و در نیمه دوم هم درحالی‌که باید با کارت زرد دوم این بازیکن را اخراج می‌کرد، این کار را انجام نداد. وقتی بعد از بازی هم با حجم وسیع انتقادات رو‌به‌رو شد ادعا کرد کارت زرد اول را به
مگنو باتیستا نشان داده و به همین دلیل ابراهیم‌زاده را اخراج نکرده است. در گزارش داوری هم اخطار اول برای باتیستا قید شده و اخطار دوم برای ابراهیم‌زاده اما خود ابراهیم زاده تأیید کرده کارت زرد اول برای او بوده و داور مرتکب اشتباه شده است. صالحی در اتفاق مشابه همین ماجرا در بازی پدیده و استقلال هم به حسین بادامکی دو کارت زرد داد اما او را اخراج نکرد.
محرومیت داوری که گل مردود را پذیرفت
در بازی سایپا و سیاه جامگان که در انتهای جدول رقابتی فشرده برای سقوط نکردن دارند، اتفاق عجیبی با اشتباه داوری رخ داد. داور پر اشتباه این دیدار با پذیرفتن گل مردود سایپا تأثیر زیادی در نتیجه این بازی داشت و باعث پیروزی نارنجی‌پوشان شد. حسین زرگر درحالی‌که باید خطای مسلم هند مهاجم سایپا را می‌گرفت اما از کنار آن گذر کرد و گلی که به ثمر رسید را پذیرفت. از آنجایی که این تصمیم اشتباه زرگر باعث تغییر در نتیجه بازی شد او چند هفته از قضاوت در لیگ برتر محروم خواهد شد.
کامرانی‌فر:   صالحی اشتباه نکرد!
حسن کامرانی‌فر، رئیس دپارتمان داوری در توجیه اشتباه احمد صالحی صحبت‌های عجیبی را انجام داده و سعی کرده داور را تبرئه کند. کامرانی فر دراین‌باره گفته است: «بعد از این‌که داور خطای ابراهیم‌زاده را اعلام می‌کند، باتیستا با زبان فارسی به تصمیم احمد صالحی معترض می‌شود اما از آنجایی که ابراهیم‌زاده خطا می‌کرده تصاویر روی او زوم می‌شود به همین دلیل این ذهنیت پیش می‌آید که داور به ابراهیم زاده اخطار داده درحالی‌که خودش هم می‌گوید به باتیستا کارت اول را داده.» کامرانی فر توجیه دیگری را هم مطرح می‌کند: «وقتی داور وسط و کمک‌هایش و همچنین داور چهارم تأیید می‌کنند اخطار آنها به بازیکن شماره 5 بوده نه 61.  دلیلی وجود ندارد که اذعان کنیم داور اشتباه کرده. به‌خصوص که داور بعد از دادن اخطار شماره بازیکن را ثبت می‌کند و حتی اگر دادن لحظه اخطار دوم فراموش کند به بازیکن خاطی پیش‌تر هم کارت نشان داده با باز کردن برگه ثبت اخطار به راحتی متوجه می‌شود بازیکن خاطی باید اخراج شود.»
واکنش عجیب کمیته داوران
در بین تمام انتقاداتی که رسانه‌ها و اهالی فوتبال از داوری داشته‌اند، کمیته داوران بیانیه‌ای صادر کرد که از تعجب انگشت به دهان ماندیم. این کمیته که با سیل انتقادات روبه‌رو شده نه‌تنها از تیم‌ها بابت اشتباهات و قصور داوران عذرخواهی نکرده، بلکه تمام تصمیمات داوری را هم تأیید کرده است. تنها ایرادی که کمیته داوران لطف کرده و به صالحی گرفته اخراج نکردن جلال حسینی به دلیل تحریک تماشاگران است. به نظر می‌رسد ادعاهای کمیته داوران بیشتر از آن‌که برای حمایت از آنها باشد به هدف فریب دادن افکار عمومی صادر شده اما تلاشی ناموفق بوده است.

 


تعداد بازدید :  232