شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
راه‌های عجیب‌وغریب قاچاق انسان به ایران

ورود غیرمجاز اتباع بیگانه از مرزهای پهناور ایران هر روز بیش از پیش می‌شود. در خبرها هر روز با ورود مهاجران غیرقانونی به اشکال مختلف و عجیب‌و‌غریب روبه‌رو می‌شویم.
شیر با طعم افغان‌ها
یکی از راه‌های غیرمتعارف مهاجرت غیرقانونی در کشور، ‌سال گذشته در مسیر زابل به زاهدان رخ داد. راننده تانکر حمل شیر با دریافت وجوهی از افغان‌ها، آنها را پس از عریان‌کردن، در دسته‌های 8-7تایی داخل مخزن پر از شیر می‌فرستاد. این راننده با تعبیه و به صدا درآوردن بوق مخصوصی افغان‌های داخل تانکر را از حضور پاسگاه‌های پلیس آگاه می‌کرد و آنها نیز هنگام نزدیک‌شدن به پاسگاه‌های پلیس کاملا در تانکر شیر فرومی‌رفتند. به این‌صورت مامور مربوطه حتی با بازرسی و رویت تانکر شیر، متوجه حضور این مهاجران غیرقانونی در شیر مصرفی مردم زاهدان نمی‌شدند. بعد از رسیدن تانکر به شهر زاهدان و قبل از تخلیه شیر، افغان‌ها از تانکر بیرون می‌آمدند و با پوشیدن لباس خود آماده رفتن به مقصد بعدی می‌شدند. در یکی از رفت‌وآمدهای این تانکر در جاده زابل- زاهدان، یکی از سربازان متوجه حجم انبوهی از لباس در اتاقک راننده می‌شود و بازرسی از راننده طول می‌کشد. در همین هنگام که افغان‌ها در شیر فرورفته‌اند نفس کم می‌آورند و به سطح شیر می‌آیند و مأموران متوجه آنها می‌شوند. پس از پخش‌شدن این خبر، شهروندان زاهدان حاضر به مصرف شیر یارانه‌ای نبودند و خواستار رسیدگی به این امر شدند. این پرونده درحال حاضر در دست پیگیری است.
انسان‌ها به جای لوازم یدکی خودرو
در خودروهایی که در شهرهای مرزی اجازه عبورومرور به کشورهای هم‌مرز را دارند مواردی از جابه‌جایی انسان در قسمت‌های مختلف خودرو کشف شده است. به‌عنوان مثال سپر و قسمت زیرین خودرو را درمی‌آورند و پس از جاسازی و بستن مهاجران در آن‌جا، دوباره این لوازم را سرجای‌شان می‌گذاشتند. برخی دیگر نیز در صندلی‌های عقبی خودرو‌ها مخفی می‌شوند. مقداری از اسفنج‌های صندلی عقب خودرو را خالی و افغان‌ها را در آن جاسازی می‌کنند. در طول مدت مسیر آنها می‌توانند از درزهایی که برای‌شان در نظر گرفته شده است، نفس بکشند و هنگام نزدیک شدن به پاسگاه‌های پلیس درزها را مخفی می‌کنند.
احشام و انسان‌ها در یک اتاقک
یکی از راه‌های انتقال مهاجران غیرقانونی از مرزها به داخل کشور، کامیون‌های بزرگ حمل و انتقال احشام است. کامیون‌های غول‌پیکر جابه‌جایی حیوانات اهلی را در بسیاری از جاده‌های کشور دیدیم. بسیاری از آنها تعداد زیادی گاو یا گوسفند را به‌طوری در اتاق پشت کامیون جای می‌دهند که با دیدن‌شان دل‌مان برای حیوانات به رحم می‌آید. برخی از رانندگان انتقال این حیوانات با دریافت وجه از مهاجران غیرانونی یا واسطه‌ها، افراد را در لابه‌لای این حیوانات و بیشتر در عقب خودرو جای می‌دهند و با پوست و سر گوسفند و مقداری علوفه می‌پوشانند. روش دیگری نیز در این خودروها برای حمل و جابه‌جایی افغان‌ها استفاده می‌شود. مهاجران را روی سطح اتاق عقب کامیون می‌خوابانند و روی آن را مانند سطح کامیون از آهن می‌پوشانند و روی این سطح جدید احشام قرار می‌گیرند.  در بسیاری موارد نیروهای انتظامی در بازرسی‌ها این حیوانات را از خودرو پیاده نمی‌کنند و احتمالا همین امر باعث شده تا بسیاری از مهاجران از طریق همین روش وارد ایران شوند.
جاسازی در چمدان
شاید این راه، مضحک‌ترین راه برای عبور از مرزهای یک کشور باشد. در روزهای اخیر نیز اخباری از جاسازی انسان‌ها در چمدان در فرودگاه‌های کشور شنیده شد. علاوه بر سفرهای هوایی، در سفرهای زمینی نیز برخی از مهاجران در چمدان‌هایی مخفی می‌شوند و ‌این چمدان‌ها به وسیله اتوبوس‌ها یا خودروهای حمل مسافر جاده‌ای از مرزها عبور و در کشور جابه‌جا می‌شوند. با توجه به آمارها بسیاری از این افراد کشف می‌شوند و شاید تنها تعدادی از آنها موفق به جابه‌جایی می‌شوند.شاید همه ما به‌عنوان شهروندان عادی حاضر به انجام این کارها برای خروج از کشور نباشیم. اما این تنها وابسته به میزان رفاه و امنیت هر آدمی در جایی است که زندگی می‌کند. شاید هر کدام از ما اگر با مشکلی جدی مانند جنگ، فقر، خشکسالی و یا امثال آنها در محل زندگی‌مان مواجه شویم، حاضر به ترک سرزمین مادری‌مان به امید زندگی بهتر باشیم. البته این نکته را هم در نظر بگیریم که در گوشه‌گوشه سرزمین‌مان، مردمی هستند که با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به سختی روزهای زندگی را می‌گذرانند.


تعداد بازدید :  297