شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
گزارشی از همدلی خانواده جمعیت هلال‌احمر استان قم در حادثه پلاسکو
امواج مهربانی در انبوه آوار

صبیه خلج-  خبرنگار داوطلب| حادثه پلاسکو؛ خبری کوتاه بود و در امتداد آن، گرچه آتش فاجعه با جانفشانی تعدادی انسان شعله کشید و مردم را در سوگ از دست‌دادن ایثارگران وطن محزون کرد، اما رنگ‌وبوی همبستگی و مهربانی و با محوریت انسانیت و ایثار جان، برای کمک به دیگران را به رخ همگان کشید، روز تلخ آخر دی‌ماه ۹۵ درحالی به پایان رسید که ساختمان کهنه پلاسکو فروریخت، اما پرچم فداکاری آتش‌نشانان در قلوب مردم سرزمین ایران، همچون گام‌های پرصلابت آنها استوار بر بلندای افتخار برافراشته شد.
پس از فروریختن آوار پلاسکو، تنها تهران نبود که در تب اندوه و انتظار می‌سوخت، بلکه دل‌های بسیاری در اقصی نقاط کشور، در بیم و امید دست به سوی آسمان در انتظار سلامت آتش‌نشانان فداکار وطن، ثانیه‌هایی سخت را سپری می‌کردند. استان قم به‌عنوان یکی از استان‌های معین در امر امدادرسانی پایتخت، همواره به دلیل نزدیکی مسافت از جایگاه ویژه‌ای در حوادث برخوردار است، در ساعات اولیه حادثه، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به نیروهای آماده‌باش جمعیت هلال‌احمر برای خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان اظهار کرد:   نیروی‌های امدادی از استان‌های قم و البرز در حالت آماده‌باش قرار دارند تا در صورت نیاز به فعالیت این نیروها نسبت به انجام عملیات اقدام کنند.
ساعاتی بعد معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان قم از اعزام تیم‌های واکنش سریع این جمعیت، برای رهاسازی زیر آوارماندگان در حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو خبر داد. محمدرضا بهرامی گفت: در پی آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو در تهران و درخواست پشتیبانی از سوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، تیم واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر استان قم در قالب سه تیم آواربرداری، سه تیم زنده‌یاب، سه دستگاه خودروی نجات جهت پشتیبانی و رهاسازی مصدومان این حادثه دردناک به محل وقوع حادثه اعزام شدند.
جاری شدن امواج
 سرخ همدلی مردم در رگ‌های آوار پلاسکو
زمان به کندی سپری می‌شود و چشم‌ها، منتظر خبرهای امیدوار‌کننده است، در این میان با فراخوان سازمان جوانان هلال احمر، صفوف بلند اهدای خون برای اثبات مهربانی در شهر تهران و سایر شهرها به صورت خودجوش تشکیل می‌شود تا نشانه‌ای از همدلی و مهربانی مردم برای کاهش آلام ناشی از این حادثه باشد. با خبر شهادت نخستین آتش‌نشان فداکار در بیمارستان، آرام‌آرام از میان انبوه آوار و در جست‌وجوهای تیم‌های امدادی، پیداشدن پیکر پاک چند آتش‌نشان دیگر، بر عمق اندوه مردم می‌افزاید و دوباره روح وحدت با محوریت همدلی در مردم انسان‌دوست ایران اوج می‌گیرد و این بار با ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار شهدای این حادثه و آتش‌نشانان سراسر کشور فضای ایران از مهربانی و احترام آکنده می‌شود.
ابراز همدردی
 جوانان هلال‌احمر تسکینی بر آلام
در پی شهادت تعدادی از آتش‌نشانان کشور در حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو تهران، جمعی از اعضای کانون‌های جوانان هلال‌احمر قم با حضور در جمع کارکنان آتش‌نشانی ایستگاه شماره ۶ و اهدای گل، با آنان ابراز همدردی کردند.
با جمعی از جوانان هلال‌احمر قم وارد محوطه ایستگاه آتش‌نشانی می‌شوم، میزبانان خونگرم مردم با پوشش‌های خدمت جلوی در ورودی با نظمی ویژه به صف ایستاده‌اند، جوانان نیک‌اندیش و مهربان هلال‌احمر همچون سایر مردم قدرشناس، یک به یک با اهدای شاخه‌های گل ضمن ادای احترام به مقام شهدای آتش‌نشان برای همدردی با آتش‌نشانان آنها را در آغوش می‌کشند. عطر گل نرگس در جایگاه ویژه‌ای که این روزها در اکثر ایستگاه‌های آتش‌نشانی به یاد شهدای آتش‌نشان برپاست پیچیده است، دختران جوان هلال‌احمری با شال‌های آبی‌رنگ در کنار این جایگاه مشغول روشن‌کردن شمع هستند. به هر سو می‌نگری گرد غم بر چهره شهر نشسته است و گویی مردم در فراق عزیز خود رخت سیاه بر تن کرده‌اند.
چهره‌های غمگین و بغض‌های سنگین این روزها، اینجا بی‌مهابا به اشک نشسته است و وقتی مسئول ایستگاه آتش‌نشانی در کنار جایگاه ویژه از چگونگی وقوع این واقعه تلخ می‌گوید سخنش به آتش می‌رسد و اینکه آتش‌نشانان و امدادگران سوگند یاد کرده‌اند که، همواره نجات‌بخش جان مردم باشند و اشک‌هایش در فراق همکاران فداکارش فرو می‌ریزد، در پی او، بغض‌هایی که حالا تبدیل به اشک شده می‌شکند و از چشم‌های جوانان به پهنای صورت جاری می‌شود.
لحظه‌به‌لحظه بر جمع مردم قدرشناسی که برای تقدیر از تلاش‌ها و مجاهدت‌های آتش‌نشان‌های شهید در حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکوی تهران به این پایگاه آتش‌نشانی آمده بودند، افزوده می‌شود، مردم با اهدای شاخه گل و قرائت فاتحه و با همکاران این شهدا ابراز همدردی می‌کنند. این حس قدرشناسی به‌حدی است که جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قم، وقتی به میان آنها آمد ضمن تقدیر از حضور گسترده آنها در این مراسم گفت: از حضور پرشور مردم در این مراسم شگفت‌زده شدم و این مردم آن‌قدر عزیز و خوب هستند که جا دارد ما جان خود را برای‌شان فدا کنیم.
ادای احترام به جانفشانی
از یکی از اعضای جوان هلال‌احمر درباره دلیل حضورش در این ایستگاه می‌پرسم، می‌گوید: ابراز همدردی همیشه باعث می‌شود انسان‌ها به هم نزدیکتر شوند، این حادثه تلخ روح همه مردم ایران و حتی جهان را آزرده کرده است و این تنها کاری بود که می‌توانستم برای آرامش خانواده‌ها و ادای احترام به جانفشانی شهدای آتش‌نشان انجام دهم. صمدی ادامه می‌دهد: این شهدای فداکار در دل خطر با جانفشانی و سرعت عمل، از بروز فاجعه بزرگ و آسیب بیشتر به مردم جلوگیری کردند اما جان خود را در این مسیر از دست دادند. بی‌شک این ایثار و شهامت آنها شایسته بالاترین احترام و تحسین است. به سراغ یکی از آتش‌نشانان جوانی که در تجمع مردمی قم حضور دارد می‌روم، وی نیز ضمن تحسین ابراز همدردی خودجوش مردم و واکنش همدلانه آنها نسبت به این حادثه اظهار کرد: این ابراز محبت بی‌دریغ مردم در این روزهای تلخ، وظیفه ما را نسبت به آنها سنگین‌تر می‌کند و موجب می‌شود با انگیزه بیشتر در این مسیر خدمت کنیم. محمد بابالویی که سال‌هاست عضو کانون جوانان هلال‌احمر قم است و اکنون در شغل خطیر آتش‌نشانی و آموزش اطفای حریق مشغول انجام وظیفه است، ابراز امیدواری کرد: با هوشیاری و احساس مسئولیت تصمیم‌گیران و مدیران کشور و همکاری مردم، دیگر شاهد بروز این اتفاقات ناگوار نباشیم.
هلال‌احمر و آتش‌نشانی در کنار هم
معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر قم نیز با حضور در ایستگاه شماره 6 آتش‌نشانی و نثار گل و فاتحه با جانباختگان آتش‌نشان ساختمان پلاسکوی تهران ابراز همدردی کرد و برای خانواده‌ها و همکاران پرتلاش آنان از خداوند طلب صبر و اجر کرد. محمد مصباحی با ابراز تاسف از وقوع این حادثه دلخراش اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر و جامعه آتش‌نشانان کشور همواره در حوادث و مخاطرات در کنار هم بودند و اکنون جوانان هلال‌احمر در راستای رسالت و اهداف خود برای تسکین آتش‌نشانان داغداری که در اندوه عروج همکاران خود به سوگ نشسته‌اند و اعلام همدردی با خانواده‌های شهدای فداکار وطن اینجا گرد هم جمع شده‌اند. وی با تقدیر از ایثارگری‌های آتش‌نشانان با اخلاص تصریح کرد: این نیروهای فداکار همواره و در همه حوادث و بحران‌ها حضور دارند و این اتفاق تلخ موجب تکدر خاطر همه مردم ما و اعضای خانواده هلال‌احمر شده است.
غنچه‌های هلال‌احمر ایثار را ترسیم کردند
این حادثه تلخ نه‌تنها کام مردم ایران را تلخ کرد حتی موجب واکنش انساندوستانه کودکان نسبت به این واقعه شد. در ادامه همدلی‌های جوانان هلال‌احمر، نظیر مراسم تجمع مردمی در دیگر مناطق قم ازجمله در چهار ایستگاه آتش‌نشانی توسط اعضای کانون‌های غنچه‌های هلال‌احمر قم برگزار شد.
کارشناس کانون غنچه‌های هلال‌احمر با اشاره به این‌که شهادت جمعی از آتش‌نشانان کشورمان در حادثه آتش‌سوزی ساختمان تجاری پلاسکو در تهران موجب ایجاد موج همدلی در اعضای این کانون شده است، گفت: اعضای کانون غنچه‌های مهدکودک «غزل» با هدف ابراز همدردی و عرض تسلیت به ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۱۰ و مرکز آموزش رفتند و با در دست داشتن گلدان گل و عکس شهدای آتش‌نشان به همکاران آنها تسلیت گفتند. شهبازی با بیان این‌که این حرکت نوع‌دوستانه نونهالان با استقبال آتش‌نشانان روبه‌رو شد، افزود: در این دیدار آتش‌نشانان از غنچه‌های هلال‌احمر دعوت کردند تا در کلاس آموزش پیشگیری از بروز خطرات آتش‌سوزی شرکت کنند و یکی از آتش‌نشانان به بیان کودکانه از غنچه‌ها خواست با وسایل اشتعال‌زا و خطرناک بازی نکنند و در صورت بروز خطر آتش‌سوزی با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند. وی تصریح کرد: به مناسبت شهادت جانسوز جمعی از آتش‌نشانان فداکار غنچه‌های هلال‌احمر در مهدکودک‌های سرزمین کودکی، ملائک ۱و ۲، سلاله، متین، فرشتگان، غزل، جوانه‌ها و سبحان قم با شاخه‌های گل و خرما در ایستگاه‌های آتش‌نشانی حضور یافتند و ضمن ادای احترام به ایثارگری‌ها و ازخودگذشتگی آتش‌نشان‌ها به اجرای همخوانی پرداختند.
 کارشناس کانون غنچه‌های جمعیت هلال‌احمر قم بیان کرد:   همچنین اعضای کانون غنچه‌های هلال‌احمر به همین مناسبت، غم و اندوه خود را با ترسیم نقاشی از جلوه‌های ایثار آتش‌نشانان ابراز کردند و سپس با حضور در ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۸ قم، نقاشی‌های خود را به پرسنل خدوم این ایستگاه تقدیم کردند و این ضایعه دردناک را به آنها تسلیت گفتند. همدردی و قدرشناسی این روزهای اعضای هلال‌احمر با قهرمانان و دلیرمردان آتش‌نشان روایت تازه‌ای نیست، جنس این مهربانی آشناست، گاهی در کاروان‌های جهادی، گاهی در تیم‌های حمایت روانی بعد از حوادث و بلایا، گاهی با تکریم انسان‌ها و گاهی با گرفتن دست ناتوان و کاستن از آلام آنها بروز پیدا می‌کند و درواقع این مهربانی و انسانیت با روح جوانان هلال‌احمر از آغاز ازل آمیخته است و تا بی‌نهایت ادامه دارد.


تعداد بازدید :  191