شماره ۴۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
خارج از مرز

اعدام ۵ متجاوز افغان در زندان پل چرخی
پنج افغان به جرم تجاوز گروهی از زنان در افغانستان به دار مجازات آويخته شدند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع قضایی در افغانستان اعلام کردند پنج تن چهارشنبه در کابل به اتهام تجاوز گروهی به چهار زن به دار آویخته شدند.
اعدام این چهار تن با وجود اعتراضات سازمان‌های حقوق بشری انجام شد که از اشرف غنی رئیس‌جمهوری جدید افغانستان خواسته بودند اعدام این پنج تن را به حال تعلیق در آورد.
این ماجرا به 23 اوت گذشته باز می‌گردد که زنان پس از شرکت در مراسم عروسی به صورت گروهی به کابل باز می‌گشتند که مهاجمان سد راه آنان شدند. مهاجمان لباس پلیس به تن کرده بودند و تفنگ داشتند. بنابراعلام دستگاه قضایی افغانستان، این ماموران قلابی، مردان را بستند و زنان را از خودروها خارج کردند و آنان را با خود بردند. آنان سپس زنان را کتک زدند و آنهارا مورد آزار و اذیت قرار دادند.
دستگاه قضایی افغانستان به این پرونده به صورت فوری رسیدگی کرد و جلسه دادگاه به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش شد. هفت متهم به اعدام محکوم شده بودند اما پس از ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی، احکام اعدام پنج تن از این افراد تأیید شد. دو متهم دیگر به اتهام سرقت به 20‌سال زندان محکوم شدند. ماجرای این تجاوز موجی از خشم و تظاهرات را در افغانستان به دنبال آورد. تظاهرکنندگان خواستار مجازات اعدام در کشوری شدند که پس از یک دهه مبارزه، حقوق زنان در آن همچنان متزلزل است. شماری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر از اشرف غنی رئیس جمهوری جدید افغانستان خواسته بودند که اعدام این افراد را به حال تعلیق در آورد. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای حتی از غنی خواسته بود تا باتوجه به نگرانی‌های مربوط به تخلف در روند دادرسی، پرونده را دوباره به دستگاه قضایی ارجاع دهد. این درحالی است که رحمت‌الله نظری معاون دادستان کل افغانستان اعلام کرده، چهارشنبه این پنج تن و یک زندانی دیگر (یک رئیس گروه تبهکاری که به جرم آدم ربایی در پرونده دیگری محکوم شده بود) اعدام شدند.
اعدام این افراد در زندان پل چرخی در اطراف کابل که این محکومان در آن زندانی بودند صورت گرفت.

در پاکستان رخ داد
نوشیدنی مسموم 23 نفر  را کشت
23 نفر قربانی مصرف نوشیدنی الکلی حاوی مواد خطرناک شدند این درحالی است که 20 نفر هم در شهر کراچی پاکستان مسموم شدند.
به گزارش سایت «پاک تریبیون»، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعدادی جوان به دلیل مسمومیت شدید به بیمارستان‌های شهر کراچی منتقل شدند و مشخص شد دلیل مسمومیت این افراد مصرف نوشیدنی‌های الکلی حاوی متانول و دیگر موارد خطرناک بوده است.
به گفته این منابع، حال تعداد دیگری از افراد مسموم نیز وخیم گزارش شده است و حتی اگر زنده بمانند، آسیب‌های جدی به کبد و چشم این افراد وارد خواهد شد.
به گزارش پلیس کراچی، نوشیدنی الکلی که موجب مسمومیت این افراد شده است، در کارگاه‌های غیرقانونی خانگی تولید می‌شود و گروهی از افراد سودجو با استفاده از مواد و ترکیبات بسیار خطرناک، این نوع نوشیدنی را مخفیانه تولید و به قشر جوان و کم‌درآمد عرضه می‌کنند. پلیس تحقیقات خود را برای یافتن و دستگیری مجرمانی که در تولید و توزیع این نوشیدنی‌های خطرناک دست دارند، آغاز و تاکنون چند فرد مظنون را دستگیر کرده است.


تعداد بازدید :  270