شماره ۴۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
زندگی اقتصادی
شهروند| اگر از علوم اقتصاد و مدیریت اقتصادی خانواده بی‌بهره هستید و فکر می‌کنید نمی‌توانید چرخ‌های زندگی را به‌درستی بگردانید، باید بدانید که بخشی از دانش شما دچار اشکال است. از این‌رو در بخش رفتار اقتصادی تلاش می‌کنیم تا برخی نکات آموزنده برای بهبود معاش خانوار را گردآوری کنیم. به زبان ساده، کسب بیشترین منافع از محدود‌ترین منابع را برای مدیریت معاش دنبال می‌کنیم. این‌که چطور می‌توان اقتصادی فکر و زندگی کرد در این بخش بررسی خواهد شد. امیدواریم نظرهای خود را در این حوزه به گروه اقتصادی «شهروند» منتقل کنید.

دانش ما از اقتصاد خانواده چقدر است
برای بالا رفتن درآمد کم، چه کنیم؟
طهماسب طلایی| شاید بارها از خودتان پرسیده باشید که چرا به اندازه کافی درآمد ندارید و چرا درآمدتان کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد؟
حتما بارها به این موضوع فکر کرده‌اید که چه راه‌هایی وجود دارد که اقتصاد زندگی‌تان را متعادل کنید و درآمد ماهانه را از سطح موجود  بالاتر ببرید؛ اما آیا تاکنون به زوایای نادیده این بحث فکر کرده‌اید و از خود پرسیده‌اید دانش اقتصادی شما چقدر است و با چه سطح اطلاعات و توانایی در وضع کنونی‌تان قرار دارید.
آیا تعریف‌تان  از علم  اقتصاد درست است؟ آیا درباره راهکارها و روش‌های علمی که در آن می‌توانید از محدود‌ترین منابع، بیشترین منافع را به‌دست آورید، اطلاعاتی دارید؟ آیا می‌دانید که به زبان ساده، علم اقتصاد نگاهش به زندگی همچون نگاه به سفره‌ای بزرگ است که  جلوی همه گشوده است و همه در آن سهمی دارند.
بیایید از خود بپرسیم که ما چرا سهم خودمان را نمی‌توانیم برداریم؟ آیا نمی‌توانیم بگوییم که دیگران با روش‌های به‌روز‌تر و علمی بیشتر از این سفره برمی‌دارند و ما در سختی افتاده‌ایم؟
با این فرضیه باید گفت که نیاز داریم تا مقدماتی از علم اقتصاد خانواده را بدانیم و در عین حال کار بیشتری بکنیم تا مشکل امروز حل شود و حتی برای روز مبادا هم اندوخته‌ای داشت.
بگذارید از ابتدا شروع کنیم؛ در طول تاریخ انسان‌ها آموخته‌اند که کمبودها را با روش‌هایی جبران کنند زیرا کمبودها همیشه هستند و سطح زندگی هر فردی می‌گوید کمبودها چه نوع هستند. در این میان ارتقای سطح رفاه منوط به کارهایی است که ما برای بهبود اقتصاد خانواده می‌کنیم و این‌که از محیط و فضای اقتصادی اطرافمان چگونه بهره‌برداری می‌کنیم.
برای حل مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی امروزمان علاوه بر داشتن هوش و تلاش، باید علم لازم و اطلاعات کافی هم داشته باشیم تا از میان هزاران راه موجود زندگی و اقتصادمان را بهبود بدهیم. اندکی به همین نکته فکر کنید تا در قسمت بعدی این مطلب (که در همین صفحه و همین ستون منتشر خواهد شد) درباره این سخن بگوییم که حرف اصلی اقتصاد خانواده چیست و با چه ترفند‌هایی می‌توانیم درآمدمان را بالا ببریم. روش‌هایی که رفاه خانوادگی شما را در درازمدت ارتقا می‌دهد و سادگی و کارآمدی آنها برایتان باورپذیر نیست.


تعداد بازدید :  240