شماره ۱۰۴۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

کرملین با اشاره به مذاکرات آستانه  
 موضع ایران مسأله سوریه را پیچیده‌تر کرده است

سخنگوی کرملین گفت که ایران بازیگری مهم در مذاکرات سوریه است، اما موضع این کشور در قبال حضور آمریکا مسأله را پیچیده‌تر کرده است. اشاره کرملین به مخالفت قاطع ایران با حضور هیأت آمریکایی در این مذاکرات است.
مقامات ایران پیشتر اعلام کرده بودند که دلیلی برای حضور آمریکا در مذاکرات آستانه نمی‌بینند. جواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در سخنانی جداگانه روی موضع ایران تأکید کرده بودند.
حالا دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی، به‌طور ضمنی نسبت به این موضع ایران انتقاد کرده است. وی تصریح کرد: ما از مشارکت آمریکا استقبال خواهیم کرد. وضع بسیار پیچیده است. شما می‌دانید که ایران یک بازیگر مهم در مسأله سوریه است اما ایرانی‌ها از حضور آمریکا استقبال نمی‌کنند، بنابراین این یک مسأله پیچیده برای یک بازی دقیق است.
براساس این گزارش، مذاکرات آستانه قرار است میان گروه‌های مخالف سوری و دولت سوریه با حضور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شود که روز دوشنبه آغاز خواهد شد و بنابر اعلام سفارت ایران در قزاقستان دو روز به طول می‌انجامد. این مذاکرات با ابتکار عمل ایران، ‌روسیه و ترکیه انجام می‌شود که پیش از این نیز در مسکو با برگزاری نشستی سه‌جانبه به راه‌‌حل‌های بحران سوریه رسیدگی و با انتشار یک بیانیه مشترک بر لزوم پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور از طریق سیاسی و با حضور تمام طرف‌ها تأکید کردند. گروه‌های مخالف سوری پذیرفته‌اند تا در این مذاکرات شرکت کنند. استفان دیمیستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز در این مذاکرات حضور خواهد داشت. بشار جعفری، نماینده دایم سوریه در سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد که هیأت دولت سوریه این مذاکرات را رهبری خواهد کرد.
البته روز گذشته خبر رسید که هیأت‌هایی از ایران و روسیه در آستانه نشست آستانه در هتل ماریوت این شهر با یکدیگر مذاکره می‌کنند. هفته پیش در جریان مذاکرات، معاونان وزیر خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو روی سندی به توافق رسیدند که سند پایه مذاکرات آستانه خواهد بود. نشست اصلی طرفین گفت‌وگوهای آستانه فردا آغاز می‌شود و براساس برنامه قرار است دو روز ادامه داشته باشد. براساس گزارش خبرگزاری صداوسیما از محل این نشست، طبق گفته دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات، دیدارها و نشست‌های دوجانبه و سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه، جنبه غیررسمی دارد و با هدف هماهنگی بیشتر این سه کشور برگزار می‌شود. حسین جابری ‌انصاری، معاون وزیر امور خارجه و سرگئی لاونتیف، نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه سرپرستی هیأت‌های دو کشور را برعهده دارند.
این نخستین ملاقات نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان، پیش از اجلاس رسمی به‌شمار می‌رود. قرار است پس از این نشست، هیأت‌های سه کشور هم در نشستی مشترک درباره دستور کار اجلاس رایزنی کنند.

برای نخستین‌‌بار رخ داد
تاسیس کمیته دایم ضد ایرانی در اتحادیه عرب

وزیر خارجه بحرین از تاسیس کمیته دایمی علیه ایران در اتحادیه عرب خبر داد و گفت که نام این کمیته «دخالت‌های ایران در کشورهای عربی» است. به گزارش فارس، «خالد بن احمد آل خلیفه» با اشاره به این‌که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با تهدیدات زیادی ازجمله تهدیدات امنیتی از جانب مرزهای یمن و عراق مواجه هستند، ایران را به‌عنوان نخستین تهدید امنیتی برای این کشورها توصیف کرد. به نوشته روزنامه «الاهرام»، خالد بن احمد همچنین از تشکیل کمیته دایمی علیه ایران برای نخستین‌بار خبر داد و گفت که این کمیته‌ای دایمی در اتحادیه عرب و تحت عنوان «مداخله ایران در کشورهای عربی» است که بحرین، مصر، امارات و عربستان عضو آن هستند. وزیر خارجه بحرین گفت که چنانچه ایران حسن ‌نیت خود را نشان نداده و به آنچه «دخالت‌های آشکار» در امور داخلی بحرین و کشورهای عضو شورای همکاری نامید، ادامه دهد، در آن‌صورت بحرین به فکر اجرای سازوکار پیشنهادی شورای همکاری برای مقابله با دخالت‌های ایران با همکاری کشورهای دوست و جامعه جهانی خواهد بود تا به انزوای بیشتر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود. وزیر خارجه بحرین توضیح داد که این سازوکار شامل چندین مسیر و گزینه برای تعامل با این دخالت‌هاست که عبارتند از: گزینه ملی در داخل کشورهای عضو شورای همکاری، گزینه خلیج فارس در چارچوب شورای همکاری، گزینه سیاسی و دیپلماتیک، گزینه اقتصادی و تجاری و گزینه فرهنگی و رسانه‌ای.


تعداد بازدید :  114