شماره ۱۰۴۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
با اکثریت نسبی آرا
پارلمان ترکیه اصلاحات قانون اساسی را تصویب کرد

پارلمان ترکیه شنبه لایحه اصلاحیه قانون اساسی این کشور را تصویب کرد و راه برای برگزاری رفراندوم در خصوص یک سیستم ریاست‌جمهوری که اختیارات رجب طیب اردوغان را افزایش می‌دهد، هموار شد. به گزارش آسوشیتدپرس، این تصمیم یک پیروزی برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است. منتقدان معتقدند که این اصلاحات موجب تشکیل دولتی «خودکامه» خواهد شد. جلسه پارلمان ترکیه که از پنجشنبه گذشته آغاز شد، صبح شنبه به پایان رسید و قانونگذاران به اصلاحاتی که از سوی حزب حاکم «عدالت و توسعه» ارایه شده بود، رأی مثبت دادند. لایحه مذکور حداقل رأی لازم را به دست آورد تا برای تأیید نهایی به رفراندوم گذاشته شود.
این رأی‌گیری در میان ۴۸۸ قانونگذار از مجموع ۵۵۰ نماینده پارلمان ترکیه انجام شد. درمجموع ۳۳۹ نماینده رأی آری، ۱۴۲ نماینده رأی خیر، ۵ نماینده رأی خالی انداختند و ۲ رأی نیز مخدوش اعلام شد. در پی این رأی‌گیری بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت که حالا مردم ترکیه باید در این رابطه تصمیم بگیرند که آنها هم انتخاب «درستی» خواهند داشت. او به قانونگذاران گفت: هرگز تردید نکنید که مردم بهترین تصمیم را درباره اصلاحات قانون اساسی اتخاذ خواهند کرد. مردم ما به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت و با دل و جان رأی می‌دهند و بهترین تصمیم را برای ترکیه می‌گیرند.
مقام‌های حزب حاکم تأکید دارند كه یک ریاست‌جمهوری قوی لازم است تا ترکیه قادر باشد با یک‌سری تهدیدات امنیتی داخلی و خارجی مقابله کند. با این حال نمایندگان اپوزیسیون ترکیه به تغییرات مذکور به چشم راهی برای تحکیم قدرت اردوغان می‌نگرند. رأی مثبت پارلمان ترکیه پیروزی برای اردوغان است که حزب اسلامگرای عدالت و توسعه موسوم به «آک پارتی» را بنیان گذاشت و نخستين رئیس‌جمهوری ترکیه است که با رأی مستقیم مردم انتخاب شد. او از‌ سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ به‌عنوان نخست‌وزیر ترکیه خدمت کرد.


تعداد بازدید :  108