شماره ۱۰۴۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
دادستان کل کشور:
شعبه‌ای برای پیگیری حقوقی فاجعه پلاسکو در محل تشکیل می‌شود

ایلنا|‌دادستان کل کشور گفت: طبق گزارشی که مسئولان امر ارایه کردند، پیشرفت کار در آواربرداری از محل حادثه پلاسکو پیشرفت قابل توجهی است و امیدواریم این عملیات هرچه زودتر تمام شود.
حجت‌الاسلام منتظری روز گذشته پس از بازدید از آواربرداری در محل ساختمان پلاسکو در جمع خبرنگاران گفت: در این حادثه که جمعی از آتش‌نشان‌ها به شهادت رسیدند موجب تأسف و تأثر شد. متاسفانه هنوز پیکرهای مطهر این عزیزان به‌طور کامل از زیر آوار خارج نشده است. این افراد جان خود را فدای صدها نفر کردند که اگر وارد عمل نمی‌شدند قطعا آن افراد هم جان خود را از دست می‌دادند.
دادستان کل کشور با تسلیت به خانواده شهدای این حادثه اظهار کرد: در این بازدید شاهد تلاش مجدانه عوامل امدادی بودم. طبق گزارشی که مسئولان امر ارایه کردند، پیشرفت کار، پیشرفت قابل توجهی است و امیدواریم این عملیات هرچه زودتر تمام شود و پیکر‌های این عزیزان خارج و خانواده‌ها از نگرانی خارج شوند.
او با بیان این‌که پس از اتمام آواربرداری مسائل حقوقی نسبت به پیکرهای مطهر و نیز اموال مالکان این ساختمان تجاری مطرح است، گفت: دادستان تهران و همکاران ایشان در محل حاضر بوده و تمام مسائل حقوقی را به‌طور کامل پیگیری می‌کنند. قرار شده است دادستان تهران شعبه خاصی را مستقر کند تا تمام مسائل حقوقی و اقداماتی که نیاز به تصمیم قضایی داشته باشد در همین جا پیگیری شود.
منتظری با تأکید بر این‌که حادثه آتش‌سوزی باید برای همه ما عبرتی باشد تا برای ساختمان‌هایی که ایمنی کامل ندارد، اقدامات لازم صورت گیرد، افزود: طبق قانون این وظیفه برعهده شهرداری‌ها است که مراقبت کند و نسبت به ساختمان‌هایی که فاقد ایمنی لازم است اخطار و مهلت بدهند و اگر صاحبان ساختمان اقدام لازم را انجام ندادند، خود شهرداری‌ها ورود کنند. خود شهرداری‌ها برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی باید تدبیر بیندیشند تا دیگر شاهد این چنین حوادثی نباشیم.
احداث ساختمان تجاری پلاسکو در 17 طبقه در ضلع شرقی چهار راه استانبول تهران از ‌سال 1339 آغاز و در‌ سال 1341 به پایان رسید. ساختمان پلاسکو که زمانی از آن با عنوان نماد تهران مدرن و بلندمرتبه‎ترین ساختمان کشور یاد می‌شد صبح روز پنجشنبه گذشته بر اثر آتش‌سوزی که در طبقات بالایی آن رخ داد فروریخت و هنوز عملیات آواربرداری از آن ادامه دارد. از این ساختمان همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و فروش پوشاک استفاده می‌شد که با توجه به آتش‌سوزی و تخریب ساختمان، مباحث حقوقی مانند مالکیت، سرقفلی، ایمنی و اشیاء و اوراق بهادار موجود در ویرانه‎های ساختمان اینک از اهمیتی ویژه برخوردار است. ساختمان پلاسکو پس از مصادره و اعدام حبیب القائیان مالک آن پس از انقلاب اسلامی، مصادره و در اختیار بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گرفته بود.

 


تعداد بازدید :  251