شماره ۱۰۴۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
تنها خبر موثق: «شایعه بود»

علیرضا کیانپور روزنامه نگار @kianpourAlireza

با وجود سپری‌‌شدن سومین‌ روز از حادثه دردناک پلاسکو هنوز موضوع پلاسکو و آتش‌نشانان داغ‌ترین هشتگ‌های تويیتر فارسی هستند و نکته جدیدی که در شبانه‌روز گذشته به بحث‌های کاربران اضافه شده، گله و شکایت آنها از انتشار شایعات و اخباری غیرموثق و کوتاه‌مدت درباره حادثه پلاسکو است که دقایقی بعد تکذیب می‌شوند. در این گیر‌و‌دار انتشار یکی دو خبر فوت شخصیت‌های سیاسی که همچون اکثر خبرهای این روزها، ساعتی پس از انتشار تکذیب شد، بر نابسامانی اوضاع افزود و با گلایه جمعی از کاربران روبه‌رو شد. انتشار خبر درگذشت مهدی کروبی در نخستین دقایق بامداد شنبه که بلافاصله از سوی فرزند این چهره سیاسی تکذیب شد و پس از آن، انتشار خبر بستری‌شدن احمد جنتی در بیمارستانی در قم که آن هم بلافاصله با تکذیب عباسعلی و علی جنتی همراه شد؛ از مهم‌ترین اخبار کذب 24 ساعت گذشته در حوزه خبرهای سیاسی بود و در این میان، آمار اخبار کذب و شایعات مربوط به حادثه پلاسکو از شماره خارج شد. این در حالی بود که کاربری به‌ نام «ساسان آقایی» در سلسله تويیت‌هایی با موضوع «خبرنگاری بحران»، با انتقاد از ممانعت مسئولان از حضور خبرنگاران مستقل برای حضور در محل حادثه و تبعیضی که برای خبرنگاران صداوسیما و رسانه‌های نزدیک به شهرداری قایل شدند، نوشت: «بستن راه اطلاع‌رسانی بر روی کسانی که این تخصص را دارند، اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی‌-نمایشی صداوسیما مهم‌ترین کمک به تقویت جریان شایعه است».
این موضوع هنگامی که سخنگوی آتش‌نشانی در گفت‌وگو با شبکه خبر، یکی از اخبار زیرنویس این شبکه را تکذیب کرد، ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. کاربری به‌نام «پرهیز» نوشت: «پیداشدن چهار جنازه رو كه شبکه خبر هم اعلام کرده بود، الان تکذیب کردن. خبرنگارها رو از پلاسکو گازانبری بیرون کردن، حالا خودشون رو هم تکذیب می‌کنن.» این در حالی بود که یکی دیگر از کاربران به‌نام «5iavash Pakseresht» تويیت کرد: «ایسنا زده از اینکه به خبر صداوسیما اعتماد کردیم از مخاطبان پوزش می‌خوایم!»
موضوع انتشار شایعات و تکذیب آن تا آنجا ادامه یافت که یکی از کاربران به ‌نام «NimaNRZ» در واکنش به تويیت خبرنگار ایلنا که از قول عباسعلی کدخدایی از تکذیب شایعه مربوط به بستری‌شدن احمدجنتی خبر داده بود، نوشت: «احتمالاً هفته جهانى دروغ‌رسانيه؛ دريغ از يك خبرى كه تكذيب نشه!» همچنین «جواد دلیری» سردبیر روزنامه اعتماد نیز از دیگر کاربرانی بود که در این مدت در انتقاد به انتشار اخبار کذب تويیت کرد و نوشت: «خبر واقعي اين است: تكذيب شد.»
این مسأله به‌قدری در تويیتر مورد بحث قرار گرفت که حتی برخی از چهره‌های سیاسی نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند و به‎عنوان نمونه «احمد مازنی» نماینده مردم تهران در مجلس در تويیتی نوشت: «مردم خواهان اخبار صحیح و دقیق هستند. در چنین مواقعی اخبار حادثه باید درست، دقیق و به‌هنگام منتشر شود. نباید محدودیت رسانه‌ای ایجاد کرد.» همچنین «آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز تويیت کرد: «محدودكردن اطلاع‌رساني در اين لحظات به يك رسانه خاص نيز نشانه ديگري است از ضعف مديريت بحران در فاجعه پلاسکو.» درنهایت شاید بهترین واکنش به این وضع را بتوان در تويیت کاربری به ‌نام «اِل‌مورو» دید:
«+ خبر – تکذیب +خبر – تکذیب + خبر –تکذیب ... + خبر – تکذیب: خلاصه‌ای از عملکرد رسانه‌ای این روزها!»

 


تعداد بازدید :  377