شماره ۱۰۴۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
در روز نخست سکونت در کاخ سفید رخ داد
حمله ترامپ به میراث اوباما

شهروند|  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری یک‌روزه آمریکا، ریاست‌جمهوری خود را با یکسری از سیاست‌های جنجالی، از قبیل تضعیف سیاست‌های درمانی باراک اوباما، موسوم به اوباماکر و شروع یک سیستم دفاع موشکی جدید آغاز کرد.
رئیس‌جمهوری آمریکا دونالد ترامپ فرمانی اجرایی را امضا کرد که براساس آن از بار طرح خدمات‌درمانی دولت پیشین این کشور به نام اوباماکر کاسته می‌شود. به گزارش گاردین، چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا که روزجمعه وارد دفتر کارش شد، دوره چهارساله خود را با یک‌سری از دستورات اجرایی خاص، آغاز کرد. ترامپ گفت، دولتش، «تنها آمریکا را در اولویت قرار داده».
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که پس ازپایان مراسم تحلیف مستقیما به کاخ سفید رفت، دستوری را امضا کرد که طبق آن سازمان‌های دولتی موظف می‌شوند تا «از اجرای مفادی که به ایالات، شرکت‌ها و افراد بار مالی وارد می‌کند، چشم‌پوشی کرده، به تعویق انداخته، معاف کرده و به تأخیر بیندازند». ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی قول داده بود تا به محض روی کارآمدن میراث بهداشت و درمان باراک اوباما ملقب به اوباماکر را لغو کند.
این دستور ترامپ اشاره می‌کند که وی، برنامه «لغو فوری» این قانون را در سر می‌پروراند. همچنین، این قانون اجازه می‌دهد که وزارت بهداشت و خدمات انسانی و سایر آژانس‌های فدرال، هربخشی از قانونی را که ممکن است بار اقتصادی داشته باشد، اجرای آن را به تأخیر بیندازند. مقام رئیس‌جمهوری در آمریکا، می‌تواند هر قانونی را که احساس کند به ضرر کشور است، لغو کند، اما حیطه اختیارات وی درمورد قوانینی که به تصویب کنگره رسیده‌اند، متفاوت است. وی برای لغو چنین قوانینی باید دوباره به کنگره رجوع کند و رأی آنها را برای حذف یک قانون بگیرد. اوباماکر، یکی از قوانینی است که درکنگره تصویب شده و بنابراین، دونالد ترامپ برای حذف این قانون، باید تأیید کنگره را بگیرد. با این حال، او می‌تواند بخشی از آن را تغییر دهد یا جلوی اجرای کامل آن را بگیرد.
رئیس‌جمهوری جدید، در دستورات دیگری، قانونی را امضا کرده که ساخت سیستم دفاعی جدیدی را برای مقابله با کره‌شمالی و ایران به دنبال دارد. ترامپ، حتی سرفصل‌های وب‌سایت رسمی کاخ سفید درمورد مسائل مهم را نیز تغییر داده است. یکی از مسائل مهمی که در زمان دولت اوباما در این وب‌سایت قرار داشت، تغییرات آب‌و‌هوایی بود. ترامپ، مسائل اصلی را به 6 بخش تقسیم کرده است: انرژی، سیاست خارجی، اشتغال و رشد، ارتش، اجرای قانون و معاملات تجاری.
همچنین، کاخ سفید هدفش برای توسعه بیشتر سیستم‌های دفاعی به منظور آماده‌شدن برای «حملات موشکی کره‌شمالی و ایران» را مطرح کرد. کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا بالاترین سطح آمادگی نظامی را دنبال خواهد کرد. به همین منظور، آمریکا به تمام ابزاری که دراختیار دارد، نیاز خواهد داشت. همان‌طور که دونالد ترامپ درسخنرانی تحلیف خود بر «ارجحیت آمریکا» تأکید کرد، نمی‌توانیم اجازه دهیم دیگر کشورها از ظرفیت نظامی ما فراتر روند. کاخ سفید افزود: از منظر سیاسی دولت جدید آمریکا تأمین خواسته دفاعی موجود که بودجه نظامی آمریکا را پوشش می‌دهد، کنار خواهد گذاشت و بودجه جدیدی را برای تقویت ارتش‌مان ارایه خواهد داد. ترامپ این بودجه جدید را برای «بازسازی ارتش» درنظر گرفته است.
این درحالی است که دونالد ترامپ رسیدگی به برنامه‌های جنجال‌برانگیز ساخت جنگنده‌های گرانقیمت اف 35 را اساس برنامه‌هایش برای کاهش بودجه اعلام کرده و متعهد شده تا به‌طور کامل هزینه‌ها را کاهش دهد. درحالی ‌که ترامپ بارها حمایت خود از ارجحیت و برتری توانایی‌های پنتاگون را مطرح کرده، اما گفته است که می‌خواهد پنتاگون با پول اندک به‌طور کارآمدی فعالیت کند. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده که برآورد شده نزدیک به 1.45تریلیون دلار به برنامه نسل پنجم جنگنده‌های اف35 تزریق شده که شامل برنامه‌ها برای خرید 2هزار جنگنده‌ اف35 دیگر است. هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که ترامپ می‌خواهد چه نوع سیستم‌های دفاع موشکی را توسعه دهد.
یک روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف آمریکا راکت اطلس 5 را که حامل یک ماهواره بود، برای نظارت بر لحظه شلیک و مقصد موشک‌های دشمن به فضا پرتاب کرد. یکی دیگر ازحوزه‌های دفاعی که آمریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ به شدت آن را تقویت و دنبال می‌کند، حوزه دفاع سایبری است. کاخ سفید در وب‌سایت خود گفت: جنگ سایبری یک میدان نبرد درحال ظهور است. ما باید هرکاری که می‌توانیم برای تضمین امنیت اسرار امنیت ملی و سیستم‌هایمان انجام دهیم.
ترامپ درسخنرانی مراسم تحلیف خود چشم‌انداز ملی پیش‌رو را اعلام کرد: «قتل‌عام و نابودی آمریکا، درهمین‌جا، از همین الان متوقف می‌شود. از امروز، چشم‌انداز جدیدی بر سرزمین ما حکومت خواهد کرد، چشم‌اندازی که در آن، آمریکا از هرچیزی مهم‌تر است و در اولویت اول قرار دارد.» او ادامه داد: «ما دو قانون ساده را دنبال خواهیم کرد: خرید اجناس آمریکایی و استخدام آمریکایی‌ها». این سخنان، با واکنش برخی از مقامات بریتانیا مواجه شد که پیشتر، ترامپ به آنها قول معاملات تجاری گسترده را داده بود. آنها حالا نمی‌دانند که چه توع معاملاتی را باید ازسوی آمریکا درعالم واقع، انتظار داشته باشند.
با این حال، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا درمصاحبه با فایننشال‌تایمز، گفته است: «من اطمینان دارم که می‌توانیم قراردادهای تجاری رسمی داشته باشیم. شاید ما بتوانیم به موانع و محدودیت‌هایی نظر بیندازیم که جلوی تجارتمان را گرفته‌اند و باید بعضی از آنها را برای ایجاد روابط تجاری جدید، حذف کنیم».
گرچه به نظر نمی‌رسد که خانم ترزا می، نخستین دیدار رسمی خود را با رئیس‌جمهوری جدید آمریکا تا بهار داشته باشد، اما وی هفته دیگر به دنبال این دیدار خواهد بود. اما آن کسی که ترامپ برای دیدنش لحظه‌شماری می‌کند، ترزا می ‌نیست؛ ولادیمیر پوتین است. با این حال، ترامپ برای دیدار رئیس‌جمهوری روسیه، باید کمی بیشتر منتظر بماند، گرچه دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته که ولادیمیر پوتین، برای دیدن ترامپ، آماده است، اما آماده‌سازی شرایط برای این دیدار احتمالی، ماه‌ها و نه هفته‌ها، به طول خواهد انجامید.
پسکوف به بی‌بی‌سی گفته است: «چنین دیداری درهفته‌های پیش‌رو صورت نخواهد گرفت. باید امیدوار بود که این دیدار، درماه‌های آینده انجام شود.» او همچنین گفته است که آقای پوتین، در روزهای آینده با ترامپ تماس خواهد گرفت و برای آغاز به کارش، به او تبریک خواهد گفت. سخنگوی کرملین همچنین گفته است که حل بحران سوریه به‌طور سازنده، بدون حضور و دخالت ایالات متحده آمریکا، غیرممکن است. آقای ترامپ از همان آغاز کارزار انتخاباتی‌اش، بارها از پوتین به‌عنوان فردی باهوش تعریف و درسخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش، درمورد بهبود رابطه با روسیه، ابراز امیدواری کرده است. به نظر می‌رسد که روسیه نیز از پیروزی آقای ترامپ و رابطه با دولت او، خشنود باشد. این حس خشنودی و خوشحالی را حتی می‌توان از پست فیس‌بوکی سخنگوی وزارت خارجه روسیه مشاهده کرد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امورخارجه روسیه با انتشار تصویری در صفحه فیس بوک خود از پایان کار اوباما در کاخ سفید ابراز خوشحالی کرد. وی در پایین، تصویری از خرس افسانه‌ای روسیه آورده و نوشته است: «در جهان خیلی چیزها می‌تواند اتفاق بیفتد، به غیر از یک چیز، پرزیدنت اوباما دیگر راجع به روسیه چیزی نخواهد گفت. برای همه آخر هفته خوبی را آرزو می‌کنم!» برخلاف ترامپ، در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، روابط آمریکا و روسیه بسیار پرتنش بود. آمریکا روسیه را به حملات هکری در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع ترامپ متهم می‌کند؛ ادعایی که روسیه آن را تکذیب کرده است.
تجمع‌های اعتراضی علیه ترامپ در شهرهای مختلف جهان
دو روز گذشته مخالفان دونالد ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا و جهان تجمع کردند. دیروز تجمع‌هایی در استرالیا، نیوزیلند و ژاپن برگزار شد. در سیدنی استرالیا حدود سه‌هزار نفر مقابل کنسولگری آمریکا تجمع کردند. همزمان با تحلیف دونالد ترامپ، واشنگتن صحنه درگیری معترضان با پلیس بود. بیش از ۲۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند. برخی از آنها با روشن‌کردن آتش، پرتاب سنگ و شکستن شیشه‌ها اعتراضشان را نشان دادند. درگیری‌ها کمی قبل از مراسم رسمی تحلیف آغاز شد و تا ساعاتی پس از آن ادامه داشت.
بزرگترین تظاهرات در آمریکا به‌ویژه در واشنگتن دی‌سی که محل برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری آمریکا بود، برگزار شد. در نیویورک بزرگترین تظاهرات ضد ترامپ با حضور شخصیت‌های فرهنگی و هنری آمریکا صورت گرفت. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد كه هزاران تن از مردم استرالیا و نیوزیلند روز شنبه دست به راهپیمایی علیه دونالد ترامپ زدند و عدم رضایت خود را از روی کار آمدن وی اعلام کردند. در سیدنی استرالیا که بزرگترین شهر این کشور محسوب می‌شود، سه‌هزار تن شامل زنان و مردان در ‌هایدپارک و در مقابل کنسولگری آمریکا در این شهر تجمع کرده و دست به راهپیمایی زدند. افرادی نیز در شهرهای مختلف اروپا علیه چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا راهپیمایی کردند.
«دلم برای اوباما تنگ شده»
زنان نیویورک روز جمعه دست به راهپیمایی زدند و روز شنبه نیز به تظاهرات خود ادامه دادند، در سانفرانسیکو نیز هزاران تن از معترضان شعارهای ضد ترامپ سر دادند. در دست بعضی از این زنان، پلاکاردهایی دیده می‌شد که روی آن نوشته شده بود: «دلم برای اوباما تنگ شده». گروه‌هایی از حامیان ترامپ نیز با انجام راهپیمایی‌های حمایتی به پشتیبانی از «قهرمان» خود پرداخته و در مقابل معترضان وی دست به راهپیمایی زدند.
پیام داعش به ترامپ
در میان هیاهوی جهانی و خبری از مراسم تحلیف ترامپ، داعش نیز دست به کار شد و پیامی برای ترامپ فرستاد. «بچه شیرهای خلافت» در تشکیلات داعش، عروسک دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا را در موصل سر بریدند؛ به این ترتیب آنها تهدید کردند که دست به حملات انتحاری در کاخ سفید می‌زنند. آنها شعارهایی مبنی بر تهدید به انجام عملیات انتحاری در کاخ سفید را سر می‌دادند؛ در حالی‌که عبارتی تحت عنوان «برای ذبح به سراغ شما می‌آییم» مشاهده می‌شد.
واکنش مقامات جهان به انتصاب ترامپ
برخی از مقامات کشورهای جهان با ارسال پیام تبریک برای دونالد ترامپ، انتصاب رسمی وی به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا را تبریک گفتند. «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان با ارسال پیام تبریکی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بر تمایل ریاض برای تقویت روابط با آمریکا تأکید کرد. «عبدالفتاح سیسی»، رئیس‌جمهوری مصر هم در پیامی به دونالد ترامپ تبریک گفت. «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز از ترامپ خواست اصول اخلاقی را حفظ کرده و به فقرا توجه کند. «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ضمن تبریک به ترامپ گفت: «ما با ترامپ جهت تحقق صلح و امنیت در جهان کنونی که در مرحله فاجعه‌باری قرار دارد، همکاری کرده و در ساختن آینده‌ای امن‌تر سهیم خواهیم بود.» رئیس‌جمهوری تایوان نیز ضمن تبریک به ترامپ، تأکید کرد که این کشور خواهان تقویت روابط با آمریکا در دوره ترامپ است.


تعداد بازدید :  196