شماره ۴۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
درهفته کاهش اثرات بلایای طبیعی
هلال‌احمر در اماکن عمومی به مردم آموزش می‌دهد
مانور زلزله در مدارس و مهدهای کودک

هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی از امروز در کشور ما آغاز شد. در دنیا یک روز به نام «روز بین‌المللی کاهش اثرات بلایا» داریم که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل نامگذاری شده است. این روز الهام‌گرفته از زلزله بزرگ کانتو در توکیو پایتخت ژاپن است که در‌ سال 1923بیش از 140‌هزار کشته داد. مجمع عمومی سازمان ملل در ‌سال 1989میلادی دوم‌ اکتبر را به نام روز بین‌المللی کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگداری کرد. در ‌سال 2009 یعنی 5‌سال پیش مجمع عمومی سازمان ملل روز 13 اکتبر
(21 مهر) را برای این روز تعیین کرد و نام آن را به «روز بین‌المللی کاهش اثرات بلایا» تغییر داد.
اهداف
بدون در نظرگرفتن عنوان روز یا هفته برای مناسبت بین‌المللی کاهش اثرات بلایا، هدف آن بالابردن آگاهی مردم درخصوص خطرات احتمالی بلایا و حوادث است.
شعار امسال
سازمان ملل امسال برای روز بین‌المللی کاهش اثرات بلایا شعار «مقاوم‌سازی برای زندگی» (Resilience is for Life) را تعیین کرده است. در اینجا، مقاوم‌سازی به معنای مقاوم ‌ساختن ابنیه، ساختمان‌ها و ... نیست بلکه بدین معناست که جوامع بشری به‌حدی از آمادگی در مقابل حوادث رسیده باشند که پس از وقوع یک بحران یا حادثه سخت بتوانند ضمن حفظ انسجام خود، به سرعت به حالت عادی زندگی بازگردند.
سالمندان در کانون توجه
با توجه به این‌که سالمندی جوامع از جمله نگرانی‌های دولت‌هاست و به تبع آن جامعه پیر توان و نیروی کمتری در مقابله با حوادث دارد، امسال روز بین‌المللی کاهش اثرات بلایا، سالمندان را در کانون تمرکز خود قرار داده است. سایت سازمان ملل در این خصوص نوشته است: «امسال تمرکز روز بین‌المللی کاهش اثرات بلایا روی سالمندان شامل نیازهای آنان و تاثیرشان برای برنامه‌ریزی بهتر و درک خطر در جوامع آنان است.»
برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر
جمعیت هلال‌احمر در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی مانورهای تخصصی در شرایط واقعی شامل اسکان، تخلیه اضطراری و ... را در ادارات و مدارس برگزار خواهد کرد. برگزاری کلاس‌های کوتاه‌مدت آموزشی برای عموم مردم در سطح اماکن عمومی، پارک و مساجد از دیگر برنامه‌های این هفته است. برگزاری مانورهای امداد‌و‌نجات در روستاها از سوی افراد آموزش‌دیده روستایی نیز از دیگر برنامه‌های هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی خواهد بود.
مجتبی سیف، قائم‌مقام سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر گفته است: «در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی برنامه‌های دیگری چون نصب پوستر، بنر، تبلیغات، چاپ و توزیع بروشورهای آموزشی با هدف آشناکردن مردم با فعالیت‌های امدادونجات، ترویج پیام‌های ایمنی در سطح جامعه و ارتقای دانش عمومی در زمینه امدادونجات برگزار خواهد شد.»
در این هفته مسئولان جمعیت هلال‌احمر در استان‌ها با خانواده‌های امدادگران آسیب‌دیده یا فوت شده در حین عملیات دیدار خواهند کرد.
سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کند. تهیه و توزیع تراکت‏‌، بروشور و جزوات آموزشی در جهت ترویج فرهنگ خودامدادی و دیگر امدادی، نصب بنرهایی با هدف آگاه‌سازی عمومی، برگزاری مانور زلزله در مدارس و مهدهای کودک و برپایی نمایشگاه در نقاط مختلف و ایجاد ایستگاه‌های سلامت فرهنگی-امدادی با حضور نظام‌مند اعضای سازمان جوانان هلال‌احمر در اماکن پرتردد شهرستان‌ها از جمله برنامه‌های سازمان جوانان این هفته است.
دکتر عباس عطوف، معاون پشتیبانی و برنامه‌ریزی سازمان جوانان هلال‌احمر از تشکیل کلاس‌های آموزشی مهارت‌های امدادی لازم توسط اعضای فعال و جدیدالورود دانش‌آموزان و غنچه‌های هلال خبر داد.
برگزاری مسابقات فرهنگی شامل نقاشی در مدارس و مهدهای کودک همیار با موضوعاتی از قبیل امدادرسانی در حوادث، آشنایی با فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در حوادث، نحوه خودامدادی در زلزله، سیل و سایر بلایای طبیعی، نحوه پناه‌گیری در طبیعت هنگام وقوع زلزله و سایر بلایای طبیعی رایج در استان‌ها از دیگر برنامه‌های این هفته است.
فراخوان عضویت و جذب جوانان، برپایی ایستگاه‌های سلامت در شعب و سطح شهر و کانون‌های دانشجویی، برگزاری مانور زلزله و ایمنی در مدارس، برگزاری مانور تخلیه و پناهگیری صحیح هنگام وقوع زلزله در مدارس، برگزاری مانور تخلیه و پناهگیری صحیح هنگام وقوع زلزله در مهدهای کودک، توزیع بروشور در مدارس و سطح شهر، برپایی ایستگاه نقاشی صلح و دوستی به صورت ویژه در برج‌میلاد از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت امور جوانان هلال‌احمر در تهران و استان‌هاست.


تعداد بازدید :  213