شماره ۱۰۴۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
وزیر راه و شهرسازی در نشست معارفه رئیس جدید نظام مهندسی، خطاب به مهندسان ساختمان:
نقشه های غیرقانونی را تأیید نکنید
سازمان های نظام مهندسی به غلط به یک مرکز توزیع کار تبدیل شدند مهندسان ، نقشه های ساختمانی غیرقانونی را تأیید نکنند

شهروند| فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی شد . اکبر ترکان که بهمن سال 92 طی حکمی بر کرسی  رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تکیه زده بود، دیروز به طور رسمی از ساختمان مهستان خداحافظی کرد. مراسم تودیع و معارفه رئیس قبلی  و جدید این سازمان در حالی روز گذشته در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که قرار است گزینه انتخابی عباس آخوندی 3 سالی بر این کرسی تکیه زند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در سال‌های گذشته کمر به اصلاح ساختار نظام مهندسی ساختمان بسته است در این نشست دوباره قانون فروشی شهرداری ها را مورد انتقاد قرار داد.
مهندسان ، نقشه های ساختمانی غیرقانونی را تأیید نکنند
مهندسان یک مسئولیت اجتماعی بزرگ در برابر جامعه دارند و باید به مسئولیت حرفه ای و اجتماعی خود به طور جدی توجه کنند، این نکته ای بود که عباس آخوندی در این نشست  بدان اشاره کرد و توضیح داد: مهندسان حجم گسترده ای از ساختمان سازی های خلاف قوانین و مقررات در شهرها را امضا کرده اند که نتیجه آن شکل‌گیری شهرهای غیرقابل سکونت و غیرقابل حرکت با هزاران معضل اجتماعی است.
پیکان اتهام مقام ارشد شهرسازی کشور در ادامه عملکرد شهرداری ها را نشانه رفت و گفت: در بودجه سال 1396 شهر تهران، درآمد از محل فروش تراکم 89 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است و اگر به یک مهندسی اعلام شود با فروش تراکم غیرقانونی باید نقشه آن را تایید کند آیا مهندس می تواند بگوید این غیرقانونی است؟ او  درباره قانون سازمان های نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: ماموریت اصلی این قانون، تایید حرفه ای مهندسان است و هر مهندسی بخواهد در کشور به طور حرفه ای کار کند، باید در یکی از سازمان های نظام مهندسی عضو باشد.
سازمان های نظام مهندسی به غلط به یک مرکز توزیع کار تبدیل شدند
آخوندی در ادامه عملکرد برخی از سازمان های نظام مهندسی در کشور را مورد انتقاد قرار داد و افزود: متاسفانه در چندسال گذشته سازمان های نظام مهندسی به غلط به یک مرکز توزیع کار تبدیل شدند و نتیجه آن، تنزل جایگاه این سازمان ها نزد مردم بود.
اکبر ترکان رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در دوره ششم، نیز در این آیین پیگیری امور مربوط به قراردادهای یکسان، تعیین فهرست بها در عملیات ساخت و ساز شهری و بازنگری در قانون و آیین‌نامه های نظام مهندسی در دوره هفتم را خواستار شد. فرج الله رضوی رئیس جدید سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور در دوره هفتم، نیز گفت: متاسفانه امروزه نظام مهندسی به فروش امتیاز و امضا متهم است؛ در حالی که رقابت غیرقانونی در این سازمان ها باعث تضییع حقوق ها می شود.
رضوی پیشنهاد کرد مهندسان به جای ساخت و ساز شهری از اجرای طرح های عمرانی کشور نیز استقبال کنند. وی بر ضرورت اصلاح قانون نظام مهندسی تاکید و اضافه کرد: بدون شک اصلاح قانون نظام مهندسی باید با دقت بسیاری زیادی انجام شود و همه اعضای آن نیز در بحث های کارشناسی شرکت کنند.


تعداد بازدید :  229