شماره ۱۰۴۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از اتفاقات حیرت‌آور در انجمن راگبی
با شترمرغ تا مدال المپیک!

حسین قهار - شهروند| پدر،‌ مادر و فرزندان در تعریفی ساده اعضای یک خانواده را تشکیل می‌دهند. حالا شاید باور نکنید؛‌ اما در سیستم مدیریتی ورزش ایران مجموعه‌ای داریم که پدر،‌ مادر و فرزندان یک خانواده با قدرت در آن مشغول به فعالیت‌ هستند! سال‌های‌سال است اتفاق‌ها و حواشی رشته‌هایی چون فوتبال، ‌والیبال، بسکتبال،‌ کشتی، ‌تکواندو، وزنه‌برداری به‌عنوان ورزش‌های پرطرفدار، مدال‌آور و افتخارآفرین بیشتر توجه رسانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. این توجه همیشه باعث می‌شود تمام فعل و انفعال‌های مربوط به این رشته‌ها در رسانه‌های مکتوب،‌ شنیداری، ‌تصویری و مجازی بازتابی گسترده داشته باشد. همین بالابودن سطح توجه از طرفی دیگر باعث می‌شود نظارت بیشتری هم روی این ورزش‌ها نسبت‌ به حوزه‌های دیگر اعمال شود. وقتی توجه رسانه‌ای وجود ندارد،‌ درباره بسیاری از واقعیت‌های باورنکردنی ورزش ایران در رشته‌های کم مخاطب و حتی ناشناخته اطلاع‌رسانی درستی صورت نمی‌گیرد. روزنامه شهروند اما در این گزارش به دو موضوع عجیب و قابل تامل ورزش ایران ورود خواهد کرد. داستان‌هایی جالب از رشته راگبی که می‌تواند ورزش ایران را در المپیک به یک مدال تیمی برساند. اما اتفاقاتی رخ داده که این ورزش را از رسیدن به این موفقیت در شرایط کنونی دور کرده است.
تمرین با شترمرغ
کانال اطلاع‌رسانی انجمن راگبی ایران اخیرا عکسی از تمرینات تیم نوجوانان و جوانان شیراز منتشر کرده که مربیان و دست‌اندرکاران این تیم دست به ابتکاری جالب برای بالارفتن توان تیمی خود زده‌اند. در گذشته باب بود که در تمرینات محلی رشته‌های انفرادی چون کشتی‌، مرغ و خروس را روی زمین رها کرده و از کشتی‌گیران خواسته‌ می‌شد با سرعت و تحرک این مرغ‌و خروس‌ها را بگیرند. این روش تمرینی با توسعه ورزش و جایگزینی علم به جای روش‌های سنتی منسوخ شده و به خاطره‌ها و تاریخ پیوست. اما حالا در ‌سال 2017 میلادی هنوز هستند مربیان برخی رشته‌ها که برای بالارفتن توان بدنی و تحرک بازیکنان از حیوان‌ها به‌عنوان یار کمکی استفاده می‌کنند! مربیان تیم راگبی نوجوانان و جوانان شیراز از دو قطعه( واحد شمارش) شترمرغ استفاده کرده‌اند! از آنجایی که راگبی یک ورزش فیزیکی است و بازیکنان در این رشته باید آمادگی جسمانی، سرعت، ‌تحرک و دقت بالایی داشته باشند‌، طبیعی است که در تمرینات برای بالا رفتن این فاکتور‌ها برنامه‌ریزی دقیقی صورت می‌گیرد. ابتکار شیرازی‌ها هم این بوده که برای این‌که دوندگی و عکس‌العمل و سرعت بازیکنان نوجوان و جوان خود را بالا ببرند‌‌،‌ در تمرینات دو شترمرغ را در سیستم تاکتیکی تمرینی خود قرار می‌دهند تا با کمک آنها بتوانند به اهداف مورد نظر خود برسند! این‌که چرا باید برای تمرین دادن به پسران نوجوان از شترمرغ استفاده شود سوالی است که هیچ جوابی برای آن پیدا نشده است. هیچ آماری‌ هم درباره این‌که کشورهای قدرتمندی چون انگلستان،‌آفریقای جنوبی، نیوزلند، فیجی و استرالیا برای بالا بردن نشاط و سرعت و توانایی بازیکنان خود از حیوانات استفاده کنند وجود نداشته است. با این حال در ایران مربیان شیرازی بستری را فراهم کرده‌اند که شتر‌مرغ‌ها دنبال بچه‌های کم‌ سن‌و‌سال بیفتند تا سرعت و توان بدنی آنها بالاتر برود. درست است که استفاده از حیوانات در تمرینات بچه‌های کم‌سن‌وسال غیرقانونی نبوده اما عرف هم نیست. اگر بود استرالیایی‌ها که یک قدرت جهانی در راگبی هستند می‌توانستند تمرینات تیم‌های خود را با کانگورو که در این کشور به وفور وجود دارد برگزار کنند!
مدیریت خانوادگی
اتفاق جالب دیگر درباره انجمن راگبی به نوع مدیریت این رشته اختصاص دارد. حسن میرزا‌آقابیگ معاون اداره کل ورزش و جوانان استان تهران با حفظ سمت ریاست این انجمن را برعهده دارد. خانم آتوسا میرهادی همسر او که تا‌سال گذشته به‌عنوان سرپرست تیم‌ها و ناظر انجمن در مسابقات و برنامه‌‌‌ها حاضر می‌شد و سفرهای خارجی زیادی هم رفته بود‌، بعد از این‌که‌سال گذشته انتشار یک دابسمش در فضای مجازی باعث شد نایب‌رئیس بانوان این مجموعه از سمت خود عزل شود‌، از سوی همسرش به‌عنوان نایب‌رئیس بانوان انجمن راگبی منصوب شد. این پایان روابط و انتصاب‌های فامیلی درانجمن راگبی نیست. علی پسر ارشد رئیس ونایب‌رئیس انجمن مدت‌هاست که به‌عنوان مربی بدنساز تیم‌ملی در راگبی مشغول به فعالیت است. اردوان پسر کوچک‌تر خانواده میرزا آقابیگ هم البته قبلا به‌عنوان عضو کمیته اقتصادی و بازاریابی و امروز به‌عنوان مشاور عالی اجرایی در انجمن فعالیت می‌کند. حسن‌میرزا آقابیگ مدعی است که تمام اعضای خانواده‌اش به صورت رایگان درحال خدمت کردن به راگبی هستند اما اعضای این خانواده در طول سال‌های گذشته سفرهای خارجی زیادی را به همراه تیم‌های ملی آقایان و بانوان تجربه کرده‌اند. چند هفته قبل هم که تیم‌ملی بانوان زیر 22‌سال ایران برای برگزاری یک اردوی مشترک به آلمان دعوت شده‌ بودند‌، حسن میرزا آقابیگ برای این‌که به همراه همسرش آتوسا میرهادی (نایب‌رئیس بانوان انجمن) با تیم به آلمان سفر کنند،‌ سرپرستی تیم اعزامی را به همسرش واگذار کرد! البته آقابیگ به همراه پسرش علی که مربی بدنساز تیم‌ملی است این روزها خودشان را آماده سفر به دوحه قطر برای شرکت در مسابقات آسیایی هم می‌کنند.

واکنش حسن میرزاآقابیگ، رئیس انجمن راگبی به حاشیه‌های اخیر
استفاده از شترمرغ خلاقیت است
 خانواده‌ام رایگان در راگبی فعالیت دارند

حسن میرزاآقابیگ معاون اداره کل ورزش وجوانان استان تهران و رئیس انجمن راگبی در گفت‌وگو با روزنامه شهروند سعی دارد از اتفاقات رخ داده در مجموعه‌اش دفاع کند. صحبت‌های او جالب توجه است.
داستان شترمرغ‌ها چه بود؟
وی درباره استفاده از شترمرغ در تمرینات تیم‌های پایه در شیراز گفت:  «راگبی رشته‌ای است که در سال‌های اخیر موفقیت‌های بسیار زیادی کسب کرده و درحال توسعه است. مربیان شیرازی برای بالا رفتن سرعت و آمادگی بدنی شاگردانشان از شترمرغ استفاده کردند و خلاقیت به خرج دادند. ما هم این عکس را منتشر کردیم تا از کار آنها حمایت کرده باشیم و تلاش‌هایشان را نشان بدهیم».
پاسخ به مدیریت خانوادگی
حسن میرزا آقابیگ درباره انتقادهایی که به اداره خانوادگی انجمن راگبی به او می‌شود، این گونه توضیح می‌دهد:  «همسر من نایب‌رئیس بانوان است.‌سال گذشته نایب‌رئیس بانوان یک دابسمش غیراخلاقی منتشر کرد و از سمتش عزل شد و الان هیچ ارتباطی با راگبی ندارد. با توجه به حواشی به وجود آمده من تصمیم گرفتم که نایب رئیسی بانوان را به همسرم بدهم که چون شناخت خوبی از علم ورزش و جامعه راگبی دارد مشکلات را بر طرف کند. علی پسر بزرگتر من هم مدرک تربیت بدنی دارد و همه از کارش رضایت دارند. اگر آنها را به این سمت منصوب کردم چون شایستگی‌اش را دارند. اردوان پسر کوچک من هم که مشاور عالی اجرایی است یک عنوان فرمالیته دارد و دخالتی در امور راگبی ندارد. اعضای خانواده من به صورت رایگان خدمت می‌کنند و ریالی دریافتی نداشته‌اند. اگر شما کسی را می‌شناسید که حاضر است به صورت مجانی این کارها را انجام بدهد به من معرفی کنید تا آنها را جایگزین افراد خانواده‌ام کنم». میرزاآقابیگ درشرایطی از عزل نایب‌رئیس سابق بانوان به خاطر انتشار یک دابسمش غیراخلاقی صحبت می‌‌کند که این خانم درحال حاضر به سمت رئیس روابط بین‌الملل منصوب شده است! او در توضیح این اتفاق می‌گوید: «درست است اما این عنوان فرمالیته است چون این خانم کرسی آسیایی دارد و ما مجبور هستیم برای این‌که این کرسی را از دست ندهیم، تا مجمع بعدی آسیایی صبر کنیم. این خانم الان کوچکترین دخالتی در امور راگبی ندارد».
ماجرای سفر همراه همسر
آقابیگ همچنین درباره سفر چند هفته قبل به همراه همسرش به آلمان هم به «شهروند» گفت: « همسر من نایب‌رئیس بانوان و سرپرست تیم اعزامی بود. شما بروید ببینید در اعزام‌های بعضی از تیم‌های دختر به خارج از کشور چه اتفاقات حاشیه‌های بدی ازجمله مسائل اخلاقی به وجود آمده است. من به همسرم اعتماد داشتم و او هم مسئولیت در راگبی دارد. به همین دلیل به‌عنوان نایب‌رئیس بانوان و سرپرست تیم اعزامی به آلمان آمد تا کنترل ویژه‌‌ای روی کاروان داشته باشد و حاشیه‌ای برای تیم به وجود نیاید».


تعداد بازدید :  316