شماره ۱۰۴۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
18‌میلیارد دلار ،پول خرید هواپیماهای نو
پول هواپیماهای نو معادل هزینه 4‌ سال خرید بلیت از ایرلاین‌های خارجی است

شهروند| تمام پولی که قرار است برای خرید هواپیماهای نو بپردازیم، 18‌میلیارد دلار است. این در حالی است که بنا بر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری ایرانی‌ها سالانه حدود 4‌میلیارد دلار پول بابت خرید بلیت به جیب ایرلاین‌های خارجی می‌ریزند. یک ضرب و تقسیم ساده نشان می‌دهد كه تمام پول خرید هواپیما معادل حدود 4‌ سال هزینه‌ای است که مردم ایران به ایرلاین‌های عربی می‌پردازند. اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی دیروز به رسانه‌ها گفت كه قرارداد خرید هواپیما در همه جای دنیا محرمانه است اما تمام مبلغی که برای خرید 200 فروند هواپیما قرار است، پرداخت شود 18‌میلیارد دلار است. این رقم حتی به اندازه درآمد یک‌ سال نفت ایران در دوران سقوط قیمت نمی‌رسد. درآمد نفت ایران در ‌سال‌ جاری 25‌میلیارد دلار برآورد شده است. این در شرایطی است که صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور با وضع فعلی و ناوگان فرسوده سالانه معادل 9‌هزار ‌میلیارد دلار درآمد دارد و در صورت نوسازی و بازسازی می‌تواند پا به پای نفت برای ایران ارزآور باشد.
پول خرید هواپیماهای نو 4ساله برمی‌گردد
«فقط پول بلیتی که ایرانیان سالانه به ایرلاین‌های خارجی پرداخت می‌کنند، حدود 4‌میلیارد دلار است.» وزیر راه‌و‌شهرسازی با اعلام این آمار تأکید کرد: «به دلیل وضع تأسف‌بار ناوگان هوایی نتوانستیم از این سهم استفاده کنیم و پول زیادی از ایران خارج شده است.»
عباس آخوندی در این خصوص می‌گوید که فرسوده‌بودن ناوگان هوایی کشور اجازه نمی‌دهد که ما از این سهم استفاده کنیم و از این بابت هر ساله پول زیادی از ایران خارج شده است؛ اما اکنون ایران قصد دارد که با نوسازی ناوگان هوایی خود در فضای پسابرجام سهم 4‌میلیارد دلاری خود را از آسمان منطقه بازپس بگیرد.
حالا نخستین هواپیمای نو فهرست خرید وارد کشور شده است و دوباره ایرادها و بهانه‌های مخالفان دولت بالا گرفته است و برخی خرید هواپیما را اقدامی لوکس و غیر ضروری عنوان می‌کنند. هر چند که عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی انعقاد قرارداد خرید هواپیما را گامی رو به جلو در بازپس‌گیری سهم ایران در صنعت حمل‌ونقل هوایی منطقه‌ای و جهانی می‌داند.
آخوند‌ي كه بارها برای خرید هواپیمای نو به مجلس احضار شده، معتقد‌ است كه وزارت راه‌و‌شهرسازي يكي از موفق‌ترين وزارتخانه‌هاي د‌ولت بعد‌ از برجام بود‌ه و توانسته بعد‌ از ٤١‌ سال از آخرين ايرباسي كه فروخته شد‌، اين قرارد‌اد‌ را منعقد‌ كند‌؛ قرارد‌اد‌ي كه به‌زعم او حتي د‌ر تاريخ ايرباس نيز بي‌نظير بود‌ه است. او از اين قرارد‌اد‌ به‌عنوان اتفاق بسيار مهم براي ايران ياد‌ مي‌كند‌. او حتي به‌صراحت اعلام كرد‌ كه به دلیل فرسوده‌بودن ناوگان هوایی کشور هر ساله پول زیادی از ایران خارج می‌شد اما اکنون و در پسابرجام ایران قصد دارد که با نوسازی ناوگان هوایی خود‌ سهم 4‌میلیارد دلاری‌اش را از آسمان منطقه   بازپس بگیرد.
قرارداد با ATR ايتاليا نهایی شد
حالا بعد از انعقاد قرارداد با بویینگ برای خرید 80 فروند هواپیما و بسته‌شدن پرونده خرید 100 فروند هواپیما از ایرباس، د‌يگر غول هواپيما‌سازي نيز می‌خواهد از اين سفره پهن‌شد‌ه سهم ببرد‌ و مقرر شد‌ تا ٢٠ هواپيماي جد‌يد‌ هم توسط ATR ايتاليا به ايرلاين‌هاي ايران اضافه شود. آن‌گونه که اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل اعلام کرده قرارداد خرید ۲۰ فروند ATR برای هما به ارزش 400‌میلیون دلار نهایی شده و به‌زودی منعقد می‌شود.
او با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با نمایندگان کمپانی ایتالیایی ATR در تهران، ادامه داد: قرارداد خرید هواپیماهای ATR هم‌اکنون مراحل اخذ مجوزهای داخلی هما را طی می‌کند. 
 او همچنین ضمن انتقاد از برخی از رسانه‌ها مبنی بر ادعای ممنوع‌الخروج‌بودن هواپیما توضیح داد که در صنعت هوایی چیزی به‌عنوان ممنوع‌الخروج‌بودن معنا ندارد و متاسفانه دقت و صراحت در اطلاع‌رسانی از سوی برخی انجام نمی‌شود. این مقام مسئول همچنین توضیح داد: به نظر می‌رسد افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند، صداقت ندارند و از مسائل صنعت هوانوردی جهان نیز بی‌اطلاعند. قطعاً بیان چنین مواردی با استقبال شرکت‌های تأمین مالی خرید هواپیما در تناقض است و منطقی نیست.


تعداد بازدید :  123