شماره ۱۰۴۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تخت روانچی: در ارتباط با مواضع نامناسب اخیر مقامات انگلیسی گفت‌وگو خواهیم کرد
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار معاون وزیر امور خارجه انگلیس با وی در روز چهارشنبه در تهران اظهار کرد: در جریان این دیدار در ارتباط با مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و برجام گفت‌وگو خواهیم کرد. مجید تخت روانچی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این دیدار عصر امروز برگزار می‌شود، اعلام کرد: در این ملاقات همچنین نسبت به مواضع نامناسبی که اخیراً توسط مقامات انگلیسی در مورد ایران اعلام شده گفت‌وگو و صحبت خواهیم کرد.
ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، چند هفته پیش ضمن حضور در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از لزوم همکاری با کشورهای این حوزه در برابر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران سخن گفت و ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد. در این نشست، می ‌ضمن تشریح سیاست‌های دولت خود در زمینه روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، به نقش ایران در منطقه نیز پرداخت و گفت که انگلیس آماده است با کشورهای عضو شورا برای مقابله با آنچه وی «اقدامات تهاجمی ایران در منطقه» خواند، همکاری کند. نخست‌وزیر انگلیس اظهار کرد: ما باید همچنان به مقابله با دولت‌هایی که نفوذ آنها بی‌ثباتی منطقه را مشتعل می‌کند، ادامه دهیم و افزود: «بنابراین، می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من به وضوح تهدیدی را که ایران متوجه منطقه خلیج‌فارس و در بُعدی وسیع‌تر، متوجه خاورمیانه می‌کند، مشاهده می‌کنم.»

وزیر خارجه آمریکا: کناره‌گیری از توافق هسته‌ای آمریکا را متحمل زیانی بزرگ خواهد کرد
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اگر آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را کنار بگذارد، متحمل زیان بزرگی خواهد شد؛ چراکه متحدان ما در این توافق به آن پایبند خواهند ماند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس در گفت‌وگو با روزنامه‌ نیویورک تایمز، در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا می‌تواند دستاوردهای باراک اوباما را از بین ببرد، بیان کرد: من این‌گونه فکر نمی‌کنم. به‌عنوان مثال توافق هسته‌ای با ایران را در نظر بگیرید، اگر آمریکا ناگهان تصمیم بگیرد و بگوید که قصد نداریم این توافق را دنبال کنیم، با شما شرط می‌بندم، هر چند با تمام اعضای 1+5 صحبت نکرده‌ام ولی دوستان و هم‌پیمانان ما که به همراه ما بر سر این توافق مذاکره کردند، دور هم جمع خواهند شد و روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس خواهند گفت که این توافق خوب است و ما آن را حفظ خواهیم کرد. ایران و بقیه این توافق را حفظ خواهند کرد و در این صورت ما خود را به شخصیتی عجیب تبدیل می‌کنیم و اعتبار خود را به طریقی جبران‌ناپذیر خدشه‌دار خواهیم کرد. جان کری سپس حرف خود را اندکی پس گرفت و گفت: البته نه به صورت جبران‌ناپذیر! ولی طول می‌کشد تا جبران شود. با این حال لطمه زیادی به خودمان وارد می‌کنیم. این کار ما به ثبات دولت لطمه وارد می‌کند. چنین کاری غیرضروری است.

سخنگوی کاخ‌سفید: تعهدی درباره اقدامات دولت آتی آمریکا نداده‌ایم
ایسنا| سخنگوی کاخ سفید گفت: ما هیچ تعهدی به رهبران کشورهای خارجی و ازجمله ایران درباره اقدامات دولت آتی آمریکا نداده‌ایم. جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌سفید در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس‌جمهوری ایران که گفته است، دونالد ترامپ نمی‌تواند توافق هسته‌ای را به صورت یک‌جانبه لغو کند و اینکه آیا دولت اوباما تعهدی به دولت ایران درباره این موضوع داده است، گفت: رئیس‌جمهوری اوباما بارها اعلام کرده است که این دولت هیچ تعهدی به رهبران کشورهای خارجی درباره اینکه دولت آتی آمریکا چه کاری انجام خواهد داد یا نخواهد داد، نداده است. رئیس‌جمهوری آتی درباره آنچه که برای این کشور بهتر است، تصمیم‌گیری خواهد کرد. ارنست در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای گذشته کشورمان گفت: در رابطه با توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران باید بگویم که این توافق، فقط یک توافق میان تهران و واشنگتن نیست. این توافقی میان ایران و برخی از متحدان نزدیک ما و برخی از کشورهای دیگر حاضر در شورای امنیت سازمان ملل است. تمامی این کشور‌ها به این توافق پایبند هستند زیرا این توافق از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کرده است. این یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی این رئیس‌جمهوري (اوباما) زمانی که قدرت را در دست گرفت، بود. برنامه هسته‌ای ایران در نتیجه دیپلماسی سختگیرانه‌ای که در طول سال‌ها در پیش گرفته بودیم، به عقب رانده شد.


تعداد بازدید :  270