شماره ۱۰۴۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
جواد ظریف در اجلاس داووس:
درهای ایران برای رابطه اقتصادی با آمریکا باز است

وزیرخارجه ایران در اجلاس داووس گفت که به‌رغم اختلافات سیاسی، درهای ایران حتی برای روابط اقتصادی با آمریکا هم باز است.
محمدجواد ظریف درنشستی در اجلاس داووس که با موضوع آینده سیاست خارجی ایران برگزار می‌شد، به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: همه باید این را درک کنند که موضوع سوریه راه‌حل نظامی ندارد. ایران به ثبات و آرامش درمنطقه علاقه‌مند است.
وی درخصوص مذاکرات آستانه گفت: بدترین کاری که می‌شود انجام داد، احساس رقابت است. من فکر می‌کنم که با تمام تلاش‌ها نه‌تنها کشورهای حاضر در آستانه بلکه طرف‌هایی مانند اتحادیه اروپا می‌توانند مکمل هم باشند و نه در رقابت با هم. نشست آستانه نمی‌خواهد جایگزین تلاش‌های سازمان ملل شود.
وزیرخارجه کشورمان درپاسخ به سوالی درباره این‌که ارزیابی‌اش از سیاست دولت جدید آمریکا چیست، گفت: با توجه به این‌که قریب به 40‌سال است که سیاست آمریکا را رصد کرده‌ام، معتقدم که قبل از این‌که قضاوت کنیم، باید منتظر بمانیم. ما حتی دیده‌ایم که دولت اوباما هم در اجرای بخش مربوط به خودش درتوافق خیلی پیشقدم نبوده است. ما باید منتظر باشیم و ببینیم که ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری چه کار خواهد کرد.
ظریف درپاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا تغییری در ائتلاف جهانی می‌بینید یا نه، گفت: ماهیت محیط جهانی تغییر کرده است. نه‌تنها شرکت‌ها و طرف‌های حاضر در این‌جا (داووس) موثر هستند، بلکه بازیگران غیردولتی هم موثر هستند. ما نمی‌توانیم امنیت داشته باشیم، مادامی که بقیه دچار ناامنی هستند.
وزیرخارجه ایران ادامه داد: ما مشتاق به توسعه روابط با اتحادیه اروپا، غرب آسیا، ژاپن، کره‌جنوبی هستیم. ما با چین شراکت چند‌جانبه داریم. درحالی‌ که با آمریکا اختلافات سیاسی داریم، اما درهای ایران حتی در زمینه روابط اقتصادی با آمریکا هم باز است.
وی ادامه داد: آنچه ایران، روسیه و ترکیه را برای یافتن پایانی برای فاجعه درسوریه دور هم جمع کرد، این است که تروریسم حد و مرز نمی‌شناسد. ما باید با هم همکاری کنیم. هیچ‌کس نمی‌تواند با حمایت از افراطی‌گیری حتی سود مقطعی ببرد.
ظریف درباره چالش بین ایران و عربستان گفت: من دلیلی نمی‌بینم که ایران و عربستان سیاست‌های خصمانه علیه هم داشته باشند. می‌توانیم برای ثبات در آینده منطقه همکاری کنیم. ایران و عربستان قادر بودند تا موانع انتخاب ریاست‌جمهوری در لبنان را برطرف کنند. درخصوص لبنان ما توانستیم به یک راه‌حل برسیم. ایران و عربستان نمونه موفقیت‌آمیز (همکاری) در لبنان دارند. بازی حاصل‌جمع صفر نتیجه منفی دارد. به قیمت نفت هم اگر نگاه کنید، می‌بینید که همه متضرر شدند، اما ما همچنین قادر بودیم که بازار نفت را باثبات کنیم.
وی درپایان گفت: ما بسیار گله داریم؛ لفاظی‌های زیادی را از عربستان دیده‌ایم. باید به واقعیت منطقه نگاه کنیم و ببینیم و بفهمیم که برچه اساسی منطقه درمسیر اشتباهی حرکت می‌کند. وزیر امورخارجه کشورمان گفت که ایران تاکنون هیچ تماسی با دولت جدید آمریکا نداشته است. ظریف، درپاسخ به خبرگزاری اسپوتنیک مبنی بر این‌که آیا تهران تاکنون تماسی با دولت آتی آمریکا داشته است، پاسخ داد: خیر.

 


تعداد بازدید :  257