شماره ۱۰۴۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
سخنگوی شورای نگهبان:
ردصلاحیت آیت‌الله ‌هاشمی از سر بغض نبود

ایسنا|  سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت ‌هاشمی‌رفسنجانی گفت: آیت الله‌هاشمی شناخته شده بود و هر کسی (اعضای شورا) براساس شناختی که داشت رأی داد. متاسفانه ایشان رأی کافی را نیاوردند، طبیعتا نمی‌توان این موضوع (افراد رأی دهنده) را شناسایی کرد؛ رأی اعضای به ایشان از سر حب و بغض نبوده است. عباسعلی کدخدایی در پاسخ به این‌که چرا ترکیب اعضای شورای نگهبان، اکثرا مسن هستند، اظهار کرد: ترکیب متفاوتی را در شورا شاهد هستیم. بیشترین سن 90‌سال است و پایین‌ترین سن 50 است. خود من وقتی به شورا آمدم 40ساله بودم. همکاران دیگری   که در سنین 30 به بالا وارد شورا شدند. با این حال ما از جوانان نیز برای شورا کمک می‌گیریم. همه دوستان ما از جوانان هستند، مثلا از دوستان تحصیل کرده حقوق بهره می‌بریم. مثلا در قم مجمع مشورتی فقهی داریم که از جوانان هستند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این‌که آیا می‌تواند میزان حقوق خود را اعلام کند، گفت: مسأله‌ای نیست و بارها هم گفتم. حقوق‌های ما بین 6 تا 7‌میلیون تومان است که مصوب دولت و قوانین و مقررات است، البته حقوق اصلی من از دانشگاه است و شورا هم یارانه‌ای پرداخت می‌کند.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که چرا این‌قدر همه ردصلاحیت می‌شوند، گفت: در کشور ما 300 نفر نماینده مجلس داریم اما دوره گذشته 12‌هزار نفر برای انتخابات ثبت‌نام کردند! اگر همه تأیید شوند شما چطور می‌توانید انتخاب کنید! در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری که یک نفر برگزیده می‌شود، در دوره گذشته بیش از 1100 نفر ثبت‌نام کردند! اما در فرانسه هم که انتخابات دارند مجموع کاندیداها کمتر از 20 نفر هستند. ما قوانین جامعی در این جهت نداریم و منعی برای ثبت‌نام ایجاد نشده، بنابراین افراد ثبت‌نام می‌کنند، تعدادی هم صلاحیت‌شان تأیید نمی‌شود. ما هم متاسفیم و خیلی خوشحال نیستیم که صلاحیت‌شان تأیید نمی‌شود. اما خوشحالیم که قانون مواضعی دارد که باید با آنها تطبیق داده شود. کدخدایی در این زمینه توضیح داد: زمانی که قانون اساسی تدوین می‌شد اختلاف نظر بود اما قرار شد از کلمه رجال استفاده شود. نظر مشهور این بود که خانم‌ها می‌توانند حضور داشته باشند، اما تا به حال فرصتی برای خانم‌ها نبوده است و صلاحیت شان تأیید نشده است. اخیرا از سوی مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی انتخابات که اتخاذ شد ایشان تأکید کردند رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن تبیین شود. این موضوع در دست بررسی است و اگر شورای نگهبان به نتیجه جدیدی برسد قطعا اعلام می‌کند، البته ثبت‌نام که در دوره‌های گذشته هم منعی نداشته است و خانم‌ها هم می‌توانند شرکت کنند. او درباره سخت‌ترین تصمیم در شورای نگهبان گفت: سوال سختی است. هر جایی که صلاحیت افراد تأیید نمی‌شود، جزو سخت‌ترین تصمیم‌های ما است.


تعداد بازدید :  319