شماره ۴۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
بیماری‌های مدرسه را بشناسیم

|  دکتربابک صیاد  |  |  متخصص بیماری‌های عفونی|
 
در فصل بازگشایی مدارس و با آغاز فصل سرما از آنجا که تعداد زیادی دانش‌آموز با هم یک جا جمع می‌شوند، امکان شیوع بیماری‌های ویروسی و باکتریال بیشتر می‌شود.
انواع گلودرد و آنژین گلو مهم‌ترین بیماری شایع در مدرسه است. آنژین‌های گلو به دو نوع اصلی ویروسی و باکتریال تقسیم می‌شوند که نوع باکتریایی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.
آنژین گلوی باکتریایی که عمدتا با آنژین چرکی شناخته می‌شود، با گلودرد شدید یا تب همراه است و در صورتی که درمان آنتی‌بیوتیکی مناسبی برای آن نباشد، می‌تواند منجر به تب روماتیسمی (روماتسیم قلبی) شود و در آینده مشکلات دریچه قلب را ایجاد کند. این بیماری در 5 تا 15‌سال شیوع بیشتری دارد.
آنژین چرکی نیز مانند سایر بیماری‌های تنفسی از طریق ذرات تنفسی سرفه و عطسه به دیگران منتقل می‌شود. ازآنجاکه در محیط مدرسه تعداد زیادی دانش‌آموز با هم یک جا تجمع دارند، این بیماری به راحتی می‌تواند بین دانش‌آموزان حساس منتقل شود.
گلودردهای ویروسی و انواع سرماخوردگی‌ها از دیگر بیماری‌های فصل بازگشایی مدارس است. بعد از مهرماه نیز شاهد شیوع آنفلوآنزاهای فصلی در مدارس هستیم که اولین نشانه اپیدمی آن غیبت تعداد زیادی از دانش‌آموزان است.
مهم‌ترین راهکار در پیشگیری از بیماری‌ها در مدارس، رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی مکرر دست‌هاست. ضمن این‌که خانواده‌ها باید فرزند بیمار خود را برای درمان مناسب نزد پزشک ببرند تا در صورت نیاز برای استراحت در خانه بماند و دیگران را نیز مبتلا نکند. همچنین لازم است در مدارس تهویه مناسب وجود داشته باشد.
درباره انواع مسمومیت‌های غذایی شایع در مدارس هم باید گفت در برخی موارد دانش‌آموزان از بوفه مدارس خوراکی یا غذای آماده تهیه می‌کنند که به دلیل ماندن زیاد می‌تواند منجر به مسمومیت شود. توصیه می‌شود دانش‌آموزان تا حد امکان از خانه خوراکی و لقمه همراه داشته باشند.


تعداد بازدید :  214