شماره ۱۰۴۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
جام تختی با استقبال بی‌سابقه کشورهای خارجی از امروز آغاز می‌شود
سرشاخ غول‌های کشتی جهان در مشهد
پیشکسوت باسابقه به «شهروند» می‌گوید كه باید در این جام به جوان‌ها میدان داده شود

شهروند| سی‌وهفتمین دوره رقابت‌های جام تختی در شرایطی طی امروز و فردا برگزار می‌شود که استقبال خوب کشورهای صاحب‌نام کشتی جهان باعث شده تا تنور کشتی در کشورمان داغ شود و علاقه‌مندان به این رشته انتظار برگزاری رقابت‌های جذابی را می‌کشند.
رکورد بی‌سابقه با 40 تیم
حضور 26 تیم خارجی و 14 تیم داخلی یک رکورد بی‌سابقه را برای استقبال تیم‌ها از این دوره رقابت‌ها ثبت کرده است. در این مسابقات که طی امروز و فردا در مشهد برگزار خواهد شد، کشتی‌گیران در 3 بخش کشتی آزاد،‌ فرنگی و پهلوانی با هم رقابت می‌کنند. در کشتی آزاد کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان (دو تیم)، اوکراین، قرقیزستان، ازبکستان، مغولستان، گرجستان، عراق و منتخب آمریکای لاتین در کنار 5 تیم داخلی (تیم‌های منتخب الف، ب، توسعه، جوانان و تیم خراسان رضوی) در چهار گروه به مصاف هم می‌روند. در کشتی فرنگی نیز کشورهای گرجستان، ترکیه، ارمنستان، بلغارستان، اوکراین، ازبکستان و عراق در کنار پنج تیم داخلی (تیم‌های منتخب الف، ب، توسعه، جوانان و تیم خراسان رضوی) در چهار گروه با هم مسابقه می‌دهند. در کشتی پهلوانی نیز کشورهای گرجستان، قرقیزستان، روسیه، ارمنستان، بلاروس، صربستان، مجارستان و ترکیه در کنار چهار تیم داخلی (تیم‌های منتخب الف، ب، جوانان و تیم خراسان رضوی) در چهار گروه با هم به صورت تیم به تیم مبارزه می‌کنند.
المپیکی‌ها سرشاخ می‌شوند
در شرایطی که چند‌ سال قبل اتحادیه جهانی، عنوان جایزه بزرگ را از کنار نام جام تختی برداشت و سطح این رقابت‌ها به دلیل عدم استقبال کشتی‌گیران نامدار به‌شدت کاهش یافته بود، در یکی دو ‌سال اخیر به دلیل افزایش مراودات بین‌المللی فدراسیون کشتی ایران شرایط کاملا متفاوت شده است. عضویت رسول خادم در هیأت‌رئیسه اتحادیه جهانی و انتخاب علیرضا حیدری به‌عنوان رئیس جهانی کشتی پهلوانی باعث شده تا کشورهای دیگر راغب به حضور در ایران باشند. در همین راستا در تیم‌ملی کشتی آزاد ایران نیز نفرات مطرحی مثل حسن یزدانی و سایر نفرات المپیکی روی تشک می‌روند. دارنده مدال طلای المپیک 2016 در وزن 74 کیلوگرم قصد دارد در این رقابت‌ها برای نخستين‌بار در وزن 86 کیلوگرم مبارزه کند. «گئورگی کتویف» دارنده مدال برنز از ارمنستان و «دولت نیازبیک اف» دارنده مدال برنز جهان از قزاقستان ازجمله نفرات مطرح حاضر در این رقابت‌ها هستند.
ربطی: نباید از باخت کشتی‌گیران جوان بترسیم
عارف ربطی، پیشکسوت کشتی ایران درباره بالا رفتن سطح جام تختی به «شهروند» می‌گوید: «جام تختی از قدیم‌الایام جزو مسابقات معتبر محسوب می‌شد که از چند ‌سال قبل متاسفانه به دلیل سوءمدیریت دیگر لقب جایزه بزرگ را ندارد. باید از استقبال خوب کشورهای خارجی خوشحال باشیم اما باید آن را هم یک فرصت بدانیم تا بهره‌برداری خاصی داشته باشیم. کادر فنی تیم‌های ملی باید به جوانان میدان بدهند تا در آینده نتیجه آن را بگیرند. من معتقدم كه اگر به جوانان بها داده شود، پشتوانه‌سازی خوبی هر ساله در این رقابت‌ها صورت می‌گیرد و استعدادهای برتر نیز شناخته می‌شوند. به ‌هر حال برای برگزاری این رقابت‌ها هزینه می‌شود و باید از حضور قهرمانان برتر جهان در ایران استفاده کنیم.» وی همچنین می‌افزاید: «کشتی‌گیران جوان می‌توانند خودی نشان دهند و هر‌ سال برای این رقابت‌ها انگیزه بالایی خواهند داشت. شاید این جوانگرایی به باخت هم منجر شود اما نباید از باخت بترسیم و نفراتی که کلاس خوبی از خود نشان دادند را جدا کنیم. تا چند‌ سال قبل پیش می‌آمد که تیم‌های سطح پایینی به جام تختی وارد می‌شدند و هیچ نشانه‌ای از جذابیت نیز دیده نمی‌شد. امیدوارم مسئولان برگزاری با توجه به تعداد بالای تیم‌ها نظم را هم برقرار کنند.»


تعداد بازدید :  189