شماره ۱۰۴۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان یزد در گفت‌و‌گو با «شهروند»:
بیشترین حوادث استان در جاده و کوهستان است

|  محمدمهدی اقبالی  |   خبرنگار داوطلب |

سیدجواد میرحسینی معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان یزد است. او 43ساله و کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، از ‌سال 1372 در جمعیت هلال‌احمر استان مشغول به کار بوده و حدود سه‌سال است که در این معاونت مشغول به خدمت است.  «شهروند» به منظور آشنایی با فعالیت امدادی صورت‌گرفته در استان یزد گفت‌و‌گویی با او داشته است که با هم می‌خوانیم.
قبل از پذیرش مسئولیت معاونت امدادونجات در استان یزد، در چه حوزه‌هایی فعالیت داشتید؟
پیش از معاونت امدادونجات استان یزد، مسئول مرکز پرورش اسلامی شهرستان هم بودم، مدتی رئیس شعبه بافق و نیز مدیر فرهنگی استان شدم، پس از آن معاون جوانان، سرپرست شعبه یزد و مدتی هم سرپرست حوزه داوطلبان بودم.
در مورد ویژگی‌های استان یزد که مربوط  به امداد می‌شود، توضیح دهید؟
خوشبختانه استان یزد استان کم‌حادثه‌ای است و بیشتر حوادثی که وجود دارد حوادث جاده‌ای و کوهستانی است که با تلاش و جدیت تیم‌های امدادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نیازهای احتمالی پاسخ داده می‌شود.
در مورد پرحادثه‌ترین روزهایی که داشته‌اید صحبت کنید....
در طرح نوروز امسال 19پایگاه ثابت و سیار در استان مشغول خدمت به مسافران و مردم عزیز بودند، در مجموع 162حادثه و 499حادثه‌دیده در این طرح ثبت شد. 40نفر نیز نجات‌یافته از حوادث داشتیم. در این طرح 172 نفر نیروهای عملیاتی مشارکت داشتند.
چه برنامه‌هایی را در حوزه امداد دنبال می‌کنید؟
دوره‌های آموزشی، مانورها، مسابقات امدادی، اردوهای سیاحتی و زیارتی، همایش کویرنوردی و کوهنوردی، برنامه‌های توان‌افزایی، طرح‌های تابستانه و تعدادی برنامه دیگر مانند طرح‌های زمستانه و نوروزی، همه جزو برنامه‌های معمول معاونت امدادونجات است.
برنامه‌های آموزشی و مانور‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟
برنامه‌های آموزشی شامل رشته‌های امدادونجات جاده‌ای، کوهستان، سیلاب، آوار، دوره‌های پیش‌بیمارستانی، پشتیبانی در عملیات و اسکان اضطراری می‌شود که این دوره‌ها با کمک حوزه آموزش جمعیت برگزار می‌شوند. مانور‌ها هم شامل حوزه جاده، کوهستان، آوار، سیلاب اسکان اضطراری، پناه‌گیری و خروج اضطراری است. مسابقات امدادی هم شامل همین رشته‌هاست. منظور از طرح‌های تابستانه، زمستانه و نوروزی، پایگاه‌های ثابت و سیار موقت امدادونجاتی است که به مناسبت‌های گفته شده برای رفاه حال مردم و مسافران در جاده‌های استان ایجاد می‌شوند.
در استان یزد هم مرکز آنست وجود دارد؟
بله. یک تیم آنست که شامل دو قلاده سگ و دونفر امدادگر می‌شود. امدادگران برای آمادگی در هنگام حوادث به همراه دو قلاده سگ در دوره‌های آموزشی مربوطه در تهران، اصفهان و چاف شرکت کردند. علاوه بر آن تمرین روزانه و هفتگی در پارک‌ها، آوارهای شهری و کوهستان دارند. آخرین باری که تیم آنست ما در یک حادثه حضور داشت مربوط به عملیات جست‌وجو و نجات مصدوم زیر آوار ساختمان در تاریخ 13تیرماه امسال بود. در این حادثه با توجه به این‌که ساختمان اسکلت بتونی بود عملیات حدود 17ساعت به طول انجامید تا مصدوم پیدا شد که متاسفانه این فرد فوت شده بود. در این عملیات که با کمک آتش‌نشانی انجام شده بود از مجموع 10نفر حادثه‌دیده سه نفر مصدوم و یک نفر فوت شد.
چند نفر در این معاونت مشغول به خدمت هستند؟
تعداد امدادگران و نجاتگران استان در مجموع 2682نفر است که 34نفر آنها پرسنل جمعیت هستند.
از مشکلات و چالش‌های حوزه امداد بگویید.
متاسفانه تجهیزات و امکانات امدادی محدود و در بعضی  فرسوده است. امدادرسانی در بافت قدیم و سنتی شهرهای استان نیز از دیگر مشکلات ما است. با توجه به باریک‌بودن معابر و خشت و گلی‌بودن مصالح ساختمانی، در صورت وقوع حادثه‌ای مانند زلزله راه‌های دسترسی بسته شده و رسیدگی به مصدومان بسیار دشوار خواهد بود.
هماهنگی لازم بین دستگاه‌های امدادی در هنگام بحران و نیز عدم وجود دستورالعمل مشخص و معین برای خدمات امدادی نیز از چالش‌های پیش روی ما است. هماهنگی بین دستگاه‌ها در زمان وقوع حادثه براساس چارچوب از پیش تعیین شده نیست. خیلی وقت‌ها سازمان‌ها در امور یکدیگر دخالت می‌کنند و این امر باعث اتلاف سرمایه و انرژی و کندی کار می‌شود. عدم توجه لازم به تسهیلات رفاهی امدادگران و نجاتگران، کمبود اعتبارات و اجرانشدن برخی از برنامه‌ها را هم می‌توان اضافه کرد. برای نمونه برنامه قدردانی از نجاتگران طرح نوروزی به خاطر کمبود اعتبار انجام نشد.
چه راهکارهایی برای انگیزش و نشاط بیشتر در میان امدادگران پیشنهاد می‌کنید.
در این خصوص،‌ سال گذشته با مشارکت امدادگران و نجاتگران یکسری اردو برگزار کردیم. برگزاری برنامه‌ها و همایش‌هایی که در آن از زحمات نجاتگران قدردانی شود، همچنین اردوهای سیاحتی و زیارتی برای فعالان این حوزه و تأمین غذای گرم پایگاه‌ها به صورت مستمر در طول ‌سال می‌تواند در این راه موثر باشد.


تعداد بازدید :  208