شماره ۱۰۴۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
نقش و جایگاه جوانان در کشور
نسلی نیازمند توجه بیشتر

|  مهرداد احمدی  |   دبیر مجمع جوانان استان هرمزگان|

طیف جوان جامعه فرصت بزرگی برای کشور تلقی می‌شوند که اگر چالش‌ها و نیازهای آنان در عرصه‌های متعدد رفع نشود، این فرصت به تهدیدی مخرب و جدی تبدیل خواهد شد.
جوانان به‌عنوان اصلی‌ترین نیروی اجتماعی که بنیان توسعه و آینده کشور بر توانمندی‌ها، امید و سرزندگی آنان قرار دارد، نیازمند حمایت و تقویت فرصت‌های ارتقای کیفیت زندگی هستند. باید گفت ‌درصد بالایی از جمعیت کشورمان را جوانان تشکیل می‌دهند و همین امر مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها را توأمان فراهم ساخته، چراکه درصورت ایجاد شرایط رشد اقتصادی و محیط‌‌های مناسب برای رشد فکری، علمی، اخلاقی و جسمی، نیروی جوان جامعه به‌عنوان فرصتی بزرگ برای کشور تلقی می‌شود اما در غیراین صورت، همین فرصت به انرژی مخربی بدل خواهد شد که بنیان جامعه را در معرض تهدید قرار می‌دهد.
يكي از راه‌هاي پيشرفت و ترقي كشور‌ها سرمايه‌گذاري روي جوانان و نسل آينده‌شان است. نسل جوان به‌عنوان نيروي فعال و متحرك، پرتلاش و بااحساس مي‌تواند نقش خوبي در پيشرفت يك جامعه داشته باشد.
جوانان ایران اسلامی قبل از انقلاب، بعد از انقلاب، در زمان هشت‌سال جنگ تحمیلی و درحال‌حاضر نقش قابل‌توجه و انکارناپذیری در پیشرفت و ترقی دارند، چنین نیرویی که یک سرمایه بزرگ برای کشور بوده، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و توجه بیشتر است.
شادی و امید طبیعت زندگی هستند با وجود این، غم و ناامیدی به سراغ موجود زنده می‌آیند. دوران جوانی به مثابه گروه کوچکی از جامعه، حق و حقوقی دارد، زیستن در این دوره و ایجاد رابطه تنگاتنگ با افراد ازجمله ارزش‌هایی هستند که انسان‌ها برای رسیدن به آن مبارزه کرده و با رسیدن به آن شاد شده و عدم‌دستیابی به آن موجب افسردگی و اضطراب می‌شود.
نقش و جایگاه جوان در جامعه با ایفای مسئولیت مشخص می‌شود. یک جوان با یک هویت مشخص و نقش معین باید منزلت خود را دریابد و آن را شکوفا سازد. در قبال جایگاه جوان در جامعه، جامعه باید ادبیات منزلت یک جوان را تعریف و مستندسازی و هنجارهای آن را مشخص کند و مسیرهای درست را نشان دهد تا جوان خود را بشناسد.
دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که قشر بسیار بالایی از جامعه فقیر هستند و تنها عده خاصی امکان استفاده از تفریحات هزینه‌بر را دارند. به‌عنوان نمونه در روستا و شهرستانی که فقط یک خیابان اصلی وجود دارد و از امکانات تفریحی بی‌بهره است، جوانان چاره‌ای جز روی آوردن به طرق غیرصحیح برای ایجاد شادی در خود ندارند. بنابراین، انحراف به این ترتیب خودبه‌خود به جوانان ما تحمیل می‌شود.
دولت باید به همان دلیلی که کودکان را در مقابل بیماری‌ها واکسینه می‌کند، در مقابل فساد و انحراف نیز به واکسیناسیون جامعه بپردازد. در این راستا با تقویت باورهای دینی در جوان‌ها و همچنین با الگوسازی عملی و به دور از تئوری‌های فاقد محتوای اجرایی و تقویت پایه‌های ورزشی و تفریحات سالم می‌توان از سقوط جوانان در ورطه هولناک آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.
هویت‌بخشی به جوانان و تفویض مسئولیت و اختیار به آنان باعث پرورش مهارت‌ها و فنون رهبری برای آماده‌سازی جوانان جهت ایفای نقش خلاقانه رهبری شده و می‌توان در جهت گامی هرچند کوچک در راستای استفاده از توان جوانان برای پیشرفت و ترقی کشور بهره برد.
موضوع جوانان امری مهم بوده که موفقیت در دسترسی به اهداف آن نیازمند همکاری و مشارکت تمام بخش‌ها و عوامل تاثیرگذار ازجمله دستگاه‏‌های مسئول در امور جوانان، سازمان‏‌ها، نهادهای غیردولتی، مدنی و خصوصا جوانان است؛ ضمن آن‌که عزم واقعی تمام عوامل موثر در پیشبرد امور جوانان، تمامی راهبران اصلی جامعه و حکومت را نیز در این‌باره می‌‏طلبد.
مسأله مهم این است که همه دستگاه‌های اجرایی درخصوص جوانان مسئول بوده و همه باید دست‌به‌دست هم دهند تا مسائل و موارد در حوزه جوانان برطرف شود و به ارتقا و پویایی جوانان ایران اسلامی کمک کنند.


تعداد بازدید :  206