شماره ۱۰۳۹ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
دادستان تهران خبر داد:
احضار ۱۴۰ نفر در پرونده‌‌‌های نجومی
66 نفر در پرونده واگذاری املاک و 74 نفر در پرونده حقوق‌های نجومی احضار شده اند 10 نفر در پرونده دلالان ارز بازداشت شدند

شهروند|  براساس آخرين سخنان دادستان تهران، تاکنون ۱۴۰نفر در پرونده‌‌‌های املاك و حقوق‌هاي نجومی احضار شده‌اند و از آنها تحقیق شده است. 66 نفر در ماجرای واگذاری املاک  و 74 نفر در پرونده حقوق‌ها؛ همان‌ها که به نجومی‌ها معروف شدند. عباس جعفری دولت‌آبادی اینها را در بیست‌وچهارمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران اعلام کرد و در توضیح بیشتر گفت: «اکنون 66 نفر در پرونده واگذاری املاک و 74 نفر در پرونده حقوق‌های نجومی احضار شده‌اند و از آنها تحقیق شده است. امیدواریم که هر چه زودتر تحقیقات این دو پرونده به پایان برسد.» او همچنين از تشکیل پرونده مربوط به مسائل ارزی در دادسرای پولی- بانکی خبر داد و درباره چگونگی روند قضائی این پرونده گفت: «تاکنون 10 نفر از دلالان ارز در اين زمينه بازداشت شده‌اند.»
جرايم اجتماعي هم جرم است هم آسيب
دادستان تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به مسائل اجتماعی و نقش دادستان‌ها در مدیریت مشکلات اجتماعی پرداخت:  «حوزه‌های اجتماعی شامل برخی جرایم مانند شرارت‌ها و سرقت‌هاست که جرم و  آسیب به شمار می‌رود؛ به‌عنوان مثال حضور متکدیان چهره شهر را نازیبا کرده و به هم می‌زند؛ کودکان کار و معتادان متجاهر آسیب محسوب می‌شوند و مردم از آنها رنج می‌برند. ترافیک و آلودگی هوا یک مشکل اجتماعی است که بیشتر مردم با آن درگیرند و از جمله، سختی رفت‌وآمد، تأخیر در انجام امور و هزینه‌های مربوط، بر نحوه رفتار مردم تأثیر می‌گذارد. آلودگی هوا و معضل ترافیک واجد وصف مجرمانه نیست، اما بیشتر مردم درگیر آن هستند، از این رو به‌عنوان یک مشکل اجتماعی قابل بحث و بررسی است.»
ورود به موضوع خودروهای سنگین متخلف
جعفری دولت‌آبادی در ادامه به نظر متخصصان درباره علت ایجاد ترافیک و آلودگی هوا هم اشاره كرد: «عده‌ای در تبیین علت‌های به وجود آورنده این مشکل، به جمعیت زیاد کلانشهر تهران که 8 تا 9میلیون نفر است، اشاره دارند و معتقدند که معابر اشباع شده و کشش بیش از این را ندارد. آمارها از تردد سه‌میلیون و هشتصد‌هزار خودرو و سه‌میلیون موتورسیکلت در تهران سخن می‌گوید که بخشی از آنها فرسوده و از رده خارج محسوب می‌شود و مجموع سفرهای درون‌شهری در هر روز هفده‌میلیون اعلام شده است. کارشناسان ترافیک معتقدند مدیریت این میزان وسیله نقلیه و این جمعیت زیاد با مشکلات جدی مواجه است؛ به‌ویژه در فصول پاییز و زمستان که به لحاظ برودت هوا و کوتاه بودن ساعات روز، بیش از 65‌درصد مردم از وسیله شخصی استفاده می‌کنند.» او با اشاره به اقدامات به عمل آمده در راستای بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کلاف ترافیک و آلودگی هوا را درحال پیچیده‌تر شدن ارزیابی کرد: «‌سال 1356 در یکی از روزنامه‌ها خبري درج شده بود که تهران به پارکینگ خودرو‌ها تبدیل شده است، حال که 40‌سال از آن زمان گذشته، این مشکل نمود بیشتری دارد.» دادستان تهران از اشباع تهران از معابر، اتوبان‌ها و خیابان‌های جدید سخن گفت: «باید به‌سوی توسعه حمل‌ونقل عمومی، استفاده از سیستم هوشمند و مدیریت ترافیک شهری رفت. با اين حال، مشکل اصلی ترافیک پایین بودن سطح انضباط اجتماعی است كه رعایت آن در کنترل ترافیک بیش از سایر مسائل نقش دارد. در حالي كه افزایش نقدینگی در جامعه نیز نیازمند اعمال انضباط مالی است و چنانچه وجوه زیادی در اختیار افراد بی‌انضباط قرار گیرد، نظم اقتصادی جامعه مخدوش می‌شود.» او از معاونان دادستان خواست با پلیس همکاری کنند و با برگزاری نشست‌هایی با پلیس‌های محلی، به مشکلات اجتماعی که مستلزم حمایت است، وارد شوند.
دادستان تهران در مورد برخی مصادیق مشکلات ترافیک و آلودگی هوا هم از سرپرستان نواحی و معاونان دادستان خواست تا علاوه بر کمک به پلیس در امور نیازمند رسیدگی قضائی، از اقدامات و تدابیر پیشگیرانه استفاده کنند: «ازجمله اين مسائل مشکل تردد خودروهای سنگین با سرعت زیاد در اتوبان‌هاست که با توجه به محدود بودن تردد آنها به ساعات شب، حوادث زیادی را در پی دارد. مثال ديگر نحوه اقدام خودروهای مدل بالاست که در برخی مناطق شهر دوردور کرده و موجبات مزاحمت مردم را فراهم می‌کنند.» او صدور دستور قضائی از سوی سرپرستان نواحی در توقیف این خودروها را ضروری دانست و از پلیس خواست که با توجه به صدور دستور قضائی در این رابطه نسبت به اجرای آن در تمامی موارد اقدام کند.


تعداد بازدید :  114