شماره ۱۰۳۹ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

نماینده آمریکا در سازمان ملل:   توافق هسته‌ای باید حفظ شود
ایسنا| نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیان این‌که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موثر بوده است، گفت: عاقلانه است که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود.  سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری گفت: توافق هسته‌ای با ایران موثر بوده و لازم است که دولت آتی در جهت تقویت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار قدرتمند عمل کند. پاور همچنین با طرح ادعاهایی علیه کشورمان و آنچه واشنگتن اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه می‌خواند، افزود: کسی که این تهدیدات را مشاهده می‌کند باید بسیار عاقل باشد و این توافق را حفظ کند.  ما لازم است که در جهت تقویت برجام در دولت آتی آمریکا بسیار قدرتمند عمل کنیم. ما باید با قدرت درباره موارد نقض هنجارهای بین‌المللی که خارج از چارچوب توافق و مطمئنا هر آنچه در چارچوب توافق روی می‌دهد، هشدار دهیم.

رایزنی تلفنی جابری‌انصاری با قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه
ایسنا |معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، با قائم‌مقام  وزیر خارجه سوریه به صورت تلفنی رایزنی و گفت‌وگو کرد. حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه  در تماس تلفنی با فیصل مقداد قائم‌مقام وزارت ‌خارجه سوریه درخصوص آخرین تحولات مربوط به نشست آستانه و اجلاس سه‌جانبه معاونین وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه رایزنی و تبادل‌نظر کرد.  طرفین در این گفت‌وگو بر ادامه رایزنی و هماهنگی ایران و سوریه برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه تأکید کردند.

وضعیت اضطراری ملی آمریکا برای ایران تمدید شد
رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان وضع اضطراری ملی برای ایران و چند کشور دیگر را تمدید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان وضع اضطراری ملی را برای کشورهای ایران، کوبا، لیبی، زیمبابوه، ونزوئلا و اوکراین برای یک‌سال دیگر تمدید کرد. در این نامه درباره تمدید وضع اضطراری درخصوص ایران آمده است:   رئیس‌جمهوری آمریکا در 15 مارس ‌سال 1995 با صدور یک فرمان اجرایی، برای ایران وضع اضطراری ملی صادر کرد تا با اقدامات و سیاست‌های دولت ایران مقابله کند. رئیس‌جمهوری همچنین در ماه مه 1995 با صدور فرمانی دیگر تحریم‌های جامع‌تری علیه ایران وضع کرد. در 19 آگوست ‌سال 1997 نیز رئیس‌جمهوری فرمان‌های پیشین را مورد تأیید قرار داد. اوباما در ادامه آورده است: در چهاردهم جولای ‌سال 2015 گروه 1+5، اتحادیه اروپا و ایران به توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند تا این موضوع را که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز باقی بماند، تضمین کنند. برجام در شانزدهم ژانویه ‌سال 2016 پس از آن اجرایی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی این موضوع که ایران تمامی گام‌های کلیدی مرتبط با برنامه هسته‌ای‌اش را برداشته است، راستی‌آزمایی و تأیید کرد. وزیر امور خارجه آمریکا این گزارش‌ها را تأیید کرد. در نتیجه واشنگتن تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران را به این خاطر که این کشور به تعهداتش در برجام پایبند بوده، لغو کرد اما شماری از تحریم‌های غیرهسته‌ای همچنان به قوت خود باقی است. همچنین در این نامه آمده است: از زمان اجرای توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها اقدام به راستی‌آزمایی و وزیر امور خارجه نیز این موضوع را تأیید کرده که ایران به تعهداتش تحت برجام عمل کرده است. جدا از برجام که همچنان این موضوع را که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز باشد تضمین می‌کند، برخی از سیاست‌های تهدیدآمیز دولت ایران علیه امنیت ملی، سیاست خارجی  و اقتصادی آمریکا همچنان ادامه دارد. از این رو، وضع  اضطراری که در 15 مارس 1995 وضع شده است باید تا پس از 15 مارس2017 ادامه پیدا کند، بنابراین براساس تبصره 202 وضعیت‌های اضطراری ملی آمریکا من وضع اضطراری را درخصوص ایران برای یک‌سال دیگر در دستور اجرایی 12957 تمدید می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه:   ایران هنوز پیام مشخصی را از کویت دریافت نکرده است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد اظهارات اخیر مقامات کویتی مبنی بر این‌که قرار است پیام شورای همکاری خلیج فارس را به ایران منتقل کنند، اعلام کرد: ایران تاکنون هیچ‌گونه پیشنهاد رسمی و مشخصی را در این خصوص از سوی مقامات کویتی دریافت نکرده است. در طول هفته‌های اخیر مقامات و رسانه‌های کویتی بارها اعلام کرده‌اند که قرار است به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس، پیامی  را به ایران منتقل کنند که بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ایران پیامی را در این زمینه از کشور کویت دریافت کرده است، گفت: «ایران تاکنون از مجاری دیپلماتیک و رسمی پیشنهاد و تاریخ  مشخصی را از برادران کویتی دریافت نکرده است.» این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: «به محض دریافت هرگونه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند.


تعداد بازدید :  215