شماره ۱۰۳۹ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

کارتر: روزهای البغدادی به شمارش افتاده است
ایسنا| وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی تأکید کرد: سرکرده داعش دایما درحال تغییرمکان است و روزهایش به شمارش افتاده است. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا درمصاحبه با شبکه خبری پی‌بی‌اس درپاسخ به این سوال که «آیا آمریکا می‌داند ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش کجاست» گفت: اگر دقیقا می‌دانستم که رهبر داعش کجاست، اولا به شما چیزی نمی‌گفتم و دیگر آن‌که او نیز مدت زیادی در آن‌جا نمی‌ماند. ابوبکر البغدادی دایما درحال تغییرمکان است. وی افزود: من ازچیزی که می‌گویم، اطمینان دارم اما اطلاعات بیشتری نیز نمی‌توانم دراختیارتان بگذارم. بسیاری از رهبران ارشد و اعضای داعش تاکنون کشته شده‌اند. هرماه عملیات بیشتری انجام دهیم، اطلاعات بیشتری از آنها به دست می‌آوریم. در نتیجه می‌توانم بگویم که روزهای البغدادی به شمارش افتاده و این مسأله برای کل رهبری داعش صادق است.

اردوغان:  نیروهایمان تا ابد در قبرس می‌مانند
 ایسنا|‌درحالی ‌که مذاکرات صلح قبرس آخرین مراحل خود را طی می‌کند، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده که نیروهایش را از قبرس خارج نمی‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه طی اظهاراتی اعلام کرد که نیروهای این کشور تا همیشه در قبرس خواهند ماند. وی گفت که غیرممکن است نیروهای ترکیه به‌طور کامل قبرس را ترک کنند و جای بحث دراین‌باره وجود ندارد و اگر قرار باشد دراین‌باره بحثی شود، دوطرف باید نیروهایشان را خارج کنند. اردوغان که پس از پایان موقت مذاکرات صلح قبرس در ژنو این سخنان را مطرح کرد، در ادامه گفت که درنظر گرفتن ریاست‌جمهوری چرخشی دراین جزیره متحد «غیرقابل قبول» است. این درحالی است که این مسأله زیربنای توافق برنامه‌ریزی‌شده حکمرانی جدید درقبرس بوده است. در واکنش به اظهارات اردوغان،‌ نیکوس آناستازیادس، رئیس قبرس یونانی‌نشین با تأکید برمواضع دولتش عنوان کرد: مواضع ما به صورت روشن و همچنان پابرجاست که ما باید برخروج نیروهای ترکیه از جزیره توافق کنیم.

فرستاده سازمان ملل: اوضاع یمن «فاجعه‌بار» است
ایسنا|  فرستاده سازمان ملل به یمن ضمن «فاجعه‌بار» توصیف‌کردن اوضاع دراین کشور، تأکید کرد که وی برای به جریان انداختن پرونده آتش‌بس و مذاکرات سیاسی تلاش می‌کند. اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن درمصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: طرحی که درحال حاضر مطرح شده، خلاصه نقشه راه پیشنهادی سازمان ملل و طرح جان کری، وزیرخارجه آمریکاست. من تلاش می‌کنم تا طی سفر قریب‌الوقوعم به عدن و صنعا این طرح را به عبد ربه منصورهادی، (رئیس‌جمهوری مستعفی یمن) و رهبران حزب کنگره سراسری مردمی و جنبش انصارالله ارایه کنم. الشیخ احمد گفت: این طرح شامل مسائل امنیتی و سیاسی است. تمامی طرح‌ها و پیشنهادات ناشی از مذاکراتی است که از اوایل آوریل گذشته درکویت برگزار شد. وی ضمن فاجعه‌بار توصیف‌کردن اوضاع دریمن، گفت: ما برای توقف جدی و واقعی درگیری‌ها بعد از برگزاری جلسه مقدماتی برای طرف‌های ذیربط تلاش خواهیم کرد. کمیته آتش‌بس و هماهنگی باید به مسئولیت خود دراین‌باره عمل کند.

درخواست کمک عباس از روسیه برای ممانعت از انتقال سفارت آمریکا به قدس
 ایسنا|‌ منابع آگاه فلسطینی اعلام کردند که محمود عباس درپیامی از روسیه خواسته برای ممانعت از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی مداخله مستقیم کند. منابع فلسطینی اعلام کردند که صائب عریقات، دبیر اول کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین(ساف) پیامی را از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به وزیرخارجه روسیه تحویل داد. به گفته منابع مذکور، دراین نامه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از پوتین خواسته مستقیما دراین مسأله مداخله کرده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا را قانع کند که سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس انتقال ندهد.پیشتر صائب عریقات با سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه درمورد تلاش‌های جدید مسکو برای پیشبرد روند صلح درخاورمیانه ازجمله مداخله‌ها برای پایان دودستگی‌های فلسطینی گفت‌وگو کرد. لاوروف تأکید کرد که مسکو آماده میزبانی دیدار میان محمود عباس و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درصورت آمادگی دوطرف است. عریقات نیز گفت که عباس آماده شرکت در دیدار احتمالی با نخست‌وزیر اسراییل در مسکو است. قرار است که لاوروف روز دوشنبه نیز با نمایندگان جنبش‌های اصلی فلسطینی که به ‌زودی وارد مسکو می‌شوند، دیدار کند. ناصر جوده، وزیرخارجه اردن نیز وارد مسکو خواهد شد و مذاکراتش با لاوروف بر بحران سوریه و وضع درعراق و مسأله فلسطین ازجمله مشارکت روسیه و اردن در وحدت مجدد فلسطینی‌ها متمرکز خواهد بود.


تعداد بازدید :  269