شماره ۱۰۳۹ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
روسیه از آمریکا برای شرکت در نشست «آستانه» دعوت کرد
فرش قرمز کرملین پیش‌پای ترامپ

شهروند|  کاخ کرملین رسما از دولت دونالد ترامپ دعوت کرد تا در مذاکرات سوریه که قرار است تا دوهفته دیگر در قزاقستان برگزار شود، حضور یابد. روزنامه واشنگتن پست درگزارشی با اعلام این خبر نوشت که این دعوت می‌تواند نشانه‌ای از تصمیم روسیه برای نزدیک‌شدن بیشتر به دولت آینده آمریکا باشد.
نشست مذاکرات سوریه که قرار است در قزاقستان برگزار شود، در ابتکاری با شرکت کشورهای ایران، ترکیه و روسیه اعلام شده است. این سه کشور بدون حضور آمریکا در نشستی در مسکو پس از صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که از برقراری آتش‌بس درسوریه دفاع کرده و مذاکرات صلح سوریه را در قزاقستان برگزار خواهند کرد.
روزنامه واشنگتن پست نوشته است که چنانچه دراین نشست توافقی حاصل شود، می‌توان این توافق را آغاز دور جدیدی از روابط میان آمریکا و روسیه در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ دانست. موضوعی که ترامپ درکمپین انتخاباتی خود بارها آن را پیش‌بینی کرده بود. گفته می‌شود که این دعوت به‌طور مستقیم درتماس تلفنی سرگئی کیشلیاک، سفیر روسیه در آمریکا با مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ صورت گرفته است. یکی از مقامات تیم انتقالی ترامپ در گفت‌وگو با واشنگتن پست اعلام کرده که تیم ترامپ هنوز دراین‌ خصوص تصمیمی اتخاذ نکرده است.
سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا درنشست قزاقستان شرکت خواهد کرد. این نشست قرار است در تاریخ 23 ژانویه یعنی تا 10روز دیگر در قزاقستان برگزار شود. تا آن زمان ترامپ نیز مراسم تحلیف و سوگند ریاست‌جمهوری خود را به جای آورده و رسما رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود.
نکته جالب توجه دراین میان این است که زمان گفت‌وگوی تلفنی فلین با سفیر روسیه سوالاتی را درخصوص این‌که آیا آنها درباره تحریم‌هایی که قرار بوده باراک اوباما علیه روسیه تمدید کند، داشته‌اند یا خیر. باراک اوباما درست یک روز بعد از این تماس تلفنی تحریم‌ها علیه روسیه را تمدید کرد. البته این موضوع با واکنش ترامپ نیز روبه‌رو شده و او در گفت‌وگویی با روزنامه وال‌‌استریت ژورنال گفت: «چنانچه ما همکاری روس‌ها را درکنار خود داشته باشیم، چه نیازی به تحریم این کشور وجود دارد؟». البته یکی از مقامات تیم انتقال قدرت ترامپ اعلام کرده که در گفت‌وگوی تلفنی میان فلین و سفیر روسیه هیچ صحبتی از تحریم‌ها به میان نیامده است.
دونالد ترامپ که تا 5روز دیگر، مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری را پیش‌رو دارد، درمصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته است که او احتمالا تحریم‌ها علیه روسیه را «حداقل برای مدتی» نگه خواهد داشت، ولی احتمال دارد که در آینده لغو شود. او همچنین اضافه کرده است تا زمانی که پیشرفتی ازسوی پکن درباره واحد پول و معاملات تجاری با این کشور ایجاد نشود، به سیاست «چین واحد» متعهد نخواهد بود.
سخنان ترامپ درحالی مطرح می‌شود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تحریم‌های این کشور علیه روسیه را که از ماه مارس ٢٠١٤ میلادی وضع شده است، برای یکسال دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها درپی تنش سیاسی میان روسیه و اوکراین و تصمیم مسکو به ضمیمه‌کردن منطقه کریمه به خاک روسیه اتخاذ شده و شامل شرکت‌های روسی و اشخاص حقیقی دراین کشور است.
اوباما همچنین گفته است: «این تحریم‌ها پاسخی به تهدیدهای فوق‌العاده و غیرعادی برای امنیت ملی کشور ازجانب روسیه است.»
به گزارش رویترز، درگزیده‌ای از مصاحبه منتشرشده یک‌ساعته دونالد ترامپ با روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال در روزجمعه، ترامپ گفته است: «اگر ما با همدیگر کنار بیاییم و اگر روسیه واقعا به ما کمک کند، چرا دیگر به تحریم نیاز باشد. وقتی که طرف مقابل واقعا کارهای عالی انجام می‌دهد؟» ترامپ گفته که اگر مسکو ثابت کند که درجنگ با تروریست‌ها و دستیابی به دیگر اهداف مهم واشنگتن مفید است، ممکن است وی، تحریم‌هایی که توسط اوباما اعمال شده را کنار بگذارد.
به نظر می‌رسد که ترامپ، کسی که پیشتر با سخنان و توییت‌های جنجالی‌اش، بسیاری از افراد را شوکه کرده بود و حتی باعث شده بود که «جو بایدن»، معاون باراک اوباما درمورد توییت‌های وی بگوید: «دونالد بزرگ شو! الان وقت بزرگ‌شدن است. تو رئیس‌جمهوری هستی!»، حالا درحال آموختن ادبیات سیاسی است. کسی که هنوز وارد کاخ سفید نشده، اما یاد گرفته است که مواضعش را به تندی و با هیجان‌زدگی، ابراز نکند. او درمصاحبه با وال‌استریت ژورنال از واژه‌ها و ترکیب‌های کلی و ایهامی استفاده کرده است: «اگر روسیه واقعا به ما کمک کند»، «جنگ با تروریست‌ها»، یا «مفید واقع‌شدن روسیه»، معانی مختلفی می‌توانند داشته باشند.
با این حال اما، وی هنوز نتوانسته جلوی هیجان خود برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را بگیرد. کسی که از نظر ترامپ، «باهوش‌تر و زیرک‌تر از اوباماست». ترامپ به این روزنامه گفته که بعد از ادای سوگند به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در ۲۰ ژانویه، برای ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آماده است: «من متوجه هستم که آنها نیز مایلند با من ملاقات کنند و این قطعا برای من خوب است.»
سخنان ترامپ از لغو تحریم‌های روسیه درحالی مطرح می‌شود که کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا خبر از آغاز تحقیقاتی داده که شامل رسیدگی به اتهام تماس‌های پنهانی روسیه و ستاد انتخاباتی ترامپ نیز می‌شود. رئیس‌ جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا و معاون دموکراتش اعلام کرده‌اند که درباره اتهام ارتباطات پنهانی دونالد ترامپ و برخی دستیارانش با دولت روسیه تحقیق می‌کنند. سناتور جمهوریخواه ریچارد بور که پیشتر با این کار مخالف بود، جمعه طی یک بیانیه رسمی با تجدیدنظر درموضعش اعلام کرد که تحقیقات درباره این موضوع جنجالی آغاز می‌شود.این خبر پس از آن اعلام شد که رسانه‌های آمریکا گزارش دادند؛ در روز ۲۹ دسامبر گذشته که باراک اوباما روسیه را به اتهام حملات سایبری انتخاباتی علیه حزب دموکرات تحریم و ۳۵ دیپلمات روس را ازخاک آمریکا اخراج کرد، «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ با «سرگئی کیشلیاک»، سفیر روسیه در واشنگتن تلفنی گفت‌وگو کرده است. محتوای گفت‌وگوی دوطرف اعلام نشده است اما این کار، سوال‌برانگیز ارزیابی می‌شود و به عقیده مخالفان ترامپ، می‌تواند غیرقانونی باشد.
سناتور ریچارد بور و سناتور دموکرات مارک وارنر، معاون کمیته اطلاعاتی سنا، روزجمعه دربیانیه مشترک خود گفتند که دامنه فعالیت‌های اطلاعاتی روسیه علیه آمریکا باید به‌طور کامل روشن شود. کمیته آنها می‌تواند از نهادهای اطلاعاتی آمریکا، اسناد محرمانه را درخواست و همچنین مقامات را به‌عنوان شاهد احضار کند. کمیته اطلاعاتی سنا می‌گوید؛ تحقیقاتش غیرجناحی خواهد بود و فعالیت‌های روسیه و مقاصدش در قبال انتخابات‌ سال ۲۰۱۶ آمریکا را ارزیابی خواهد کرد. این کمیته همچنین می‌خواهد درباره فعالیت‌های ضدجاسوسی روسیه ازجمله ارتباطات احتمالی بین روسیه و اشخاص وابسته به ستادهای انتخاباتی آمریکا تحقیق کند. این کمیته قصد دارد که درصورت لزوم مقامات دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ را برای ارایه توضیحات احضار کند.
پیشتر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا روز ششم ژانویه امسال با انتشار گزارشی اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای ضربه‌زدن به هیلاری کلینتون و کمک به پیروزی دونالد ترامپ، دستور یک عملیات چند‌جانبه علیه کارزار انتخاباتی ایالات متحده را صادر کرده بود. در نسخه غیرمحرمانه گزارش این سازمان‌ها آمده است: «هدف روسیه تضعیف اعتماد به روند دموکراتیک آمریکا، بدنام‌کردن هیلاری کلینتون و ضربه‌زدن به شانس برگزیده‌شدن و ریاست‌جمهوری احتمالی وی بود.» دونالد ترامپ و دولت روسیه این اتهامات را قویا رد کرده‌اند.
انتقاد از چین
همچنین دونالد ترامپ، درمصاحبه اخیر خود، درپاسخ به سوالی درباره سیاست «چین واحد» آمریکا که در چهاردهه گذشته تایوان را بخشی از قلمرو چین محسوب کرده، گفته است: «درحال حاضر همه مسائل ازجمله سیاست چین واحد تحت مذاکره قرار گرفته است.» موضوعی که چین، حساسیت زیادی درمورد آن دارد. ترامپ بعد از پیروزی‌اش در انتخابات، درتماسی تلفنی با رهبر تایوان و صحبت از سیاست چین واحد، مقامات چینی را به شدت خشمگین کرد. ایالات متحده آمریکا، همواره موضع چین، مبنی بر این‌که تنها یک چین وجود دارد و تایوان، جزئی از چین به‌ شمار می‌رود را، تصدیق کرده است.
ترامپ، پیشتر، چین را «اخلالگر ارزی» نامیده و گفته بود: «به محض ورود به کاخ سفید، آنها را به‌عنوان اخلالگر ارزی مدنظر قرار خواهم داد، اما ازهمان ابتدا، قدمی برنخواهم داشت. ابتدا می‌خواهم با آنها صحبت کنم». ترامپ در ادامه مصاحبه، نارضایتی خود را نسبت به اقدامات چین درکنترل ارزش واحد پولی این کشور ابراز کرد و گفت: «ما باید وضع واحد پولی خود را بررسی کنیم. درحال حاضر ارزش واحد پولی ما درحال کاهش است، اما درمقابل ارزش پولی آنها تغییری نکرده است. هدف آنها کنترل ارزش واحد پولی‌شان است.» ترامپ ادامه داد: «درچنین شرایطی شرکت‌های ما نمی‌توانند با آنها رقابت کنند و تا زمانی که پیشرفتی ازسوی پکن درباره واحد پول و معاملات تجاری با این کشور ایجاد نشود، به سیاست چین واحد متعهد نخواهم بود.»


تعداد بازدید :  229