شماره ۱۰۳۹ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
سیاستمداری با دغدغه صنعت و سازندگی

مهدی مالمیر روزنامه نگار

چه با اندیشه و رفتار سیاسی آیت‌الله هاشمی همدل باشیم و چه در ردیف مخالفان سفت و سخت او جای گرفته باشیم، از اعتراف به این نکته گریزی نیست که نام آیت‌الله به تاریخ مبارزه علیه رژیم گذشته و تقویم 38ساله «جمهوری اسلامی ایران» سنجاق شده است. سخن گفتن از‌ هاشمی‌ رفسنجانی و واکاوی زندگی سیاسی او در ایران امروز، شاید امری به غایت سهل‌و‌ممتنع باشد. سهل از این رو که نام آیت‌الله با نام انقلاب اسلامی پیوندی ناگسستنی دارد و ایشان یکی از موثرترین شاگردان امام(ره) در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی بوده است. حجم مقالات، کتاب‌ها و رساله‌هایی که با موضوع زندگی ایشان نوشته و نشر یافته است، به هیچ رو کم نیست و محققان برای کند‌وکاو در زندگی سیاسی آیت‌الله به هیچ‌وجه با مشکلی به نام کمبود منابع رو در رو نخواهند بود. اما چرا بررسی زندگی آیت‌الله هاشمی کاری ممتنع است؟ پاسخ اینکه: بسیاری از آثاری که با موضوع زندگی سیاسی ‌هاشمی‌ رفسنجانی پدید آمده است یا با هدف تخریب این چهره سیاسی نشر یافته است و یا با نیت فرشته‌‌سازی از این شخصیت بزرگ انقلاب اسلامی تحریر شده‌اند و به طرز شگفت‌انگیزی از تحقیقات جدی و انصاف‌های پژوهشی خالی هستند. به عبارت دیگر، فرشته‌سازی و تخریب از این سیاستمدار بزرگ که در میان مخالفان و موافقان زندگی‌اش رواج و رونق فراوان دارد، سبب شده است تا زندگی سیاسی او آنچنان که سزاوار تحقیقات تاریخی است، به مردم شناسانده نشود. معضلی که گریبان بسیاری از شخصیت‌های تاریخ سیاسی ایران را نیز گرفته است.
شاید با درگذشت این سیاستمدار بزرگ، محققان آستین‌ها را بالا زده و زندگی سیاسی او را در آفتاب تحقیقات جدی‌تر روشن کنند. افزون بر اینها، نقش ‌هاشمی‌ رفسنجانی در دوران بازسازی کشور و ترمیم خسارت‌های برآمده از جنگ فرسایشی 8ساله با کشور عراق انکارناشدنی است. نقشی که سبب شد آیت‌الله در طول همه سال‌های زمامداری‌اش رابطه نیرومندی با پیکره صنعت کشور برقرار سازد. دولتی که با نام دولت «سازندگی» در عرصه سیاست مشهور شد و یکی از آمال بزرگ اقتصادی و سیاسی‌اش را ساختن کشور تعیین کرده بود، نمی‌توانست در برابر مشکلات دیرپای صنعت بی‌تفاوت بماند.
آیت‌الله‌ هاشمی‌ رفسنجانی پیوسته دل‌نگران صنعت کشور بود و حتی در دوران کبر سن و در آخرین دیداری که با هیأت‌مدیره تعاونی‌های فولاد و معدن کشور داشت، از حساسیت‌هایش در حوزه صنعت و به‌ویژه صنعت استراتژیک فولاد سخن گفت و نشان داد که افزوده شدن بر شمار سال‌های زندگی‌اش سر سوزنی از دغدغه‌هایش در حوزه فولاد کشور نکاسته است. شاید امروز فقدان آیت‌الله هاشمی در هیچ کجا همانند عرصه صنعت محسوس و ملموس نباشد. سیاستمداری که می‌دانست صنعت کشور در جهان شتابناک امروز، سنگ محک میزان پیشرفت کلی
کشورها است.


تعداد بازدید :  278