شماره ۱۰۳۶ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
تحلیل عبدالله رمضان‌زاده درباره ایران پس از ‌هاشمی:
نقش آقایان ناطق و روحانی پررنگ‌تر می‌شود

شهروند| تصور جمهوری اسلامی بدون‌ هاشمی رفسنجانی تا پیش از این سخت بود، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در بیشتر سِمت‌های مهم پس از انقلاب اسلامی در نقش‌های مدیریتی تاثیرگذار حضور داشته و در مهم‌ترین رخدادهای سیاسی تاریخ انقلاب می‌توان نقش پررنگ او را به خوبی مشاهده کرد. اما این نقش مهم و در عین حال تاثیرگذار با رحلت ناگهانی او برعهده چه کسانی خواهد بود؟ عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات می‌گوید که از این پس نقش آقایان اکبر ناطق نوری و حسن روحانی در میان نیروهای وفادار به آیت‌الله‌ هاشمی بیش از پیش پررنگ خواهد شد.   
  به نظر شما رحلت آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در سال‌های پیش رو چه تاثیراتی را بر جمهوری اسلامی و فضای سیاسی کشور می‌گذارد؟
راستش این است که من فکر می‌کنم اگر عاقلانه بخواهیم به موضوع نگاه کنیم فقدان آقای‌ هاشمی رفسنجانی برای کل کشور یک خسارت محسوب می‌شود و البته برای نیروهایی که به ایشان نزدیک بودند این خسارت بزرگتر است و حتما در روزهای آینده سختی‌های نبود آقای ‌هاشمی بیشتر روشن می‌شود. البته امیدواریم صحنه‌هایی که از تکریم آقای‌ هاشمی در تشییع پیکر ایشان دیدیم و مخالفان ایشان هم بخش‌هایی از این تکریم را بر زبان آوردند به همه ثابت کند روش تعقل، تدبیر و گرایش به سمت اکثریت جامعه برای همه مفید است و برای خود اشخاص هم نام نیک برجای می‌گذارد. اگر پیام حضور گسترده مردم در مراسم تشییع آقای‌ هاشمی درک شود، می‌توان گفت تا حدی جلوی این خسارت عظیم را گرفته‌ایم. شخصا امیدوارم بتوانیم مراسم باشکوه تشییع پیکر آقای ‌هاشمی را به نمادی برای وحدت ملی تبدیل کنیم.
  آقای‌ هاشمی این اواخر حتی در میان اصلاح‌طلبان هم تاثیرگذاری بسیار داشت. هم در انتخابات ریاست‌جمهوری و هم در انتخابات دو مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی نقش او بود که اصلاح‌طلبان را با شماری از نیروهای اعتدالگرا بر سر فهرست مشترک و کاندیدای مشترک به اجماع رساند. فکر می‌کنید در فقدان ایشان چه کسی می‌تواند این نقش را ایفا کند؟
البته امیدوارم صدها نفر بتوانند نقش آقای ‌هاشمی را ایفا کنند و همه ما هم از پیروان مسیر وحدت باشیم. الان شخص خاصی را نمی‌توانم نام ببرم. نیروهای بسیاری در جبهه اصلاحات و اعتدال هستند یعنی آقایان خاتمی، روحانی و ناطق نوری این پتانسیل را دارند که هرکدام بخشی از کارهای آقای‌ هاشمی را پیش ببرند. البته من امیدوارم مجموعه‌ای از نیروها را داشته باشیم که جایگزین نقش آقای‌ هاشمی کنیم.
  به نظر شما آقای روحانی پس از درگذشت آیت‌الله ‌هاشمی برای پر کردن خلأ ایشان مجبور می‌شود کنشگرا‌تر عمل کند یا به لاک دفاعی فروخواهد رفت؟
به نظرم آقای روحانی در سه‌سال گذشته کاملا عقلانی و مدبرانه عمل کرده و مسیر درست حرکت را یافته است. فکر نمی‌کنم تغییر چندانی در تاکتیک‌ها و استراتژی‌های رفتاری ایشان رخ بدهد.
  رحلت آقای‌ هاشمی در میان جریان اصولگرای معتدل چه تغییری ایجاد می‌کند؟
اگر منظورتان از اصولگرای معتدل شخصیتی مانند آقای ناطق نوری است که ایشان مدت‌هاست مسیر حرکت خود را مشخص کرده و کاملا عقلانی حرکت می‌کنند و من فکر می‌کنم با توجه به شرایط جدید نقش اشخاصی مانند آقای ناطق و آقای روحانی در کل جامعه بیشتر می‌شود.     


تعداد بازدید :  166