شماره ۱۰۳۶ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

نیروهای عراقی به دانشگاه و کاخ ریاست‌جمهوری موصل رسیدند
ایسنا| فرماندهان عراقی می‌گویند، نیروهای مبارزه با تروریسم عراق پس از رسیدن به کرانه شرقی رود دجله در جنوب و نزدیک شدن به دانشگاه موصل در شمال بخش شرقی، اکنون راه زیادی تا آزادی کامل بخش شرقی این شهر ندارند. عبدالغنی الاسدی، فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای عراقی طی چند روز آتی کنترل کامل بخش شرقی شهر موصل را در دست خواهند گرفت. داعش درحال حاضر در مرحله فروپاشی است و توازن و قدرت خود را در شرق موصل از دست داده است. وی گفت:   در قسمت شمالی و شرقی نیز یگان‌های ما مسافت بسیار اندکی با دانشگاه موصل دارند و در آستانه محاصره این دانشگاه هستند. نیروهای عراقی روز دوشنبه کنترل محله السکر در شرق موصل را در دست گرفتند. محله السکر مشرف بر دانشگاه موصل است. سیطره بر دانشگاه موصل به گفته مسئولان عراقی به معنای کنترل بر منطقه الغابات و کاخ‌های ریاست‌جمهوری و کرانه شرقی رود دجله در بخش شمالی است.

پارلمان ونزوئلا به برکناری مادورو رأی داد
ایسنا| پارلمان ونزوئلا که اکثریت آن در اختیار اپوزیسیون است، به برکناری نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور رأی داد و خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری شد.  نمایندگان پارلمان ونزوئلا مادورو را به «کوتاهی در انجام وظایف» متهم کرده و مسئولیت «وضعیت خطرناک کشور» را متوجه او دانسته‌اند. نمایندگان پارلمان خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند. دیوسدادو کابلو، معاون حزب سوسیالیست ونزوئلا در واکنش به این حرکت پارلمان تأکید کرد:   مادورو از سمت خود کناره‌گیری نکرده و نخواهد کرد. وی در انجام مسئولیت‌هایش کوتاهی نکرده است. ما نتیجه این رأی‌گیری در پارلمان را به رسمیت نمی‌شناسیم.

ترامپ دامادش را مشاور ارشد کاخ سفید کرد
ایسنا| رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دامادش جارد کوشنر را به‌عنوان یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید و مسئول تبادلات تجاری و خاورمیانه منصوب کرد. «جارد کوشنر» نقشی کلیدی در مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ داشت و سمت او در کاخ سفید مسائل سیاست خارجی و داخلی را در بر خواهد گرفت. او که شوهر ایوانکا ترامپ است، در ساخت‌وساز ملک تخصص دارد و گفته می‌شود منافع اقتصادی او طیف وسیعی را در برمی گیرد. این انتصاب درحالی صورت می‌گیرد که به تازگی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به جانشینش توصیه کرد که سعی نکند کاخ سفید را مثل یک کار و کاسبی خانوادگی اداره کند. انتصاب کوشنر ممکن است ناقض قوانین مربوط به تأثیر روابط خانوادگی بر استخدام افراد در دولت باشد. اعضای تیم ترامپ چنین استدلال کرده‌اند که قانونی که مقام‌های دولتی را از استخدام بستگان خود ممنوع می‌کند، شامل سمت‌های کاخ سفید نمی‌شود. براساس قوانین فدرال آمریکا، کارمندان دولت نمی‌توانند از طریق کسب و کار جداگانه‌ای درآمد داشته باشند.

 22 کشته و 70 زخمی در دو انفجار در افغانستان
ایسنا| مقامات افغانستان اعلام کردند، دو انفجار در نزدیکی دفاتر پارلمان در شهر کابل سه‌شنبه رخ داده که دست کم ۲۲ کشته و ۷۰ زخمی بر جای گذاشته است. مقامات گفتند که ابتدا یک عامل انتحاری خودش را در نزدیکی پارلمان افغانستان منفجر کرده و بلافاصله بعد از آن نیز یک خودروی بمب‌گذاری شده در همان محل منفجر شده است.  به گزارش آسوشیتدپرس، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت:   هدف این انفجارها منطقه‌ای که دفاتر دولتی و پارلمان در آن‌جا قرار گرفته‌اند، بوده است. وی خاطرنشان کرد:   اولین انفجار توسط یک عامل انتحاری پیاده رخ داده و بلافاصله بعد از آن یک خودروی بمب‌گذاری شده پارک شده در نزدیکی همان محل  منفجر شده است. وحید مجروح،  سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان گفت در حمله انتحاری امروز در کابل دست کم ۲۲ نفر کشته و ۷۰ نفر زخمی شده‌اند و زخمی‌های این حمله به دو بیمارستان منتقل شده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و در پیامی گفته است که هدف حمله خودرو حامل کارمندان اداره امنیت ملی افغانستان بوده است.


تعداد بازدید :  155