شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
با انتشار یک کتاب خاطرات رخ داد:
رئیس سابق سازمان سیا در مقابل باراک اوباما

انتشار کتاب خاطرات وزیر دفاع پیشین آمریکا و اظهار نظرهای او علیه باراک اوباما جنجالی بزرگ ایجاد کرده است. این درحالی است که کاخ سفید، ادعاهای لئون پانتا، رئیس سابق پنتاگون را مبنی بر این‌که رئیس‌جمهوری آمریکا در مقابله با دشمنان بسیار منفعل است و در ریاستش قدرت کافی ندارد، رد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز ضمن زیرسؤال بردن آداب و معاشرت پانتا، مدعی شد اوباما قدرت رهبری خودش را در هفته‌های اخیر و در مبارزه داعش و بحران ابولا نشان داده است. سخنگوی اوباما با بیان این‌که اقدامات پانتا در دوران ریاستش در سازمان سیا و وزارت دفاع با سیاست‌های اوباما سازگار و منطبق بود؛ گفت: قدرت رهبری که رئیس‌جمهوری در هفته‌های پیش نمایش داده، همان رهبریت و فرماندهی است که طی شش‌سال گذشته نشان داده است. سخنگوی رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به برخی سخنان ناامیدانه در انتقاد به تصمیمات باراک اوباما که در کتاب پانتا منتشر شده، اشاره کرد. سخنانی که توسط رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه منتشر شده و برخی اطلاعات محرمانه دولت را افشا کرده است.
ارنست دراین‌باره اظهار کرد: هر کسی که در هر دولتی به‌عنوان یک سمت ثابت خدمت می‌کرده، باید بداند که چگونه و کی درباره تجربیاتش در دوران خدمتش به ریاست‌جمهوری آمریکا صحبت کند. پانتا در قسمت پایانی کتابش نوشته است: «آشکارترین ضعف رئیس‌جمهوری، انفعال ناامیدکننده در مبارزه با دشمنان و حمایت از متحدانش است.»
او در ادامه این قسمت پایانی کتاب آورده:  اوباما معمولا به منطق یک پروفسور حقوق تکیه می‌کند تا تعصب و قدرت در رهبری. در همین حال، وزیر اسبق دفاع، در مصاحبه‌ای مدعی شد، آمریکایی‌ها باید خودشان را برای جنگ با «داعش» و سایر گروه‌های تروریستی طی چند دهه آتی آماده کنند. او دراین‌باره گفت: به نظر من ما یک جنگ 30 ساله در پیش خواهیم داشت.


تعداد بازدید :  103