شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

هشدار ایران نسبت به شرایط فاجعه‌آمیز انسانی در کوبانی
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نسبت به شرایط فاجعه‌آمیز انسانی در منطقه عین‌العرب (کوبانی) در سوریه که مدت‌هاست در معرض حمله گروه‌های تروریستی قرار دارد، هشدار داد. مرضیه افخم بر ضرورت حمایت از دولت و ملت سوریه به منظور مقابله با تروریست‌های مهاجم به این منطقه و ارسال کمک‌های انسانی برای ساکنان و نیز آوارگان آن تأکید کرد. افخم از بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی نسبت به سرنوشت مردم این منطقه انتقاد کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌زودی کمک‌های انسانی خود برای ساکنان و آوارگان این منطقه را از طریق دولت سوریه ارسال خواهد کرد.

واکنش آمریکا به آزادی همسر خبرنگار زندانی در ایران
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا از آزادی همسر یک روزنامه‌نگار واشنگتن پست در تهران ابراز خرسندی کرد و آزادی شهروندان آمریکایی محبوس در ایران را خواستار شد. به گزارش ایسنا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره خبر آزادی یگانه صالحی همسر جیسون رضاییان روزنامه‌نگار واشنگتن پست که از اواخر ژوئیه ‌سال جاری تاکنون در بازداشت به‌سر می‌برد، گفت:  ما از آزادی همسر ایرانی این روزنامه‌نگار واشنگتن پست استقبال می‌کنیم اما به دلیل حفظ حریم خصوصی وی و خانواده‌اش از اظهارنظر بیشتر در این خصوص معذور هستیم. روزنامه واشنگتن پست به نقل از برادر جیسون رضاییان خبر آزادی یگانه صالحی در اواسط هفته گذشته را که به همراه همسرش در 22ژوئیه ‌سال 2014 در تهران بازداشت شد تأیید کرد.

هشدار وزارت امورخارجه به پناهجویان مسافر استرالیا
معاون امور پارلمانی، کنسولی و ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه به پناهجویان ایرانی که به استرالیا سفر می‌کنند، هشدار داد.  به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی در پاسخ به پرسشی پیرامون مهاجرت و قاچاق انسان اظهار کرد: متاسفانه انسان‌های سودجو، جوانان ما را اغفال می‌کنند و با بهشت‌نمایی کشورهایی مانند استرالیا، آنان را به خارج از کشور می‌برند. معاون امور پارلمانی، کنسولی و ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه با بیان این‌که خروج اولیه این افراد از کشور به صورت قانونی انجام می‌شود، گفت:   این افراد پس از خروج از کشور در جایی بین مرز آبی اندونزی و استرالیا رفته و سوار بر کشتی‌هایی می‌شوند که بیش از 90‌درصد آنان غرق خواهد شد. قشقاوی افزود:  باقی افراد نیز به اردوگاه‌هایی می‌روند که چندین مورد مرگ افراد در اردوگاه‌ها گزارش شده که من از رسانه‌ها می‌خواهم با روشنگری در این‌باره، به خانواده‌ها و جوانان هشدار دهند تا مورد اغفال قرار نگیرند. وی درباره این‌که چرا وزارت امورخارجه از این اتفاقات بی‌خبر است، اظهار کرد:  همان‌طور که گفتم این افراد به صورت قانونی از کشور خارج می‌شوند اما پس از خروج از کشور یا گذرنامه‌های ایرانی‌شان را گم می‌کنند یا برای پناهجو شدن هویت‌شان را انکار می‌کنند، بنابراین ما بعد از مرگ‌شان از این اتفاقات مطلع می‌شویم.

امیدواری جانشین اشتون برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران
فدریکا موگرینی مسئول آینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای با ایران تا پیش از موعد مقرر 24نوامبر (3 آذر) حاصل شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، موگرینی در نشست توجیهی در پارلمان اروپا در مورد مذاکرات هسته‌ای تهران با گروه 1+5 ابراز امیدواری کرد پیش از موعد مقرر به توافق خواهیم رسید چرا که پس از آن تاریخ دستیابی به توافق بسیار پیچیده خواهد بود. هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان‌های این نهاد بین‌المللی بامداد سه‌شنبه (15 مهر) برای ادامه گفت‌وگوها درباره مسائل باقیمانده وارد تهران شد. قرار است مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات خود را  در این زمینه پی‌بگیرند.

انتقال 3 زندانی ایرانی از تایلند به کشورمان
مشاور وزیر و سرپرست اداره کل ارتباط قوه‌قضائیه وزارت دادگستری از انتقال سه زندانی ایرانی از تایلند به کشورمان خبر داد. به گزارش ایسنا، شاهرخ هدایتی در مورد آخرین وضع برخی از زندانیان خارج از کشور اظهار کرد: براساس موافقتنامه انتقال محکومین بین دو کشور ایران و تایلند، این زندانیان که دو مرد و یک زن هستند بامداد سه‌شنبه (15 مهرماه) با ورود به فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(س) تحویل مقامات قضایی کشورمان شدند. وی افزود: انتقال این محکومین پس از طی تشریفات قانونی و هماهنگی‌های لازم بین مقامات قضایی ایران و تایلند، وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و سفارت کشورمان در تایلند برای گذراندن ادامه محکومیت صورت گرفت. هدایتی تصریح کرد: این زندانیان به دلیل ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر در تایلند دستگیر و محکوم شده بودند. وی همچنین از انتقال تعداد دیگری از اتباع زندانی کشورمان که در تایلند محبوس هستند در آینده نزدیک خبر داد.


تعداد بازدید :  80