شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
کوبانی شهر بی‌پناه
حرکت نیرو‌های داعش به غرب کوبانی گسترش یافت

شهروند | کوبانی در مجاورت مرز‌های سوریه واقع شده و فاصله‌اش با ترکیه به قدری اندک است که ساختمان‌های این شهر از خاک ترکیه نیز قابل مشاهده ‌است. 3هفته‌ای ‌است از این شهر گردوغبار انفجار و درگیری برمی‌خیزد و 3روز است که پرچم‌های سیاه‌رنگی بر فراز ساختمان‌هایی در شرق این شهر به چشم می‌خورد. نیرو‌های داعش با پیشروی شبانه خود به سمت جنوب غرب کوبانی حرکت کردند و ساختمان‌هایی در حاشیه غربی این شهر را به تصرف خود در‌آوردند تا روز گذشته دامنه حملات خود به کوبانی را از شرق تا غرب این شهر گسترش دهند.
 حملات هوایی ائتلاف نیز در دوحمله هوایی مواضع داعش در قسمت شرقی کوبانی را هدف قرار داد و تیر‌اندازی‌های پراکنده‌ای نیز از این منطقه به گوش رسید. شبه‌نظامیان داعش نزدیک به سه هفته‌ است که کوبانی را مورد محاصره قرار داده‌اند و در تلاشند تا با شکستن سد دفاعی مبارزان کرد این شهر استراتژیک را نیز به قلمرو خود اضافه کنند. با محاصره کوبانی فشار‌های بین‌المللی هم بر ترکیه برای پیوستن به ائتلاف مبارزه با داعش افزوده شد. حضور ترکیه با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتشی قدرتمندی که در اختیار دارد برای ائتلاف مبارزه با داعش اهمیت بسیاری دارد.
به گفته «آیسا عبدالله» که یکی از مقامات ارشد کرد حاضر در کوبانی است، شبه‌نظامیان داعش با استفاده از تسلیحات سنگین خود کوبانی را هدف قرار داده‌اند. عبدالله می‌گوید: «دیروز درگیری‌های شدیدی در جریان بود. ما به سختی مبارزه کردیم تا آنها را خارج از شهر نگه‌ داریم.» او در مکالمه تلفنی خود با رویترز ادامه داد: «درگیری‌ها در همه نقاط کوبانی به چشم نمی‌خورد اما در مناطق به‌خصوصی در حومه شهر و به سمت مرکز آن در جریان است.»اقدامات داعش برای تصرف شهر کردنشین کوبانی به‌رغم حملات هوایی ائتلاف مبارزه با داعش همچنان ادامه دارد و این ائتلاف به رهبری آمریکا تا به این‌جا در متوقف کردن پیشروی این گروه تروریستی موفقیت چندانی به دست نیاورده ‌است. داعش در نظر دارد تا با تصرف کوبانی نشان دهد که همچنان از توانایی پیشروی در مرز‌های سوریه و عراق برخوردار است.
«رامی عبدالرحمن»، سرپرست دیده‌بان حقوق‌بشر در سوریه درخصوص وضع کوبانی گفت: «در طول شب درگیری‌هایی در جریان بود که چندان شدید نبود اما داعش به سمت جنوب غربی در حال پیشروی است. آنها وارد کوبانی شده‌اند و کنترل برخی از ساختمان‌هاي شهر را در دست گرفته‌اند.» دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه وقایع کوبانی را از طریق شبکه‌ای از افراد حاضر در صحنه پیگیری می‌کند. به گفته عبدالرحمن نیرو‌های داعش به جنوب‌غربی کوبانی نفوذ کرده‌اند و در حدود 50متر نیز پیشروی کرده‌اند.
به دنبال حرکت داعش به سمت کوبانی در هفته‌های گذشته نزدیک به 180‌هزار نفر از مردم این شهر به ترکیه فرار کردند. به گفته یکی از اعضای حزب دموکرات کردستان، بیش از 2‌هزار زن و کودک کرد نیز پس از آخرین موج درگیری‌های کوبانی از این شهر خارج شدند.ترکیه که از نخستین اعضای ناتو به شمار می‌رود با سوریه در حدود 900کیلومتر مرز مشترک دارد و همچنین یکی از قدرتمند‌ترین ارتش‌های منطقه را نیز در اختیار دارد تا این‌جا از پیوستن به مبارزه با داعش خود‌داری کرده‌ است. این در حالی است که حتی پارلمان این کشور در روز‌های گذشته اجازه مقابله برون‌مرزی با تروریست‌های منطقه را صادر کرد، اما با این حال به نظر می‌رسد مقامات آنکارا تمایلی به نجات کوبانی ندارند. با شدت گرفتن اوضاع در کوبانی، مقامات ترکیه در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار گرفتند. ترکیه تمایلی به تشکیل منطقه خود‌مختار کرد‌ها در مرز خود با سوریه ندارد و از سوی دیگر قدرت گرفتن داعش نیز برای آنها تهدیدی تمام‌عیار محسوب می‌شود و گذشته از اینها خصومت مقامات ترکیه با بشاراسد همچنان در جریان است و در تلاشند تا دولت سوریه را سرنگون کنند.
آنکارا به‌دنبال آن است تا مبارزه با داعش را به مبارزه با دولت سوریه متصل و دولت بشاراسد را برکنار کند. درخواست اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه نیز به‌دنبال چنین اهدافی صورت گرفت. ترکیه در نظر دارد تا با این طرح نیروی هوایی بشاراسد را فلج کند، هر چند واشنگتن تا این لحظه با این درخواست موافقت نکرده‌ است.مناقشه با کرد‌ها در طول 3دهه گذشته از چالش‌های اساسی ترکیه به شمار می‌رفت  هرچند روابط آنها در سال‌های اخیر رو به بهبود است. درگیری کرد‌ها با داعش موجب تضعیف آنها خواهد شد و آنکارا نیز به این اتفاق چندان بی‌میل نیست و به دنبال آن آماده‌باش سربازان ترکیه پشت‌ مرز‌های سوریه همچنان ادامه دارد. بی‌تفاوتی در برابر اقدامات داعش در کوبانی خشم کرد‌های ترکیه را که 20‌درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد برانگیخته ‌است.
در پی فراخوان حزب «دموکراتیک خلق‌ها» برای بیان اعتراض نسبت به حوادث شهر کوبانی، شهرهای مختلف ترکیه شب دوشنبه صحنه تظاهرات مردم این کشور بود. تظاهرکنندگان در شهرهای ازمیر، استانبول، آنکارا، آدانا و 4 شهر دیگر تجمع کردند و خواستار ارسال کمک‌های ترکیه به کردهای سوریه شدند. پلیس در شهرهای مختلف با عنوان غیرقانونی بودن این تظاهرات خواستار متفرق شدن تظاهرکنندگان شد. معترضان در برخی شهرها همانند استانبول و آدانا با نیروهای پلیس درگیر شدند و گفته می‌شود پلیس استانبول نیز در حالت آماده‌باش به سر می‌برد.
رجب طیب اردوغان نیز روز گذشته در سخنانی گفت: کوبانی در آستانه سقوط به دست داعش است. رئیس‌جمهوری ترکیه که پیشتر عنوان کرده ‌بود اجازه نخواهد داد کوبانی به دست داعش سقوط کند در ادامه سخنان خود گفت: «ترکیه به همان اندازه که با گروه تروریستی داعش مقابله می‌کند در مقابل حزب کارگران کردستان ترکیه -‌پ‌.ک‌.ک-‌ می‌ایستد.»دامنه اعتراضات کرد‌ها به ترکیه و خاورمیانه نیز محدود نشد و روز گذشته صد‌ها تن از کرد‌ها با ورود به پارلمان ملی هلند در شهر لاهه خواستار افزایش اقدامات در برابر داعش شدند. به گفته مقامات پلیس لاهه این تظاهرات به شکلی مسالمت‌آمیز انجام شد و پلیس نیز با رهبران معترضان به گفت‌وگو پرداخت. روز دوشنبه همچنین خیابان‌های چندین شهر اروپایی رم، لندن، وین، کلن و استکهلم صحنه اعتراضات کرد‌ها بود.


تعداد بازدید :  53