شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
سفر ناگهانی نخست‌وزیر پیشین فرانسه به ایران
دومینیک دوویلپن در این سفر با جواد ظریف و علی‌اکبر ولایتی دیدار و گفت‌وگو کرد

«دومینیک دوویلپن» نخست‌وزیر پیشین فرانسه که به تهران سفر کرده است، روز گذشته با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، و علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد.
دکتر محمدجواد ظریف در دیدارش با دوویلپن با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: این مذاکرات به مرحله حساسی رسیده و جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات متعددی را روی میز ارایه کرده است؛ اکنون نوبت طرف مقابل است که اراده خود را برای رسیدن به توافق نشان دهد. متاسفانه تاکنون زیاده‌خواهی‌ها در برخی اعضای طرف مقابل مانع رسیدن به توافق بوده است.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و فرانسه می‌تواند در حوزه‌های مختلف گسترش یابد. او در رابطه با سفر هیأت اقتصادی فرانسه به ایران اشاره کرد که با مخالفت آمریکایی‌ها روبه‌رو شد. ظریف درباره تحولات سوریه تأکید کرد: موضوع سوریه راه‌حل نظامی ندارد و از طریق سیاسی می‌توان این مسأله را حل کرد.
وی افزود: این مردم سوریه هستند که می‌توانند درخصوص سرنوشت خود تصمیم بگیرند و در هر راه‌حلی باید نقش مردم و دولت کنونی کشور را نیز در نظر گرفت. کسانی که دنبال حذف دولت سوریه هستند باید متوجه باشند که در این صورت داعش جایگزین خواهد شد.
دومینیک دوویلپن، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین فرانسه نیز در این دیدار توافق نهایی بین ایران و 1+5 در موضوع هسته‌ای را بااهمیت خواند و تأکید کرد در صورتی که توافق نهایی هسته‌ای صورت گیرد این موضوع روی کل خاورمیانه تأثیر خواهد گذاشت.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع نیز در دیدار با نخست‌وزیر پیشین فرانسه، گفت:  در راستای لغو تحریم‌های ایران کارهایی شروع شده که این امر حاکی از پی بردن تحریم‌کنندگان به حقانیت ایران است. دوویلپن نیز در این دیدار با تأکید بر نقش مهم ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بر نقش ایران در راستای مقابله با تروریسم در منطقه تأکید کرد.
در حاشیه این دیدار، ولایتی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در رابطه با لغو برخی تحریم‌های ایران توسط وزارت دارایی بریتانیا گفت: برخی کارها در رابطه با لغو تحریم‌ها از سوی برخی محافل آغاز شده‌اند که می‌توان برای نمونه به تشکیل دادگاهی در اروپا اشاره کرد که به واسطه رأی آن حکم آزاد شدن برخی از کمپانی‌های ایرانی و اموال افراد صادر‌شد و این امر خود حاکی از آن است که تحریم‌‌کنندگان ما کم‌کم به حقانیت ایران پی برده‌اند. وی ادامه داد: البته ایران سال‌هاست که به تحمل تحریم‌ها عادت کرده است و باید به کسانی که انتظار دارند ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کنند بگویم ما هرگز از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی نکرده‌ و نخواهیم کرد و خوشبختانه طرف‌های مقابل نیز به این نتیجه رسیده‌اند که بیش از این نمی‌توانند خود را از داشتن رابطه خوب با ایران محروم کنند چرا‌که این اقدام بیشتر به ضرر خودشان است.
او در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات ایران با 1+5 تأکید کرد: در دیداری که با نخست‌وزیر و وزیر خارجه‌ پیشین فرانسه داشتیم در رابطه با موضوعات مختلفی ازجمله مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کردیم و در این گفت‌وگوها نیز کاملا مواضع ما روشن است. زیرا ما همان موضعی را داریم که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند و رئیس‌جمهوری کشورمان نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به آن اشاره کردند.
وی ادامه داد: مواضع ما همچنان این است که از حقوق هسته‌ای خود و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهیم کرد و بر آن پافشاری می‌کنیم.
ولایتی با اشاره به دیدار خود با نخست‌وزیر پیشین فرانسه گفت:  از این صحبت‌ها این طور برداشت می‌کنم که حداقل فرانسه این آمادگی را دارد که مثبت‌تر از گذشته حرکت کند و بیشتر بحث ما در این دیدار راجع به مسائل منطقه‌ای به‌ویژه مبارزه با تروریسم است و من به آنها گفتم که متاسفانه گروه‌های تروریستی در منطقه امروز دامن برخی از کشورهای منطقه و غربی را گرفتند که خودشان بانیان راه‌اندازی این گروه‌های تروریستی بودند ولی متاسفانه آنها هنوز به کمک‌های خود به این گروه‌ها ادامه می‌دهند.


تعداد بازدید :  82