شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
رئیس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها
آدم های بزر گ را کنار نگذاریم
استیضاح وزیر علوم هزینه احیای اخلاق علمی بود سخت گیری موجب رشد متملقان می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دیروز در مراسم آغاز‌سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، حضور یافت. حضور حسن روحانی در سالن علامه امینی دانشگاه تهران، البته با حضور تعداد محدودی از دانشجویان و جمعی از اساتید همراه بود که نقدهایی را هم به همراه داشت. نقدهایی که علاوه بر عدم حضور آزاد دانشجویان بر عدم سخنرانی تشکل‌های دانشجویی در حضور رئیس‌جمهوری هم تأکید داشت. با این حال اما حسن روحانی با حضور در این مراسم علاوه بر پرداختن به مباحث دانشجویان و دانشگاه‌ها، این نقدها را هم بی پاسخ نگذاشت و گفت که از صحبت نکردن دانشجویان در این مراسم متأسف شده چراکه برای شنیدن به دانشگاه آمده است نه
حرف زدن. همچنین رئیس‌جمهوری در این مراسم همانند سخنرانی ‌سال گذشته‌اش نقد کردن را مورد تأکید قرار داد و در عین حال از برخی افراد هم خواست نقد کنند اما از بهانه‌جویی دست بردارند. حسن روحانی در ابتدای سخنرانی‌اش با بیان این‌که سخت گیری‌های بی مورد منجر به رشد متملقان می‌شود و با تأکید بر این‌که برای نقد افراد باید مدارک و دلایل کافی ارایه دهیم، گفت:  با آبروی مردم معامله می‌کنیم و اسم آن را دقت نظر می‌گذاریم.به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، افزود:  علم را باید نقد کرد نه حذف، چرا که علم حذف شدنی نیست بلکه نقد شدنی است. روحانی تأکید کرد:  چطور عده‌ای به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند؟ ما می‌توانیم حرف یا سخنی دقیق‌تر و علمی‌تر عرضه کنیم و نکات قبلی را مورد نقد یا حتی ابطال قرار دهیم.
نگذاریم فضای تملق دردانشگاه باز شود
رییس جمهوری با تأکید بر این‌که «نگذاریم فضای تملق دردانشگاه باز شود»، گفت: سخت گیری موجب می‌شود تملق گوها بالا بیایند. نباید بترسیم اساتید ما در کلاس‌ها سخنان متفاوتی مطرح کنند، نظرات و سخنان متفاوت غیراز سخن مغرضانه است. روحانی با بیان این‌که «خواهش می‌کنم سخت گیری نکنید»، تأکید کرد: سخت‌گیری‌های بی‌مورد به عدم تساهل منجر می‌شود و عدم تساهل به رانده شدن افراد لایقی منجر می‌شود که بیانشان صریح است. سخت گیری منجر می‌شود تملق‌گوها بالا بیایند. نگذاریم در دانشگاه فضای تملق‌ باز شود. من یک بار این جمله را گفتم که ما دلمان نمی‌خواهد جمعیت حدود 80 میلیونی ایران تبدیل شود به 160‌میلیون چهره. از این نظر که همه دو چهره پیدا کنند.همچنین رئیس‌جمهوری با بیان این‌که مجموعه حرکت علمی ما مطلوب است، گفت:  دولت وعده‌هایی را که نسبت به دانشگاه داده است، فراموش نکرده و به بخشی جامه عمل پوشانده است. روحانی با بیان این‌که «البته این‌که جزو برنامه گذاشته نشده بود تا تشکل‌های دانشجویی سخنان خود را بیان کنند، مایه تاسف من شد»، افزود: آمدن من به دانشگاه، بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن. رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت:  آن زمان که دانشجو بودیم، کلاس‌هایی را می‌پسندیدیم که اساتید صحنه نقد را باز می‌گذاشتند. حیات کلاس و دانشگاه به نقد، سخن و بیان نظرات مختلف است.
بخاطر اشکال کوچک
 آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که «حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر ممکن نیست»، خاطرنشان کرد: بگذاریم افراد حرفشان را بزنند، بخاطر یک اشکال کوچک، آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم.روحانی تأکید کرد: من یکبار این جمله را گفتم که ما دلمان نمی‌خواهد جمعیت حدود 80‌میلیون نفری ایران تبدیل به 160‌میلیون نفر شود، همه دو چهره پیدا می‌کنند، ما می‌خواهیم 80‌میلیون همان 80میلیون چهره باشد؛ در یک جمعی با لحنی و در جمع دیگر با لحنی دیگر سخن نگویند، سخت گیری‌ها باعث شده است.رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:  غیراز 14 معصوم که از نظر شیعه معصوم هستند، کسی دیگر معصوم نیست و اشتباه می‌کنند، بی‌جهت افراد را زیر علامت سوال نبریم.روحانی افزود: زمانی می‌خواستیم به شخصی مسئولیتی بدهیم، آقایی عکسی آورد و گفت این شخص این اشکال را دارد، عکس دسته‌جمعی بود و چهره‌ها هم به خوبی معلوم نمی‌شد، گفتم از کجا این گونه تطبیق می‌دهی که این شخص همان فرد است؟ گفت که احتیاطش این است که او را کنار بگذاریم. رئیس‌جمهوری یادآور شد:  اگر ما می‌خواهیم فردی را مورد نقد قرار دهیم، دلایل و مدارک کافی ارایه دهیم، متاسفانه در مراکز تصمیم گیری بسیار مهم که نمی‌خواهم نام آن را ببرم، می‌گویند فلان آقا برای ریاست دانشگاه خیلی مصلحت نیست، می‌گویند که این آقا درباره فلانی این چنین گفته، به این راحتی ما آبروی مردم را معامله می‌کنیم اسم آن را دقت نظر می‌گذاریم! رئیس شورایعالی امنیت ملی تأکید کرد: این دقت نظر نیست، این تخریب مسلم و از بین بردن آبروی مردم است. اگر مدرک و سند قابل اعتمادی است، اشکالی ندارد که اگر کسی می‌خواهد مسئولیت بپذیرد حواسمان جمع باشد.
دانشگاه باشگاه سیاسی نیست
روحانی تصریح کرد:  در طول یک‌سال گذشته تلاش ما بر این بود که فضای دانشگاه از فضای امنیتی فاصله و فاصله و فاصله بگیرد. تلاش ما بر این بود که اگر فردی با دلایل ضعیف، کنار گذاشته شده بر سر کار یا کلاس خود بازگردد. رئیس‌جمهوری یادآور شد:  تلاش ما بر این بوده که در دانشگاه‌های ما فضای آرامش باشد ضمن این‌که همه گروه‌ها نظر سیاسی و نقد خود را داشته باشند در عین حال همه بدانند این‌جا دانشگاه است، باشگاه سیاسی یا مرکز فعالیت احزاب نیست. ضمن این‌که همه می‌توانند در مسائل سیاسی و اجتماعی حضور یابند.روحانی تصریح کرد: حضور دانشگاه در این مسائل فقط به این معنا نیست که درباره سیاست داخلی و خارجی اظهارنظر کند که البته حق آنهاست اما محیط‌زیست، شرایط آب و هوایی، خشکسالی، کم آبی یا بی آبی، صادرات و واردات، تعادل میان استان‌ها مرکز و پیرامون چه می‌شود و نباید درباره آنها اظهارنظر کنیم؟روحانی افزود: تنها چیزی که در علم از آن فاصله می‌گیریم، علمی است که با اخلاق فاصله داشته باشد. دنبال سلاح کشتار جمعی، شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای نمی‌رویم و آن را خلاف اخلاق و موازین دینی می‌دانیم؛ در زمینه علمی، فعالیت‌های ما باید در چارچوب اخلاق علمی باشد.
استیضاح وزیر علوم
 هزینه احیای اخلاق علمی
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که «چقدر دولت هزینه می‌دهد تا اخلاق علمی را احیا کند»، گفت:  البته حق مجلس شورای اسلامی است که تحت استیضاح به وزیری رأی ندهد اما ما هم نمی‌توانیم تأسف خودمان را ابراز نکنیم از این‌که دکتر فرجی دانا را به‌عنوان یک وزیر دانشمند عالم انقلابی از دست دادیم. روحانی افزود:  وقتی آن همه اساتید دانشگاه برای من نامه می‌نویسند که آقای دکتر فرجی دانا شایستگی دارند مدیریت این وزارتخانه را به عهده بگیرد، من با فشار این و آن، حاضر شوم به او بگویم استعفا دهد؟! این با اخلاق و چارچوبی که از روز اول این دولت به مردم قول داده است، انطباق دارد؟!رئیس‌جمهوری یادآور شد: پارسال برای شروع مراسم‌ سال تحصیلی وزیر نداشتیم و وزارت‌خانه سرپرست داشت، امسال دانشگاه تهران هم سرپرست دارد؛ در طول یکسال چهار تا وزیر و سرپرست را تجربه کردیم.روحانی ادامه داد:  آقای میلی منفرد را خواهش کردیم، مسئولیت را به عهده بگیرد که مجلس نپذیرفت؛ اشکالی ندارد. از آقای دکتر توفیقی خواهش کردیم سرپرستی را قبول کند که قبول کردند؛ از یمین و یسار به ما فشار آمد که او را معرفی نکنید که گفتیم اهلا و سهلا، سرفرود آوردیم برای این‌که دانشگاه و کشور آرام بماند. رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: آقای دکتر فرجی دانا را آوردیم، شروع به کار کرد اما بورسیه و ما ادراک ما البورسیه؟روحانی تأکید کرد:  به هرحال ما همه باید به اخلاق علمی توجه کنیم. نمی‌توانیم در مساله‌ای که صداقت، راستگویی، دقت و قانون مورد توجه قرار نگرفته، آن را رها کنیم. از روزی که دکتر نجفی مسئولیت گرفتند، اولین کلام من این بود که مسأله بورسیه را باید در این دوره دنبال کنید.
اتصال دانشگاه به تولید
رئیس دولت یازدهم به ضرورت تعامل با جهان اشاره کرد و گفت:  در صورتی پیشرفت علمی داریم که به دنیا متصل باشیم و این تعامل فقط در بخش سیاست خارجی نیست. روحانی با بیان این‌که سیاست این دولت تعامل با جهان است، افزود:  در اقتصاد، علم و فناوری هم باید با دنیا تعامل داشته باشیم، در فکر ساخت یک شهرک آی.تی با همکاری یک کشور بزرگ در ایران هستیم؛ ما باید مشارکت کنیم.رئیس‌جمهوری درباره استفاده از فناوری‌های نوین مثالی ارایه کرد و اظهار داشت: این فکر که چون در اتوبان سرعت زیاد است و احتمال خطر وجود دارد پس نباید از اتوبان استفاده کنیم بلکه باید یک کوره راهی را که در کنار آن است انتخاب کنیم، اشتباه است. روحانی افزود:  باید با احتیاط از این اتوبان استفاده کرد، دنیای امروز دنیای رقابت است، اگر عقب افتادیم، عقب افتادیم حتی استقلال و قدرت ملی کشور به خطر می‌افتد.
از بهانه‌جویی دست بردارید
رئیس شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: می‌گویند اگر استادی به کشوری دیگر برود و با دانشگاه‌های آن‌جا تعامل داشته باشد، ممکن است جاسوس درآید، دست بردارید از این بهانه جویی‌ها.روحانی در ادامه تصریح کرد:  لااقل این رئیس‌جمهوری در امنیت ملی متخصص است حال اگر بگویید در چیز دیگری تخصص ندارد. رئیس‌جمهوری اظهار داشت:  باید کاری کنیم که ایرانیان فرهیخته، اساتید دانشگاه‌ها به آن‌جا بروند و حتی دانشجویان یک ترم از تحصیلشان را در خارج از کشور بگذرانند.روحانی افزود: لااقل دانشگاهی درست کنیم که به زبان خارجی تدریس شود تا دانشجوی خارجی جذب کنیم، الان برخی از دانشگاه‌ها صندلی خالی دارند، نمی‌خواهم بگویم از جاهایی شروع کنیم که برخی‌ها می‌ترسند، از همین همسایگان
 شروع کنیم.


تعداد بازدید :  75