شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با حمیده عباسعلی، قهرمان کاراته بازی‌های آسیایی
سقف آرزوهایم قهرمانی در جهان است
اگر کاراته المپیکی بود، قول طلا می‌دادم

شهروند| درخشش بانوان کشورمان در بازی‌های آسیایی با کسب 2 مدال طلا تکمیل شد. بانوی کاراته‌کای وزن 68 کیلوگرم کشورمان در روزهای پایانی مسابقات یک مدال ارزشمند به کاروان کشورمان اضافه کرد. او از کسب این مدال خوشحال است و می‌گوید که از قبل نیز تنها هدفش را کسب طلای این رقابت‌ها قرار داده بوده است. تنها حسرت این ورزشکار المپیکی نبودن کاراته است وگرنه به گفته خودش می‌توانست نخستین مدال طلای تاریخ را در پرونده بانوان ایرانی در المپیک نیز ثبت کند. در ادامه گفت‌وگوی حمیده عباسعلی را با «شهروند» می‌خوانید:
 شاید وقتی صحبت شانس‌های کسب مدال طلا در بخش بانوان می‌شد، خیلی‌ها از تکواندوکاران و ووشوکاران نام می‌بردند اما درنهایت یک کاراته‌کار توانست عنوان قهرمانی را کسب کند؟
من شاید در رسانه‌ها زیاد صحبت از مدال طلا نکرده بودم و قول ندادم اما اینها فقط به خاطر این بود که فشارها روی من زیاد نباشد وگرنه در ذهن خودم تنها هدفم را کسب مدال طلا قرار داده بودم. برای کسب این عنوان هم بسیار زحمت کشیدم و درنهایت با دعای مردم به هدفم رسیدم. همچنین فدراسیون نیز که قول کسب 3 طلا در اینچئون را داده بود، روی یک طلای بانوان حساب باز کرده بود. البته سایر کاراته‌کاران خانم هم می‌توانستند به مدال‌های خوش رنگ‌تری برسند اما در کل نتیجه خوبی به دست آمد.
 در تاتامی هم بسیار با انگیزه و با روحیه بالا ظاهر شدی و به نظر می‌رسید که از شکست حریفانت مطمئن بودی؟
چون کاراته المپیکی نیست، بازی‌های آسیایی حداقل برای کشورهایی که در این قاره حضور دارند، حکم المپیک را دارد و در سطح بسیار بالایی برگزار می‌شود. همه کشورها برای کسب مدال پای به رقابت‌ها گذاشته بودند اما کسی که برای رسیدن به هدفش زحمت کشیده باشد، قطعا به هدفش می‌رسد.
 چون کاراته در المپیک هم نیست، به همین مدال طلا قناعت می‌کنی یا اهداف بزرگتری هم داری؟
مدال طلای بازی‌های آسیایی یکی از آرزوهایم بود که به آن رسیدم و قطعا برای تکرار آن در دوره‌های بعدی هم تلاش می‌کنم اما سقف آرزوهایم کسب مدال طلای مسابقات جهانی است که با رسیدن به آن کلکسیون افتخاراتم کامل می‌شود. قطعا با قهرمانی در بازیهای آسیایی مغرور نمی‌شوم و زیرا هنوز جا برای کسب افتخارات بزرگ برای کشورم زیاد است. البته اگر کاراته در المپیک بود، قول مدال طلای آن رقابت‌ها را هم می‌دادم اما متأسفانه اینطور نیست.
 پس باید قول کسب یک مدال خوشرنگ دیگر را در مسابقات جهانی که تقریبا یک ماه دیگر برگزار می‌شود می‌دهی؟
هیچ وقت در ورزش نمی‌توان قول داد زیرا شرایط رشته‌های مبارزه‌ای متفاوت است و ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. من تنها هدفم کسب خوش رنگ‌ترین مدال این رقابت‌هاست اما سطح آن مسابقات از بازیهای آسیایی هم بالاتر است و باید در این یک ماه بدنم را آماده نگه دارم تا در آن‌جا نیز موفق باشم.
 در این دوره از بازی‌های آسیایی عملکرد بانوان ورزشکار خیلی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت، به نظرت بانوان پتانسیل کسب مدال‌های بیشتر از این را هم دارند؟
همین اولین مدال کاروان ایران را بعد از 3 روز که همه در انتظار مدال بودند، یک خانم به دست آورد، بسیار خوشحال‌کننده بود. عملکرد نجمه خدمتی همه را متعجب کرد زیرا سن کمی داشت و نشان داد که پتانسیل بالایی در میان بانوان ایرانی است. عملکرد بانوان در این دوره بسیار بهتر از دوره‌های قبلی بود و قطعا اگر توجه بیشتری شود و تعداد بیشتری از بانوان اعزام شوند، با وجود محدودیت نتیجه بسیار بهتر به‌دست می‌آید. حتی در المپیک پیش رو هم مطمئنم که اگر به بانوان بیشتر بها داده شود، می‌توانند سهم خوبی در مدال آوری کاروان ایران داشته باشند.
 حضور بانوان ایرانی که با حجاب کامل در مسابقات ظاهر می‌شوند، چه عکس‌العملی را از سوی افراد دیگر دارد؟
حجاب برای ما اصلا محدودیتی ایجاد نمی‌کند و مشکلی در کارمان به وجود نمی‌آید. به‌ویژه در رشته‌های رزمی بانوان نشان دادند که حتی می‌توانند همپای آقایان مدال‌آوری کنند. ورزشکاران و مسئولان خارجی همواره برایشان جالب است که ما با حجاب می‌توانیم با آنها مسابقه دهیم و امیدوارم در تمام رشته‌ها به آقایان و بانوان با یک نگاه مورد توجه قرار بگیرند و تبعیضی در میان نباشد.


تعداد بازدید :  67