شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران خبر داد:
اختلالات خلقی عامل مراجعه 30‌درصد مردم به پزشک

شهروند| رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: براساس بررسی‌های صورت‌گرفته در کشور، 30درصد بیمارانی که به دلیل شکایت از مشکلات جسمانی از قبیل سردرد، ناراحتی‌های قلبی، گوارشی، اسکلتی – عضلانی، تنگی نفس و... به درمانگاه‌ها و پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند، مشکل جسمی نداشته، تنها از اختلالات خلقی از قبیل اضطراب و افسردگی رنج می‌برند که خود و اطرافیان آنان از بیماری‌های روانی در آنان خبر ندارند.  احمد جلیلی در آستانه برپایی «سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران» که 22 تا 25 مهرماه در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود، افزود: براساس یافته‌های این پژوهش 30درصد دیگر از این افراد، مبتلا به مشکلات جسمانی و روانی به‌طور توام هستند و تنها 40درصد دیگر واقعا به مشکلات جسمانی مبتلا هستند. او افزود: با توجه به اهمیت اختلالات خلقی به‌ویژه افسردگی‌ها که بعد از اضطراب، دومین بیماری شایع روانی در ایران و دیگر کشورها شناخته شده است، موضوع سی‌ویکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران به افسردگی و اختلالات دوقطبی اختصاص دارد.
جلیلی ادامه داد: اختلالات دوقطبی نیز به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن بیماران در مقاطع زمانی مختلف دچار افسردگی و در زمان‌های دیگری دچار سرخوشی غیرطبیعی و شیدایی می‌شوند.
او با اشاره به این‌که اختلالات خلقی بار مالی زیادی را بر اقتصاد خانواده و جامعه تحمیل کرده، سبب غیبت از کار می‌شود، ادامه داد: افسردگی شایع‌ترین و پرخرج‌ترین بیماری اختلالات خلقی در جهان و ازجمله کشور ماست که آمار آن نیز روبه افزایش است. او گفت: مشکل اساسی در اختلالات خلقی آن است که این بیماری‌ها در جوامع مختلف به صورت اضطراب و افسردگی از سوی بیماران مطرح نشده، معمولا با شکایت‌های جسمی و دردهایی که در حوزه طب داخلی قرار دارند، بدون آن‌که بیمار واقعا ضایعه عضوی داشته باشد از سوی او مطرح می‌شود.


تعداد بازدید :  60