شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز جنگ اول بالكان
103‌سال پیش، برابر با هشتم اکتبر 1911میلادی، كشورهاي صربستان، بلغارستان، يونان و مونته‏نگرو با تهاجمي سراسري، نيروهاي عثماني را از تمام متصرفات اروپايى آنها به جز قسطنطنيه (استانبول امروزي) بيرون راندند. امپراتوري عثماني در طي سال‏هاي متوالي، قسمت‏هاي وسيعي از اروپا را تحت سيطره خود قرار داده و به قلمرو خود افزوده بود. در اين ميان زمزمه‏هاي استقلال‏طلبي كشورهاي تحت‌سلطه باعث بروز درگيري‏هايى مي‏شد. خودداري امپراتوري عثماني نسبت به اعطاي آزادي و استقلال به كشورهای فوق آنها را به آغاز این جنگ استقلال‌طلبانه متمایل ساخت.

پاسخ  منفی به هيتلر
75‌سال پیش، برابر با هشتم‌اکتبر 1939میلادی، دولت‌های انگلستان و فرانسه كه قبلا به آلمان اعلان جنگ کرده بودند پيشنهاد صلح آدولف هيتلر را رد كرده و اعلام داشتند صلح واقعي تنها پس از شكست نظامي آلمان امكان‌پذير خواهد بود. این پاسخ درواقع پاسخی به نطق هيتلر در پارلمان سراسري آلمان بود. او در این نطق به روشنی بیان کرده بود كه آلمان پس از اشغال لهستان به هدف‌هاي خود كه پس گرفتن اراضي از دست رفته‌ سال 1918 بود، رسيده و اشتياق به جنگ با انگلستان و فرانسه را ندارد و آماده مذاكره صلح براي برقراري نظمي نوين در اروپاست.

حمله آمريكا به افغانستان
13‌سال پیش، برابر با هشتم‌اکتبر 2001میلادی، ارتش آمریکا و متحدان آن حمله همه‌جانبه خود به خاک افغانستان و مواضع گروه طالبان را کلید زدند. این حمله با بمباران هوايى شهرهاي مهم افغانستان و مراكز تسليحاتي و آموزشي طالبان و القاعده در خاك اين كشور آغاز شد. در پی وقايع تروريستي يازدهم سپتامبر، گروه طالبان هشدارهای ایالات متحده درخصوص محدودسازی القاعده و تحویل اسامه بن‌لادن را نادیده گرفت و به این ترتیب این مناقشه وارد فاز نظامی شد.


تعداد بازدید :  71