شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
نشست خبری پنجمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر برگزار شد
هنرمندان زبان گوياي جهان شدند

شهروند| پنجمين دوسالانه نقاشي دامون‌فر در آستانه برپايي است و روز گذشته نشست خبري آن با حضور «آيدين آغداشلو» و «سيف‌الله پويا راد» در گالري پرديس ملت برگزار شد، نشستي كه آغداشلو در آن به مقايسه هنرمندان امروز با گذشته پرداخت.
آیدین آغداشلو، رئیس شورای داوری پنجمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر در نشست خبري این رویداد هنری در گالری پردیس ملت گفت:  خوشحالم که امروز هنرمند از خط کشی‌های چپ و راست دهه 40 فاصله گرفته و آثارش را متوجه انسانی کرده که در کشاکش دنیای معاصر، خود را جست‌وجو می‌کند. هنرمند امروز از سیاست‌زدگی فاصله گرفته و ضرورتی نمی‌بیند که امر بزرگی مانند هنر را با امر گذرایی مثل سیاست تاخت بزند. اگر هنرمند بتواند زبان گویای جهان خود باشد موفق خواهد بود. او درباره‌ وضع اصالت آثار هنری در سال‌های اخیر، گفت:  من بعد از 74‌سال زندگی می‌توانم تقلب را از اصالت تشخیص دهم. هنرمند اگر درست کار کند و صادق باشد، قادر خواهد بود به زبان مردم دست پیدا کند. شارلاتان‌بازی و تقلب، یک مسیر را دنبال می‌کنند و آن موفقیت بلافاصله به هر قیمتی است، به امید این‌که کسی نمی‌فهمد؛ ولی واقعیت این است که برخی می‌فهمند، اما با این حال بسیاری به آن موفقیت بلافاصله دست پیدا کرده‌اند. من از شما می‌پرسم، در کدام بخش فرهنگ و اقتصاد این کشور، موضوع رسیدن به موفقیت، پول، قدرت، ثروت، شهرت و اعتبارهای گذرا مطرح نیست؟ این موضوع در حوزه‌ اخلاق قرار می‌گیرد و اگر هنرمند درست کار کند و داوری منتقدان شایسته را قبول داشته باشد، موفق خواهد بود. آغداشلو در ادامه به برگزاری دوسالانه‌ دامون‌فر اشاره کرد و گفت: من در اولین دوره‌ برگزاری دوسالانه دامون‌فر همراه آن بودم. مدتی ناچار شدم از آن فاصله بگیرم، اما شاهد بودم که چه جوانان و هنرمندان تراز اولی با شور و اشتیاق و امید و همت در این رویداد شرکت کردند. من نظیر این حضور را در هیچ جای دنیا ندیده بودم.
در بخش دیگری از این نشست، سیف‌الله پویاراد - مدیر دوسالانه - درباره‌ برگزاری پنجمین دوره این رویداد هنری، گفت:  یکی از نکات مهم این رویداد هنری حضور اساتید محترمی مانند آیدین آغداشلو در آن است که سنگ بنای آن را گذاشتند و مستقیم و غیرمستقیم همراه ما بودند. ویژگی دیگر این دوسالانه، سن شرکت‌کنندگان هنرمند است که همه‌ آنها کمتر از 25‌سال سن دارند. او بیان کرد: بعد از 10‌سال از برگزاری این دوسالانه، واقف هستیم که ادامه این روند به کمک اساتید بزرگی مانند فرح اصولی، آیدین آغداشلو، محمد احصایی و حسین خسروجردی ممکن شد. خوشبختانه امسال از دفتر هنرهای تجسمی و مدیر آن، مجید ملانوروزی هم روی خوش دیدیم. امیدوارم با حمایت وزارت ارشاد و دولت، در آینده‌ نزدیک شاهد حضور شرکت‌های خصوصی بیشتری در جشنواره‌ها باشیم. پنجمین دوسالانه‌ نقاشی دامون‌فر با همکاری موسسه‌ تصویر شهر ۱۸مهرماه تا دوم آبان‌ماه 13۹۳ در گالری پردیس ملت برپا خواهد بود.


تعداد بازدید :  69