شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
2ماه بعد از رأی‌‎‌اعتماد به دانش‌آشتیانی انجام شد
خیز برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر تازه‌نفس

علیرضا کیانپور| درست دوماه پیش در تاریخ ۱۱ آبان‌ماه پس از بحث و بررسی موضوعات مربوط به حوادث پس از انتخابات‌ سال ۸۸ ازسوی مخالفان دولت، نمایندگان مجلس به هر سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ورزش و جوانان رأی‌‌اعتماد دادند و حال درشرایطی که این سه وزیر هنوز دوره 100روزه نخست کاری خود را هم پشت سر نگذاشته‌اند، گروهی از نمایندگانی که در روز رأی‌‌اعتماد نیز برخلاف اکثریت نمایندگان مجلس با این سه مخالف بودند، قصد دارند یکی از سه وزیر تازه‌وارد کابینه روحانی را از قطار دولت پیاده کنند. وزیری که با بیشترین مخالفت‌ها روبه‌رو بود و درنهایت نیز نسبت به دونفر دیگر، رأی کمتری به ‌دست آورد: فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش!
ماجرای این استیضاح از ابتدای هفته جاری و پس از آن آغاز شد که حسین مقصودی با برگه‌ای درصحن علنی مجلس که سخت سرگرم تصویب مواد و تبصره‌های برنامه ششم توسعه بود، به دنبال جمع‌آوری امضا برای استیضاح بود. مقصودی که در روزهای پایانی فعالیت فانی در وزارت آموزش و پرورش به ‌دلایلی مشابه به ‌دنبال استیضاح او بود. درشرایطی که حتی علیرضا سلیمی نماینده اصولگرای عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز نسبت به این استیضاح اظهار بی‌اطلاعی کرد، جبار کوچکی‌نژاد دیگر نماینده اصولگرای عضو این کمیسیون به خبرگزاری برنا گفت: دانش‌آشتیانی قول داده ‌بود از نیروهای موجود در وزارت آموزش و پرورش استفاده کند و تغییری در آنها ندهد اما دراین مدت دست به انتصاب‌هایی زده که موجبات نگرانی نمایندگان را فراهم کرده است.
قاسم احمدی‌لاشکی دیگر نماینده عضو کمیسیون آموزش، با تأکید بر این‌که استیضاح دانش‌آشتیانی را امضا نکرده اما به ایلنا گفت: شخصا استیضاح را درشرایط کنونی مناسب نمی‌دانم اما با این موضوع موافقم که باید از توانایی‌های مدیریتی رئیسی استفاده بهتر می‌شد. این نماینده مستقل مجلس درعین‌ حال تصریح کرد: قطعا باید فرصت بیشتری به دکتر دانش‌آشتیانی داده شود و اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست و به‌طورکلی استیضاح یک وزیر برای جابه‌جایی یا عزل یک مدیر به‌صلاح نیست.
بهرام بیرواندی عضو فراکسیون امید درکمیسیون آموزش و تحقیقات اما درمخالفت با طرح این استیضاح چند گام از احمدی‌لاشکی پیشتر رفت و با صراحت بیشتری اقدام نمایندگان برای جمع‌آوری امضای علیه دانش‌آشتیانی را غیرکارشناسی و ناشی از مواضع سیاسی نمایندگان دانست. او در رابطه با انگیزه استیضاح‌کنندگان برای جمع‌آوری امضای علیه دانش‌آشتیانی به‌ دلیل تغییراتی که پس از تصدی وزارت آموزش و پرورش دربرخی از بخش‌های این وزارتخانه ایجاد کرده، به «شهروند» گفت: این حرف که چون فلان انتصاب صورت گرفته و زورمان می‌رسد، می‌خواهیم وزیر را استیضاح کنیم، هیچ مبنایی ندارد و نمی‌توانند به ‌خاطر انتصاب‌هایی که وزیر در وزارتخانه متبوع خود انجام داده، او را بازخواست کنند.
با این حال، آنچنان که برخی نمایندگان دیگر نیز گواهی دادند، طرح استیضاح دانش‌آشتیانی نه به‌ خاطر عملکرد او- بلکه طبیعتا در دوماه قابل بررسی و احصا نیست- بلکه به‌ دلیل برخی جابه‌جایی‌ها در وزارتخانه و البته مسائل جناحی و سیاسی بوده است. قاسم میرزایی‌نیکو با تأیید این مسأله به «شهروند» گفت: پس از آن‌که شنیدم آقای مقصودی به ‌دنبال استیضاح وزیر آموزش و پرورش است، با ایشان صحبت کردم و پرسیدم چرا همواره هنگامی که صحبت از استیضاح یک وزیر به میان می‌آید، شما پیش‌قدم می‌شوید که آقای مقصودی گفت؛ بنده تنها یکی از امضاکنندگان هستم. با این حال فکر می‌کنم چنین کارهایی برمبنای عقلانیت صورت نمی‌گیرد. نماینده مردم دماوند درمجلس با تأکید بر سرنوشت نافرجام چنین استیضاح‌هایی تصریح کرد: استیضاح‌کنندگان اهداف خاصی را دنبال می‌کنند اما این روش در ادوار پیشین نیز سابقه داشته و به نتیجه نرسیده؛ این روشی سوخته است که به هیچ عنوان به نتیجه نمی‌رسد.

 


تعداد بازدید :  187