شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
سخنگوی حزب اعتماد ملی:
منتجب‌نیا انصراف داده، مدارکش هم موجود است

شهروند| رسول منتجب‌نیا سرانجام درمصاحبه‌ای با ایسنا  به اخبار مربوط به انصراف خود از قائم‌مقامی حزب اعتماد ملی واکنش نشان داد و با وجود نامه‌های منتشرشده از جانب وی دراین خصوص، ماجرای انصراف و استعفا را به کل تکذیب کرد. او درمصاحبه‌ای به ایسنا گفته است: بنده هیچ استعفانامه‌ای ننوشته بودم و خبر استعفا از سمت قائم‌مقامی حزب اعتماد ملی را تکذیب می‌کنم. اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی اما ضمن رد ادعای رسول منتجب‌نیا به «شهروند» گفته است؛ او در سه نامه‌ای که پیش از این نوشته و موجود است، انصراف خود را اعلام کرده و این موضوع به‌ زودی درشورای مرکزی به بحث گذاشته می‌شود.
  آقای گرامی‌مقدم همان‌طور که می‌دانید، حجت‌الاسلام منتجب‌نیا درمصاحبه‌ای که خبرگزاری ایسنا انجام داده، ضمن تکذیب انصراف و استعفای خود از حضور درجایگاه قائم‌مقامی حزب اعتماد ملی گفته است که اختلافات درونی حزب اعتماد ملی حل شده است. به‌عنوان سخنگوی حزب این اظهارات را تأیید می‌کنید؟
ضمن احترامی که برای آقای منتجب‌نیا قایل هستیم، باید بگویم انصراف ایشان به استناد نامه مورخ ۲۴ آذر ۹۵ با مهر حزب اعتماد ملی و امضای خود به دبیرخانه حزب اعتماد ملی ارسال شده و دراین نامه صراحتا انصراف خود را از جانشینی قائم‌مقام حزب اعتماد ملی اعلام کردند. ایشان همچنین نامه دیگری در اوایل آذرماه به دبیرکل اعتماد ملی ارسال کرد که از محتوای نامه کامل مطلع نیستیم، اما در این زمینه خانواده آقای کروبی درجلسه شورای مرکزی حزب (1/10/95) به دومورد اشاره کردند و انصراف قائم‌مقام را مورد تأیید قرار دادند؛ مبنی بر این‌که منتجب‌نیا صراحتا انصراف خود را اعلام کرده است و همچنین سه نفر را به‌عنوان قائم‌مقام به دبیرکل در نامه خود معرفی کرد تا درصورت پذیرش آقای کروبی وظایف دبیرکل را انجام دهند.
پس از این آقای کروبی در تاریخ ۶/۱۰/۹۵ نامه‌ای را خطاب به شورای مرکزی ارسال کرد و خواستار بررسی استعفای منتجب‌نیا شد که در سطر نامه، دبیرکل انصراف آقای منتجب‌نیا را تأیید کردند و گفتند که با توجه به انصراف قائم‌مقام شورای مرکزی بدون توجه به عواطف و احساسات استعفای او بررسی ‌شود، بنابراین انصراف آقای منتجب‌نیا در دونامه محرز است.
  درخواست ایشان درحزب اعتماد ملی مراحل حقوقی خود را طی کرده است؟
انصراف در واژه حقوقی بالاتر از استعفا قرار دارد، استعفا را مقام بالایی می‌تواند تأیید یا رد کند اما در انصراف که اقدامی یک‌طرفه‌ است، فرد از سمتی که دارد، انصراف خود را اعلام می‌کند و برگشت‌ناپذیر است. بنابراین اگر آقای منتجب‌نیا از انصرافی که داد‌ه‌، منصرف شده یا فکر می‌کند اشتباه کرده،‌ این موضوع قابل تأمل است و می‌شود آن را بررسی کرد.
  با توجه به سابقه سیاسی آقای منتجب‌نیا و تجربه‌ای که ایشان در زمینه کارهای سیاسی دارد، این موضوع کمی عجیب به نظر می‌رسد، فکر می‌کنید چرا ایشان چنین رویه‌ای را درپیش گرفته و سپس کل فرآیند را تکذیب کرده است؟
درست نمی‌توانم اظهارنظر کنم و البته اطلاع دقیق هم ندارم. شاید مشاورینی که اطراف ایشان را گرفته‌اند، باعث شده‌اند او به این راه برود.
  آقای منتجب‌نیا در مصاحبه‌اش تأکید کرده که ماهیت حزب اعتماد ملی وابسته به حضور آقای کروبی است و استعفای کروبی به هیچ عنوان مورد تأیید اعضای شورای مرکزی نیست. اساسا این تلقی را قبول دارید که ماهیت یک حزب به‌طور کامل وابسته به شخص باشد و بدون آن شخص حزب معنا نداشته باشد؟
این هم نظر شخصی ایشان است، نه نظر شورای مرکزی. درواقع با تمام احترامی که من و بقیه اعضا برای آقای کروبی قایل هستیم، هر فردی درحزب یک رأی دارد. درجلسه آینده شورای مرکزی استعفای آقای کروبی و انصراف آقای منتجب‌نیا را به بحث خواهیم گذاشت و دراین‌باره رأی‌گیری می‌کنیم.
  وقتی درباره برخی از انتصابات آقای منتجب‌نیا درحزب اعتماد ملی از ایشان سوال کردیم، گفتند که اینها مسائل درون خانواده اعتماد ملی است، اساسا می‌توان چنین دیدگاهی نسبت به یک حزب سیاسی داشت که مسائلش مانند موضوعات درون یک خانواده است؟
ببینید این دیدگاه مخصوص ایشان است، آقای منتجب‌نیا دومرحله از حزب اعتماد ملی قهر کرد و هربار از توی خانه احکامی را برای انتصاب برخی افراد صادر کرد، ازجمله همین حکم انتصاب رئیس شاخه جوانان. این انتصابات کاملا خارج از اساسنامه بوده است. اساسنامه درماده 25 صراحت دارد که دبیرکل فقط حکم صادر می‌کند و انتصاب افراد با موافقت شورای مرکزی است.
  خانواده آقای کروبی با تصمیمات آقای منتجب‌نیا موافقت دارند؟
درتمام جلساتی که برگزار کرده‌ایم، هم جناب حسین کروبی و هم خانم فاطمه کروبی تأکید داشته‌اند که باید از اتفاقات ‌سال 84 انتخابات‌ سال 92 و 94 درس گرفت، منتها یکی از دیدگاه‌های آقای منتجب‌نیا این است که موافق همکاری میان اعتماد ملی و شورایعالی اصلاح‌طلبان نیست و چون در اقلیت بود، برای برگزاری جلسات همکاری نمی‌کرد. ایشان همچنین ضمن نامه‌نگاری با آقای کروبی به اختلافات دامن زده است.


تعداد بازدید :  319