شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
رئیس جمهوری در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم:
سخت‌گیری برای شبکه‌های اجتماعی را کم کنیم
برای ادامه کنترل تورم و افزایش نرخ رشد در سال آینده به مردم قول می‌دهم ستاد اقتصاد مقاومتی 17 هزار واحد صنعتی برای فعال شدن تسهیلات ارائه داد مردم بدانند حقوق‌های نجومی مخصوص قوه‌مجریه نیست و در دیگر دستگاه‌ها حتی نهاد‌های انقلابی هم وجود دارد

شهروند| رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید سخت‌گیری را برای شبکه‌های اجتماعی کم کنیم، گفت: زندگی مردم با شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از اشتغال‌ها در این زمینه است اگر کسی در جذب سرمایه اخلال ایجاد کند به اشتغال صدمه زده است و اگر قوا همکاری کمی کنند به اشتغال
صدمه می‌زنند.
حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به اولین سوال خود در مورد اشتغال و بیکاری و اینکه در همه خانه‌ها امروز افراد بیکار وجود دارند به‌گونه‌ای که وزیر کشور هم گفته سه فرزند بیکار دارد، یادآور شد: نرخ متقاضیان اشتغال در تابستان امسال نوعی رکورد بوده است به گونه‌ای که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواستار شغل بودند. ما در یکسال اشتغالی که از تابستان قبل تا الان ایجاد کردیم حدود ۷۰۰ هزار شغل است. این تعداد رقم بسیار بالایی است. برای اینکه مردم به این مساله توجه کنند. کشورهایی که در ده سال قبل بالای ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کردند ۵ کشور بودن. این میزان رقم بالایی است اما در عین حال بیکارهای قبلی هستند و بیکارهای جدید هم اضافه می‌شوند.
باید سخت‌گیری را برای شبکه‌های اجتماعی کم کنیم
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید سخت‌گیری را برای شبکه‌های اجتماعی کم کنیم، گفت: زندگی مردم با شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از اشتغال‌ها در این زمینه است اگر کسی در جذب سرمایه اخلال ایجاد کند به اشتغال صدمه زده است و اگر قوا کمتر همکاری کنند به اشتغال صدمه می‌زنند. هدف امروز رشد پایدار اشتغالزاست. رشد پایدار هم باید با محیط زیست سازگار باشد هم شغل مناسب ایجاد کند. باید فضای اقتصادی را آماده‌تر کنیم از حرکت به سمت اشتغال خوشحالم اما از فاصله موجود و نسبت متقاضیان شغل نگرانم. رشد اشتغال خوب بوده اما بیکاری هم نگران کننده است. اقتصاد ما نتوانسته به حد کافی افراد جویای کار را جذب بازار کار کند.
روحانی در مورد افزایش قیمت ارز و اینکه گفته می‌شود دولت برای بالا بردن درآمدهای خود به دنبال افزایش قیمت ارز است، گفت: اصلا اینطور نیست. در سال‌های گذشته رشد نرخ ارز ۴ تا ۵ درصد بوده و ما همیشه این قیمت را در بازار نگه داشتیم تا مردم اطمینانی نسبت به آینده داشته باشند.
او ادامه داد: خود دلار در برابر پوند و یورو افزایش قیمت داشته و بطور طبیعی هم شاهد این رشد در ایران هستیم. نرخی که این روزهای اخیر بود حتما برمی گردد و مردم هم می‌توانند نسبت به مسئله تورم اطمینان داسته باشند. تلاش ما این است که در امسال و سال آینده شاهد تورم تک رقمی بوده و رشد اقتصادی نیز ادامه یابد.
قیمت دلار در بودجه حدود ۳۳۰۰ تومان است
رئیس‌جمهوری در مورد اینکه بودجه سال آینده کشور با دلار چند تومانی بسته شده است، خاطرنشان کرد: در بودجه ذکر نمی‌شود که قیمت دلار چقد خواهد بود. اما رقم درنظر گرفته شده حدود سه هزار و سیصد است. این نرخ ارز فعلی قطعا کاهش می‌یابد. برای دولت ثبات بازار از هرچیزی واجب‌تر است و مهم‌تر از بحث درآمد دولت، ثبات بازار و قطعیت اقتصاد است تا مردم و فعالان اقتصادی اعتماد بیشتری داشته باشند.  روحانی افزود: ما در یورو شاهد افزایش قیمت آنچنانی نیستیم اما دلار و ارزهای وابسته به آن در این ۸- ۹ ماه و از مرداد ماه به این سمت رشد داشتند و طبیعی است که قیمت ارز مقداری بالا رود اما این رشد قیمت فعلی داوم نخواهد آورد.

روحانی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند نتیجه برجام هیچ بود و الان هم می‌گویند ادامه اجرای آن، خسارت است و برخی هم می‌‌گویند همه چیز است. در سالگرد برجام آثار برجام را چه می‌دانید، گفت: آثار برجام را پس از یک سال هم در صادرات نفتی و هم صادرات غیرنفتی مشاهده می‌کنیم، اگر برجام نبود، حتی اگر کاهشی که کشورهای غربی برای صادرات محصول ما داشتند اجرا نمی‌شد، درآمدهای ما نصف می‌شد. می‌دانید براساس طرح طرف مقابل، اگر برجام نبود امسال صادرات نفت ما به ۲۵۰ هزار بشکه می‌رسید. هم‌اینک صادرات ما دو برابر شده است. در آن صورت حداکثر می‌توانستیم حقوق کارمندان را بدهیم. در بودجه عمرانی امیدواریم بیش از ۳۰ هزار میلیارد را مصرف کنیم.
پول هواپیما‌ها را به بودجه عمومی کشور تحمیل نکردیم
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به خرید هواپیما ابراز داشت: قرارداد ۲۰۰ فروند هواپیما را منعقد کردیم که اگر برجام نبود امضا هم نمی‌شد. پس از انقلاب هواپیما نخریده بودیم و ناوگان هوایی ما کهنه شده بودند و با جان مردم ارتباط داشت. متاسفانه مردم ما سالانه چهار میلیارد پول بلیط به شرکت‌های خارجی می‌دهند. چرا به خارجی بدهند؟ تا پایان امسال چند فروند هواپیما وارد کشور می‌شود. پول این هواپیما‌ها را به بودجه عمومی کشور تحمیل نکردیم، چون این هواپیما‌ها به شرط اجاره به شرط تملیک خریداری شده‌اند. پول این هواپیما‌ها در یک قرارداد و فرایند ۱۸ ساله پرداخت می‌شوند که نشان اعتماد دنیا به ایران و اعتماد دنیا به برجام است. قرارداد ۱۸ ساله نشان از اعتماد به سیاست خارجی و ادامه روند برجام است
روحانی در ادامه و با اشاره به مسائل منطقه ضمن محکوم کردن حوادث اخیر تروریستی در ترکیه گفت: باید تلاش کنیم تروریسم را از بین ببریم. البته راه بسیار طولانی برای از بین بردن تروریسم پیش‌رو داریم.
در ادامه مجری برنامه پرسید به نظر می‌رسد توجه دولت بیشتر به مسایل اقتصادی و سیاست خارجی باشد و به مسایل اجتماعی و فرهنگی توجه کمتری می‌شود از شما می‌خواهیم راجع به این موضوعات از جمله طلاق، بالارفتن سن ازدواج، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و گورخواب‌ها و یا موضوعاتی از این دست که عددی و رقمی نیستند، صحبت کنید و بگویید همه کارهایی که دولت برای این زمینه انجام داده است، چیست؟
روحانی با اشاره به تغییر بعضی از وزرا در کابینه خود گفت: اولین ترمیم دولت در کابینه وزرای فرهنگی و اجتماعی بودند که نشان می‌دهد که دولت در این زمینه به فکر است و برای آن ارزش قائل است. ما در شرکت‌های دانش بنیان از ۵۲ شرکت به ۲۷۰۰ شرکت رسیده‌ایم و صندوق نوآوری و شکوفایی فعال‌تر در حال کار است در رشد علمی حرکت خوبی داریم. تلاش دولت این است که در شرکت‌های دانش‌بنیان به گونه‌ای عمل کنیم که این‌ها تجاری شود. این مساله اشتغال که مطرح می‌کنید مساله بسیار مهمی است و پایه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است.
انتقاد رئیس‌جمهور از لغو برنامه‌های مختلف در استان‌ها
روحانی با اشاره به مساله آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی گفت: این گونه آسیب‌ها با هم مرتبط هستند ما باید جامعه‌ای با نشاط داشته باشیم اینکه در برخی از شهر‌ها بعد از مدت‌ها و بعد از سخت‌گیری‌هایی که وجود دارد از جانب وزارت ارشاد و سازمان‌های دیگر می‌خواهند مراسمی برگزار شود و در آخر سر هم به خاطر بهانه‌ای به هم می‌خورد این کار نشاط مردم را کاهش می‌دهد نباید مردم را دچار مشکل کنیم. نمی‌خواهم بگوییم که نیرو‌ها به وظایف خود عمل کنند، حرف ما این است که دین ما دین سهلی است ما در اسلام اصلا حکم حرجی نداریم ما باید جامعه با نشاط داشته باشیم.
از تخریب‌های علیه دولت ناراحت نیستم
امسال در مراسم ۱۶ آذر بسیار خوشحال بودم افراد مختلف از جناح‌های مختلف آمدند و سخنرانی کردند و حدود ۳۹۰ جلسه در سالروز ۱۶ آذر برگزار شد. او افزود: خود من در دانشگاه تهران سخنرانی کردم ۱۳ نفر از دانشجویان در این مراسم آمدند و مطالبشان را بیان کردند و ۱۰ نفر آن‌ها با لحن بسیار تند وسه نفر آن‌ها با لحن معتدل نظرات خود را مطرح کردند. فکر نمی‌کنم که هیچ کجای دنیا مسئول دستگاه اجرایی بنشیند و دانشجویان و افراد مختلف نظرات خود را به این گونه ابراز کنند و گاهی هم از نقد جلو‌تر بروند.
او در ادامه با اشاره به برخی تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد، گفت: من به خاطر این تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد، ناراحت نیستم مردم ما باهوش هستند و قصد آن‌ها را می‌فهمند این افراد خودشان ضرر می‌کنند من ناراحتم چرا اخلاق را زیر پا می‌گذارند چرا دروغ می‌گویند ما باید راستگو و درستکاری را در کشور ترویج کنیم و وحدت بیشتری داشته باشیم این مساله می‌تواند خطرناک باشد دولت توجه ویژه‌ای به این مساله دارد.
او با تاکید براینکه مردم باید برای اجرای حقوق شهروندی به صحنه بیایند، اظهار کرد: بسیاری از مسائل حقوق شهروندی در فصل سوم قانون اساسی اشاره شده اما ما نیاز داریم که آن را بیان و تکمیل کنیم. در تدوین زمان قانون اساسی، فضای مجازی و مسائل اطلاع رسانی و شفافیت مطرح نبود. مردم باید به حقوق خود توجه کنند. استفاده از شبکه‌های مجازی و شفافیت حق مشروع مردم است و آن‌ها باید بدانند که پول‌ها در کجا هزینه می‌شود.
انتخاباتی خواندن منشور حقوق شهروندی عجیب است
روحانی انتخاباتی خواندن رونمایی از منشور حقوق شهروندی را عجیب توصیف کرد و گفت: تا اتمام این دولت ۹ ماه باقی است. مگر ما هرکاری در این مدت می‌کنیم برای انتخابات است؟ دولت تا پایان مردادماه مستقر است و این درست نیست که اگر بخواهیم راه‌آهن افتتاح کنیم و هواپیما بخریم، بگویند انتخاباتی است.  رئیس‌جمهوری درباره اینکه برخی معتقدند این منشور نیاز به مصوبه مجلس دارد، اظهار کرد: اگر حقوق شهروندی بخواهد موفق باشد نیاز به همکاری سه قوه دارد. هیچ اشکالی ندارد که بعد‌ها هم در مجلس تصویب شود. من به عنوان رئیس‌جمهوری و براساس اصل ۱۳۴قانون اساسی که می‌گوید رئیس‌جمهوری باید برنامه و خط مشی دهد، اقدام کردم. البته این منشور می‌تواند بعد‌ها در هیات دولت مطرح و به صورت لایحه به مجلس برود هرچند که برای اجرای برخی از مواد حقوق شهروندی باید لایحه تهیه و تدوین کنیم.  روحانی در خصوص مسئله حقوق نجومی هم گفت: اگر می‌خواهیم بحث حقوق‌های غیرمتعارف و غیرعادلانه حل شود، این مشکل راه حل دارد و دولت در این باره قدم‌هایی برداشته است ولی اگر می‌خواهیم مسئله انتخاباتی شود، نهضت ادامه دارد و برخی از حقوق‌های نجومی، برخی از املاک نجومی و برخی هم از حساب‌های نجومی حرف می‌زنند. رئیس‌جمهوری گفت: مردم بدانند موضوع حقوق های نجومی فقط مربوط به قوه مجریه نبوده و در دیگر دستگاهها و حتی نهادهای انقلابی هم وجود داشته است.
او بیان اینکه اولین اقدام درباره بحث حقوق‌های نامتعارف در هنگام بررسی بودجه در دولت صورت گرفت و سپس این مسئله به رسانه‌ها راه یافت، عنوان کرد: بخشی از این مشکل در قانون است. ما در اجرای قانون و شفافیت مشکل داریم. دولت در تصدی‌گری مشکل دارد. یک بانک خصوصی است، و مدیر آن یک حقوق می‌گیرد و یک بانک‌ هم دولتی است و ممکن است مدیر آن، یک سوم مدیر بانک خصوصی حقوق هم نگیرد. از طرف‌های ما بخش‌های خصولتی هم داریم که این مسئله، کار را پیچیده‌تر هم می‌کند.
به غیر از سه نفر که در زندان هستند، همه افراد حقوق‌های نامتعارف خود را پس دادند
رئیس دولت یازدهم با اشاره به آمار دیوان محاسبات درباره تعداد افرادی که حقوق‌های نامتعارف دریافت می‌کنند، گفت: دیوان محاسبات ابتدا گفت تعداد این مدیران، ۳۹۷ نفر است و در بررسی اخیر اعلام کرد که تعداد این افراد، ۳۰۰ نفر است. دولت بلافاصله در شورای حقوق و دستمزد تصویب کرد حقوق چطور و تا چه اندازه باشد و آن را ابلاغ کرد و آنهایی هم که پول اضافه گرفته بودند، قرار شد پس آن مبالغ را پس بدهند و به غیر از دو، سه نفر که در زندان هستند، همه این افراد آن مبالغ را پس داده‌اند. روحانی در پاسخ به اینکه بیشتر کسانی که این حقوق‌ها را دریافت می‌کردند، در بخش‌هایی مانند بیمه‌ها و بانک‌ها بودند. چه راه حلی برای عدم تکرار این مسئله دارید؟ اظهار داشت‌: دولت می‌خواهد دو لایحه را به مجلس بدهد. یکی از این دو لایحه درباره مسئله شفافیت است. ما به دستگاه‌های اجرایی گفته‌ایم که حداقل و حداکثر حقوق را اعلام کنند و اخیرا مجلس ماده‌ای را در این باره تصویب کرد که من تشکر می‌کنم.


تعداد بازدید :  276