شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
نظر كاربران درباره ازدواج در ايران و ازدواج مشهور‌ترين مجرد دنيا
بدبخت شد رفت

ازدواج و طلاق همواره از شاخص‌های مهم برای بررسی وضع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور‌ها بوده است. در بیشتر کشورهای دنیا ازدواج و طلاق به‌عنوان یک موضوع اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و سیاست‌گذاران سعی می‌کنند برای حفظ بنیان‌های اخلاقی جامعه این دو شاخص را به صورت مناسبی تنظیم کنند. وب‌سایت خبرآنلاین گزارشی را با تیتر «آیا ایران هنوز پر ازدواج‌ترین کشور دنیاست؟» منتشر کرده و به بررسی این دو شاخص مهم در دنیا و به صورت مشروح در ایران پرداخته است. از تاثیرات نابسامانی اقتصادی در دولت قبلی تا بیشترین آمار ازدواج و طلاق در گزارش خبرآنلاین دیده می‌شود. آمارهای عجیب و غریبی که پای مخاطبان را به بخش اظهارنظرها باز کرده است. در این گزارش تهران به‌عنوان کم‌ازدواج‌ترین استان کشور معرفی شده است؛ پایتخت که اتفاقا تمام امکانات مناسب به صورت متراکم در آن جمع شده و مردم آن سطح زندگی بالاتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارند. در ابتدای کار یکی از مخاطبان بدون ذکر نام نوشته: «قیاس از ریشه اشتباهِ چون هر جغرافیا تعاریف خودشُ داره باید ایالتی بررسی شه». کاربر دیگر با نام مهربانی گفته: «امان از ازدواج‌های عجولانه و طلاق‌های عاطفی...»
مجتبی به بحث اشتغال و تأثیرات نبود شغل اشاره می‌کند و می‌نویسد: «شغلم آرزوست... فکر کنم عُرضه ازدواجُ با راهنمایی دوستان و خانواده داشته باشیم.» ملک درباره بررسی این شاخص‌ها می‌نویسد: «با تشکر از مقاله علمی و جامع شما، این بحثُ می‌شود خیلی جدی‌تر دنبال کرد به این شکل که طلاق را به‌عنوان یک متغیر وارد تابع تولید کرد و اثراتش را در اقتصاد دید، البته از منظر روانشناسی و جامعه‌شناسی هم قابل بررسی است. با تشکر از نویسنده این گزارش».
امیر هم گفته: «چرا از هفت‌میلیون فرد مجرد بالای 30‌سال طبق آمار صحبتی نمی‌شود؟ چرا از سست بودن بنیاد خانواده با آمار بالای طلاق حرفی توسط مسئولان زده نمی‌شود؟ این به این معنی نیست که از حل مشکلات مردم عاجز مانده‌ایم و نمی‌خواهیم بپذیریم که هر کاری انجام داده‌ایم از روی عقل و درایت نبوده است.»
کاربری نوشته است : وقتی من ِ28 سالِ کار ندارم و هر شش ماه در این شرکت و آن شرکت برای ماهی 400 هزار تومان با مدرک کارشناسی نامه بری می‌کنم و به خاطر  اعتراض به بیمه نبودن بیرونم می‌کنند و مجبورم  بگردم یا جای دیگری پیدا کنم  یا کلا بیکار بمانم.... من که توانایی رهن یک خانه 40متری که 30 میلیون تومان رهن کاملش است یا 10 میلیون پول پیش و ماهی 350 اجاره اش می‌شود را ندارم و حتی در مخارج خودم ماندم چطور مسئولیت یک فرد دیگر را هم به عهده بگیرم؟چطور فرزندی بیاورم بدون اینکه مطمئن باشم از تامین آینده‌اش؟
محسن می نویسد : من 33 سالم است و تا به حال درس خواندم اما هنوز کار ندارم با اینکه دوست دارم ازدواج کنم اما از نا امنی شغلی آینده می ترسم الان طرحم را می گذرانم و فردا معلوم نیست رئیس ام بگوید بیا یا بنشین خانه... اینجوری می‌شود ازدواج کرد و تشکیل زندگی داد؟
بی نام نوشته است : من که اصلا به ازدواج فکر نمی کنم.. از پس هزینه خودم بر نمیام چه رسد به هزینه یک نفر دیگر...
رویا کاربر دیگری است که نوشته است : اینها هزاران دلیل دارد...اگر زنان ایرانی پشتوانه مالی داشته باشند، اگر قانون گذار به زنان هم حق طلاق بدهد  ... آن زمان می توانید درباره جایگاه واقعی ازدواج و طلاق در ایران صحبت کنید...ضمنا در طلاق عاطفی مطمئنا رکورددار هستیم.
***
برای عکس این گزارش ابتدا تصمیم داشتیم پوستر فیلم «عروس» به کارگردانی «بهروز افخمی» را پیوست کنیم. اما یکی از پر سر و صداترین ازدواج های دنیا هفته گذشته رخ داد که هزینه برپایی آن بی ارتباط با نظرات مخاطبان نبود. «جرج کلونی» با امل علم الدین ۳۶ ساله وکیل انگلیسی لبنانی الاصل در ونیز ازدواج کرد. این مراسم سه روز و سه شب طول کشید و هزینه مراسم عروسی ۲ میلیون دلار اعلام شد. لرزش دست های «جرج کلونی» هنگام بریدن کیک نیز از جمله بحث های داغ بعد از عروسی بود. واکنش کاربران «عصرایران» را به انتشار خبر و عکس‌های مراسم ازدواج مشهورترین مجرد دنیا می‌خوانید: سعید نوشته است: ياد عروسي خودم افتادم.  کاربر دیگری نوشته است: لوکس سوار نشین خر سوار بشین. کاربر دیگری نوشته است: مبارک باشه! مرتضی می‌نویسد: لطفا ميم رو مثل مواد تلفظ كنيد «مبارك است انشا الله». کاربر دیگری می‌نویسد:ببینیم عمر این ازدواج چقدره! حامد هم نوشته است: حیف ،جوان به این خوشتیپی بدبخت شد رفت .

 


تعداد بازدید :  96