شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
فیلترا رو چرا می‌ریزی تو بازیا؟!

احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رضا  کاظمی طنزنویس [email protected]

بدون‌شک درجریان فیلترشدن بازی کلش‌آف‌کلنز درکشور هستید. این «بدون شک» را هم به این خاطر گفتم که کلا انسان‌های روی کره‌زمین به دودسته تقسیم می‌شوند، کسانی که خودشان کلش‌باز هستند و کسانی که یکی از نزدیکانشان کلش‌بازی می‌کند! پس در هر دوحالت شما قطعا از فیلترینگ این بازی خبردار شده‌اید. چیزی که ممکن است برایتان جای سوال داشته باشد، علت این اتفاق است که مسئولان «ترویج خشونت» را به‌عنوان دلیلش معرفی کرده‌اند، اما همزمان با این اتفاق، دریکی از بخش‌های شهرستان کهگیلویه به نام چاروسا یک معلم دست‌های شاگرد اول دبستانی‌اش را با خط‌کش داغ فلزی سوزاند که خبر این یکی را به احتمال زیاد درجریانش نیستید! ملاحظه می‌کنید که مسئولان محترم به جای این‌که فیلتری برای گزینش معلمین مناطق محروم قرار بدهند تا شاهد حوادث «کلش آو آموزش‌وپرورش» نباشیم، فقط بلدند فیلترا رو بریزن توی بازی‌ها و هیچ بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک دسترسی به سایر بازی‌ها هم مسدود شود. برای مثال:
ماریو قارچ‌خور
خط داستانی بازی ماریو درمورد مرد جوانی است که برای نجات جان معشوقه‌اش از دست یک هیولا عازم سفری خطرناک می‌شود. خب همین خلاصه داستان به خاطر غیراخلاقی بودن و ترویج روابط خارج از چهارچوبِ بی.اف جی.افی، برای فیلترکردن این بازی کافی است! حال این‌که مصرف قارچ درمراحل مختلف توسط ماریو و همچنین لزوم ذخیره سکه برای گرفتن جان دربازی، خودش مصداق عینی ترقیب جوانان به «مصرف‌گرایی» و «ثروت‌اندوزی» است! البته درصورت اثبات قصد ازدواج ماریو و معشوقه‌اش و همچنین جایگزین‌کردن «قارچ» با «نوشیدنی‌های بدون الکل پاکتی» بازی می‌تواند رفع فیلتر شود. با این وجود همچنان وجود بازی‌هایی مثل «ماریو زمین‌خور» و «ماریو مال‌مردم‌خور» بلامانع است!
انگری‌بردز
درکشوری که شیر و ببر و عقاب و یوزپلنگش درخطر انقراض توسط انسان‌ها دارند، همین مانده که گونه‌های نادر جانوری در بازی‌های کامپیوتری هم به جان هم بیفتند. دراین راستا سازمان محیط‌زیست و همچنین انجمن حمایت از حقوق حیوانات باید هرچه سریع‌تر اقدام به مسدودکردن این بازی کنند.
نینجا فوروت
درست است که ما درکشوری چهار فصل زندگی می‌کنیم که خدا را صد هزارمرتبه شکر کشاورزی و کاشت میوه و سبزی در آن رونق فراوان دارد اما این دلیل نمی‌شود که مردم داخل یک بازی فرت‌وفرت میوه‌های مختلف را با شمشیر از وسط نصف کنند و دور بریزند و بابتش امتیاز بگیرند. این کار چیزی به جز ترویج «اسراف» و «اتلاف منابع طبیعی» نیست و باید به شدیدترین شکل ممکن با آن برخورد شود. واقعا سکوت وزیر کشاورزی درمورد این بازی نیز جای تأمل دارد!
نیدفوراسپید
صداوسیما با همکاری راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، این همه وقت و هزینه برای انیمیشن‌های داش‌سیا و امثال آن خرج نکرده‌اند که حالا یک بازی رایانه‌ای تمام زحمت‌های فرهنگ‌سازی آنها را هدر بدهد. بدون ‌شک بازی‌هایی که جوانان را به زیر پا گذاشتند، قوانین رانندگی، نبستن کمربند ایمنی، سرعت بالا، سبقت غیرمجاز و مهم‌تر ازهمه به «نافرمانی از دستور پلیس» سوق دهد، لازم‌الانسداد (واژه‌ تألیفی پیمان یوسفی) هستند. حالا اگر بازی درحوزه موتورسواری تعریف شده بود و شما نقش یک عنصر خودجوش را در آن بازی می‌کردید که برای رسیدن سفارتخانه یا رسیدن به یک مراسم سخنرانی یا کنسرت دارد توی شهر گاز می‌دهد و «تندروی» می‌کند، می‌شد زیرسبیلی ردش کرد اما متأسفانه این‌جا موضوع «عبث‌چرخ زدن» و «دور دورکردن» است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد!

 

 

دیدگاه‌های دیگران

ح
حسین |
مخالف 0 - 1 موافق
عالی بود😁 قطعا آقای کاظمی در زمینه گیم دستی بر آتش دارن، اطلاعاتشون کم نیست ولی بعضیا نمیدونن اندروید چیه دبیر فیلترینگ میشن 😉

تعداد بازدید :  541