شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
مسلمانان و تحمل بیشترین خسارات جنگ در خاورمیانه

|  محمد الله‌اکبری  |   تاریخ پژوه  |

دیر زمانی است که کشورهای قدرتمند و زورگو به جای جنگ مستقیم با برخی از دشمنان یا همسایگان با کمک مستقیم یا غیرمستقیم کشورها یا گروه‌های وابسته به خود را وادار می‌کنند که به نیابت از آنان با دشمن‌شان بجنگند. جایی را تصرف کنند یا دشمنی را دفع کنند یا با جنگ فرسایشی دشمن را تضعیف کنند. این نوع جنگ به اندازه حضور بشر در جای جای کره زمین قدمت و سابقه دارد. ازجمله در قرون اخیر قدرت‌های غربی ازجمله آمریکا و انگلیس و قدرت‌های شرقی ازجمله روسیه از آن بهره برده‌اند. جنگ نیابتی نسبت به جنگ مستقیم بسیار کم هزینه‌تر است. در 2 قرن گذشته کشورهای اروپایی به اشغال مستقیم سرزمین‌های اسلامی پرداختند و در 70‌سال اخیر ناگزیر شدند به تدریج استقلال کشورهای جدید‌التاسیس و کوچک مسلمانان را به رسمیت بشناسند.
غربیان برای تضمین وابستگی کشورهای کوچک و ضعیف مسلمان به خود و تضمین حضور خود در منطقه و برای آن‌که در آینده این کشورهای تازه تأسیس برای غربی‌ها درد سر ایجاد نکنند و همواره تسلیم آنان باشند جهان اسلام را تجزیه کرده و ده‌ها کشور کوچک
ایجاد کردند. کشورهایی مثل قطر، بحرین، امارات، کویت، اردن، لیبی، جمهوری‌آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان و ... به اندازه‌ای کوچکند که غالبا توان اداره و به‌ویژه حفاظت از خود را ندارند و به اجبار باید خود را به قدرتی برتر وابسته کنند تا احساس امنیت کنند.
غربی‌ها پس از تجزیه امپراتوری عثمانی و همزمان با استقلال کشورهای مصر و سوریه و اردن کشور غاصب اسراییل را ایجاد کردند که هم میان این 3 کشور حائل باشد تا به لحاظ سرزمینی این 3کشور نتوانند با هم متحد شوند و پیوند بخورند و هم میان غربی‌ها  و مسلمانان حائل باشد و هم به نیابت از آنان با مسلمانان بجنگد. درواقع زخمی عمیق بر پیکر مسلمانان زدند که درمان آن نیازمند سال‌ها درمان است. علت حمایت بی‌چون و چرای غربیان از اسراییل غاصب و چشم بستن بر جنایات آن نیز همین است.
کشور اسرائیل دانسته یا ندانسته بیش از 50‌ سال به نیابت غربی‌ها با مصر، سوریه و اردن درگیر بوده و هست. اکنون اسراییل با کمک کشورهای غربی و برخی از کشورهای اسلامی همان نقشه را برای خود پیاده کرده است.

به جای آن‌که مستقیم با مسلمانان و کشورهایی مانند عراق، سوریه، مصر و لبنان بجنگد با ایجاد دولت‌های مجعولی مثل داعش، القاعده و ... آنان را واداشته است که به نیابت از او با مسلمانان بجنگند. اکنون داعش یا القاعده یا هر گروه و هر نام دیگری درحال نیابت از اسراییل در جنگ با مسلمانان هستند. این جنگ برای اسراییل و غرب بسیار کم هزینه‌تر است. زیرا سربازان نایب از میان جوانان مسلمان انتخاب می‌شوند. کشتگان دو طرف از مسلمانان هستند. منابع مالی بیشتر از مسلمانان هزینه می‌شود. خرابی‌ها و ویرانی‌ها بیشتر در شهرهای مسلمانان است. خلاصه کلام آن‌که تمام خسارت‌ها و هزینه‌های دو طرف از جیب مسلمانان هزینه و پرداخت و تحمل می‌شود. غرب و اسراییل تنها مقداری هزینه مالی را تحمل می‌کنند.
پیامد این جنگ نیابتی فقط سیاسی و نظامی نیست بلکه پیامد مهم‌تر آن فکری، فرهنگی و دینی است. زیرا با این کار چهره‌ای بسیار منفور، خشن و ناپسند از اسلام، مسلمانی و بزرگان اسلام به نمایش می‌گذارند و سدی بسیار محکم در برابر رواج عقیدتی، فکری و فرهنگی اسلام ایجاد می‌کنند.
با این کار با هزینه بسیار کم و هزینه کردن از جیب مسلمانان از مسلمان شدن مردم کشورهای غربی و... پیشگیری می‌کنند. تاسف‌بارتر از همه این است که کشورهایی مثل قطر، عربستان، ترکیه و... دانسته یا ندانسته به این خواسته اسراییل و غربیان کمک می‌کنند و از آبرو، سرمایه و سلاح خود برای تأمین خواسته دشمن مایه می‌گذارند.


تعداد بازدید :  39