شماره ۳۹۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
دو لبه یک قیچی برای کشتار مردم

فاضل میبدی دین‌پژوه

امروز در منطقه خاورمیانه دو جریان تلخ وجود دارد. یک جریان گروه‌های افراطی هستند که به‌عنوان اسلام و دین به جان مردم منطقه افتاده‌اند و هر روز کشتار و قتل و حرکت‌های انتحاری به راه می‌اندازند و به نام اسلام مردم را از بین می‌برند. از سوی دیگر قدرت‌های جهانی هستند به‌ویژه ائتلافی که اخیرا تشکیل شده که آمریکا سردمدار آن است و خاورمیانه را بمباران می‌کنند و آنها هم مردم را از بین می‌برند. این دو جریان، دو لبه یک قیچی هستند که یک عده مردم بدبخت منطقه را نابود می‌کنند و منافع ملی آنها را از بین می‌برند.
 درباره این‌که چه چیزهایی باعث این اتفاقات در خاورمیانه می‌شود می‌توان به چند عامل اشاره کرد. یک مسأله بدفهمی و کج‌فهمی گروهی از مردم از دین است. آنها یک عده متحجر، افراطی و خشک مغز هستند که دین را درست نشناخته‌اند. گروه‌های تندرو از دین فقط خشونت و خود را حقیقت مطلق پنداشتن و دیگران را نفی کردن را فهمیده‌اند درحالی‌که در متن اصلی دین این دیدگاه درست نیست. دین اسلام می‌گوید در این دنیا هر کسی با هر آیین و دینی حق زندگی کردن دارد. اسلام اجازه نمی‌دهد شما با کسی برخورد بد و خشونت‌آمیز داشته باشید به این دلیل که مثل شما نمی‌اندیشد و مثل شما مسلمان یا شیعه یا سنی نیست. نگاه عرفا، بزرگان و ائمه ما هم به دین همین بوده است. یعنی تا زمانی که طرف مقابل ظلم نمی‌کند و علیه شما توطئه و دشمنی نمی‌کند، در پناه اسلام حق زندگی کردن دارد. اما متاسفانه این نگاه به دین، نگاه مغلوبی است و نگاه غالب این است که حق مطلق، ما هستیم و باید بقیه را که مثل ما نیستند و فکر نمی‌کنند نابود کرد. این مسأله ناشی از تحجر گرایی و بدفهمی از دین است.
از سویی قدرت‌های بزرگ هم به خاطر منافع خودشان باعث قدرت‌گیری برخی گروه‌های افراطی و تندرو می‌شوند و بعد که آن گروه‌ها قدرت می‌گیرند و در برابر قدرت‌های بزرگ موضع می‌گیرند، می‌خواهند آنها را نابود کنند. زمانی که شوروی در افغانستان غالب شد، دولت‌های غربی گروه‌های تندرویی چون القاعده و طالبان را در افغانستان ایجاد کردند تا گروه‌های کمونیستی شوروی را از بین ببرند و بعد همان القاعده و طالبان حادثه یازده سپتامبر را به وجود آوردند و بهانه‌ای شدند تا غرب به افغانستان حمله کند و کشتاری دیگر به وجود بیاید.
نمونه دیگر حکومت صدام است که غربی‌ها او را به‌خصوص در زمان جنگ ایران و عراق خیلی تقویت کردند و سپس زمانی رسید که خود صدام مقابل غربی‌ها بلند شد و آنها با او هم درگیر شدند و جریانی به وجود آمد با هزینه و آدم‌کشی بسیار که هنوز هم ادامه دارد. بنابر این، یکی از عوامل وضع کنونی خاورمیانه منافع کشورهای غربی است که خشونت را در منطقه ایجاد می‌کند و آنها هم می‌توانند سلاح‌هایشان را بفروشند.
اما چه کار باید کرد. این‌جا نقش روسای کشورهای اسلامی منطقه مهم است که کنار هم بنشینند و موضع واحد بگیرند. ایران، عربستان، ترکیه و مصر باید در کنار هم برای این وضع همفکری کنند و اختلاف‌هایشان را کنار بگذارند زیرا این اختلاف به نفع قدرت‌های بزرگ به‌ویژه اسراییل است. این اتخاذ موضع از سوی رهبران سیاسی با هم باعث می‌شود اختلاف‌ها کمتر شود و بتوانند وضع منطقه را آرام کنند.
دیگر راهکار اتحاد علمای اسلام چه شیعه و چه سنی است. می‌بینیم که وقتی سنی علیه شیعه و شیعه علیه سنی اقدام می‌کند هیچ مسأله‌ای را حل نمی‌کند و باعث می‌شود این وسط پدیده‌ای چون داعش به وجود بیاید. علمای اسلام با در کنار هم قرار گرفتن باید نشان دهند که اسلام چیزی نیست که عده‌ای با خشونت و آدم‌کشی دارند پرچمدار آن می‌شوند. همان‌گونه که از نظر من حمله نظامی راهکاری برای حل بحران‌های منطقه نیست و چه بسا همین حمله نظامی یک جریان تندروی دیگر را به وجود می‌آورد.

 

 


تعداد بازدید :  45