شماره ۱۰۲۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
نمایندگان استان فارس درمجلس «صدای بختگان» شدند

ایرنا|  28نفر از نمایندگان استان فارس و استان‌های مجاور با امضای بیانیه‌ای به پویش مردمی «ما صدای بختگان هستیم» پیوستند؛ این پویش مردمی می‌کوشد تا با بازتاب دادن مسائل و مشکلات تداوم خشکسالی و خشک‌شدن تالاب‌های فارس نگاه عمومی را به سمت احیای این تالاب‌ها جلب کند.
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی که از امضا کنندگان این بیانیه است گفت: «هر حرکت عمومی و قانونی که برای احیای تالاب‌های خشکیده فارس باشد مورد احترام نمایندگان مجلس است، نمایندگان مجلس با پیوستن به این پویش مردمی راه را برای انجام اقدامات قانونی و حمایت از احیای تالاب‌های خشکیده باز کرده‌اند.»
سیدحسین افضلی ادامه داد: «تالاب‌های فارس بر اثر تداوم خشکسالی و دخالت‌های انسانی و برداشت‌های بی رویه آب خشک شده است، دراین میان تالاب بختگان وضع وخیم تری دارد، این تالاب‌ها با تداوم خشکسالی و کم‌آبی و با برداشت‌های غیرمتعارف به کانون ایجاد ریزگرد تبدیل می‌شود و ما از هیچ کوششی برای احیای این تالاب‌ها فروگذار نخواهیم کرد.»
نماینده اقلید در مجلس با بیان این‌که تالاب‌ها نوعی سرمایه ملی به حساب می‌آیند، گفت: «حرکت‌های مردمی برای احیای مناطق تالابی و دریاچه‌های خشک‌شده دربسیاری از مناطق اثرگذار بوده است، از این‌رو نمایندگان مردم فارس درمجلس نیز به این پویش مردمی پیوسته‌اند.»
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کردند: «از کمپین احیای بختگان و از طراحان این‌ حرکت مدنی تقدیر می‌کنیم و از هیچ تلاشی در زمینه احیای تالاب بختگان و دفاع از مردم ساکن در حاشیه آن، دریغ نخواهیم کرد.»
متن بیانیه‌ای که 28 نماینده مجلس شورای اسلامی در حمایت از پویش مردمی «ما صدای بختگان هستیم»، امضا کرده‌اند، به این شرح است:   
پایه و اساس زیست سالم و زندگی همراه با آرامش و در جهت تلاش برای رسیدن به توسعه و در تمامی عرصه‌ها حفظ محیط‌زیست و توجه به منابع خدادادی و ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف می‌باشد. با توسعه و رشد در زمینه‌های مختلف متاسفانه توجه کافی به حفظ محیط‌زیست صورت نگرفته لذا رشد فزاینده جمعیت با قهقرا رفتن منابع خدادادی همراه گردیده به نحوی که این عامل به همراه قهر طبیعت علی الخصوص در بحث مهم پدیده خشکسالی حاکم بر قسمتی از کشور موجب گردید روان آب‌های چندین ساله از بین رفته و عمده ظرفیت‌های زیست‌محیطی ازجمله تالاب‌ها و برکه‌ها با خشکی مواجه گردند.
در استان فارس به‌عنوان قطب کشاورزی کشور با ظرفیت‌های بسیار بالایی که زمانی تامین‌کننده عمده نیاز‌های غذایی ایران بود این بحران جدی‌تر و ملموس می‌باشد تالاب‌های پریشان، مهارلو، بختگان، طشک و... که تمامی خشکیده و بحران فزاینده‌ای را در اقلیم منطقه و محیط‌زیست به وجود آورده است، تالاب بختگان در ناحیه شمال شرقی استان ازجمله مرودشت، ارسنجان و خرامه، استهبان، نی ریز و. .. که این پدیده شوم باعث بروز ناهنجاری‌های فراوان در زندگی جمعیت فراوان این مناطق گردیده، سمی شدن خاک‌های زراعی و از بین رفتن مهم‌ترین سرمایه بخش کشاورزی و سخت شدن تنفس مردم به دلیل پراکنده شدن ذرات مسموم ناشی از بقایای تالاب و. .... گردیده است.
اینجانبان وکلای مردم در ‌مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام حمایت از کمپین احیای بختگان، از طراحان این‌ حرکت مدنی تقدیر نموده و از هیچ تلاشی در زمینه احیای تالاب بختگان و دفاع از مردم ساکن در حاشیه آن، دریغ نخواهیم کرد.
دریاچه بختگان، از دریاچه‌های ایران در استان فارس و در شهرستان نی‌ریز است که هم‌اکنون کاملا خشک شده‌ است.
این دریاچه در سال‌های پر باران به دریاچه طشک می‌پیوندد و طشک و بختگان را می‌سازد، بختگان هنگام پرآبی زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.  
پرواز فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز و سایر پرندگان سال‌هاست که دراین دریاچه مشاهده
نشده است.


تعداد بازدید :  129