شماره ۱۰۲۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
خدمت به دشمنان
کمیسیون امنیت ملی در واکنش به افشای سخنان محرمانه ظریف توسط کریمی قدوسی بیانیه صادر کرد

علیرضا کیانپور|  درحالی ‌که این روزها مجلس آرام‌ترین جلسات علنی خود درطول ‌سال را پشت می‌گذارد و نمایندگان در سه شیفت درگیر تصویب برنامه ششم توسعه هستند، ماجرای انتشار گزینشی و ناقص سخنان محرمانه ظریف در نشست مشترک کمیسیون امنیت با وزیر امورخارجه سوژه اصلی صفحات سیاسی روزنامه‌هاست و درچنین شرایطی، بلافاصله با اتمام نشست علنی نوبت صبح و درفرجه یک‌ساعته استراحتِ ناهار و نماز نمایندگان و خبرنگاران تا آغاز نوبت بعدازظهر راهروی ساختمان پارلمان پرتردد و پرالتهاب بود. گوشه‌ای دو نماینده اصلاح‌طلب در حلقه تعدادی از خبرنگاران، بیانیه کمیسیون امنیت در محکومیت اقدام کریمی‌قدوسی را قرائت می‌کردند و چند قدم آن‌طرف‌تر سخنگوی اصولگرای این کمیسیون، بی‌توجه به وظایفش و البته درکمال بی‌‎تفاوتی نسبت به این بیانیه مهم، سرگرم صحبت با یک رسانه وابسته به صداوسیما درباره موضوعاتی نه‌چندان حایز اهمیت بود. لحظه‌ای نایب‌رئیس نخست کمیسیون امنیت بیانیه را رسمی دانسته و آن‌ را تأیید می‌کرد اتفاق عجیب‌تری که راهروی مجلس را در آن یک‌ساعت پرحاشیه، خبرسازتر کرد، حضور غیرمترقبه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود که عموما از مسیرهایی دیگر برای تردد در ساختمان پارلمان استفاده می‌کند و کمتر درجمع خبرنگاران آفتابی می‌شود.
علاءالدین بروجردی که دقایقی پیش از قرائت بیانیه و آغاز جنجال در راهروی پارلمان به چند سوال خبرنگاران پاسخ داد، اقدام نامتعارف کریمی‌قدوسی را نادرست ارزیابی کرد و از اخطاری که به نماینده مشهد داده شده، خبر داد. چند دقیقه بعد علیرضا رحیمی و اردشیر نوریان دوعضو کمیسیون امنیت که اخیرا به ‌همراه بروجردی و برخی از اعضای هیأت‌رئیسه این کمیسیون به‌ منظور دلجویی از ظریف، شبانه خود را به وزارت امورخارجه رسانده بودند، درحلقه‌ای از خبرنگاران بیانیه‌ای را قرائت کردند که در آن تأکید شده بود؛ «حادثه تلخی» که هفته گذشته اتفاق افتاد، «هنجارشکنی و حاشیه‌سازی بی‌منطقی بود که اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون نسبت به آن معترض هستند.» با این حال مهم‌ترین بخش بیانیه پرحاشیه روزگذشته کمیسیون امنیت آن‌جا بود که تأکید شد؛ «عدم‌ توجه به ضرورت حفظ مطالب مطرح‌شده در آن جلسه و اصرار بر افشا و انتشار آن به صورت ناقص و گزینشی، گناهی است نابخشودنی و خدمتی است به دشمنان انقلاب اسلامی که مراجع ذیصلاح باید به آن رسیدگی کنند.»
با این حال، اوج التهاب ظهر روز گذشته در راهروی مجلس، آن‌جا بود که نقوی‌حسینی درپاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص علت عدم ‌قرائت بیانیه رسمی کمیسیون امنیت، تأکید کرد که درجریان تهیه بیانیه نبوده و اساسا دلیلی ندارد که دراین‌باره اظهارنظر کند. او درعین ‌حال تصریح کرد: وقتی رئیس کمیسیون این بیانیه را تأیید می‌کند، به‌ معنای این است که موضع رسمی کمیسیون است و دیگر نیازی به تأیید سخنگو نیست. سخنگوی کمیسیون امنیت اما ساعتی بعد در اظهارنظری کوتاه در این‌باره به فارس گفت: بیانیه‌ای که امروز در راهروی مجلس میان خبرنگاران توزیع شد، روند عادی صدور خود را طی نکرده و بیانیه رسمی کمیسیون نبوده است. از آنسو کمال دهقانی نایب‌رئیس نخست کمیسیون امنیت ملی به ایسنا گفت: این بیانیه مورد تأیید کمیسیون است و اکثریت اعضا آن را امضا کرده‌اند. دهقانی همچنین درپاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت، نقوی‌حسینی با عدم ‌قرائت بیانیه رسمی کمیسیون به ‌نوعی سعی درحمایت از کریمی‌قدوسی داشته، به ایلنا گفت: احتمالا هدف او نوعی حمایت از کریمی‌قدوسی بوده است.
ساعتی بعد بروجردی نیز به خانه ملت گفت که با توجه به عدم برگزاری جلسه کمیسیون، بیانیه رسمی نیست اما به امضای اکثریت اعضا رسیده است.
درچنین شرایطی به نظر می‌رسد ماجرای صدور بیانیه کمیسیون امنیت علیه کریمی‌قدوسی نیز همچون ماجرای افشای سخنان ظریف ازسوی نماینده عضو جبهه پایداری مشهد، با حواشی ضد و نقیض فراوانی روبه‌روست و طبیعتا برای اظهارنظر درباره آن باید منتظر بمانیم تا در روزهای آینده تکلیف این ماجرا روشن شود. این درحالی است که علیرضا رحیمی دو روز پیش در یک نشست خبری دراین رابطه، با اشاره به عزم مصمم نمایندگان برای برخورد با کریمی‌قدوسی از شکایت از این نماینده به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داده بود.  این درحالی است که معاون سیاسی رئیس‌جمهوری نیز نسبت به حواشی ایجادشده درپی انتشار سخنان محرمانه وزیر امورخارجه واکنش نشان داد و دریک توییت، تأکید کرد: آن‌قدر اثبات «اشتباه» برای افشاکنندگان مذاکرات محرمانه مجلس مهم بود که اثبات کردند «متن برجام» نقض نشده ‌است؛ این اقدام خنجری بر پشت مذاکرات آتی است.


تعداد بازدید :  403