شماره ۱۰۲۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
انتقاد تند اسحاق جهانگیری از کسانی که امید مردم را نشانه گرفته‌اند
کشور را از ته درّه چند پله بالا آورده‌ایم
امید مردم بزرگترین سرمایه کشور است ، اگر ناامید شوند، ممکن است دست به هر اقدامی بزنند

شهروند| «پیشرفت کشور عده‌ای را آزار می‌دهد و برخی رسانه‌هایی که از بیت‌المال تغذیه می‌کنند، علیه دولت چنان تیترهایی زده‌اند که اگر کسی از خارج کشور می‌خواست مردم را از نظام مأیوس کند، تا این اندازه نمی‌توانست.» اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز درنشست اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت سر گلایه از مخالفان دولت را باز کرد. او از این‌که عده‌ای از امیدواری و خوشحالی مردم ناراحت می‌شوند، ابراز شگفتی کرد و گفت: این‌که کشور از ته دره چند پله‌ای بالاتر آمده است، باید همه را خوشحال کند اما عده‌ای تمام هدف خود را اینطور قرار داده‌اند که چگونه می‌توان امید مردم را گرفت؟
اما انتقادهای جهانگیری به نقدهایی که آن را غیرمنصفانه می‌داند، به گفتن همین چند جمله ختم نشد. او ادامه داد: افرادی با شعارهایشان کشور را به آن وضع سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی رساندند و تمام نیروهای انقلاب را به جان هم انداختند اما اکنون عده‌ای آمده‌اند که امید ایجادشده درکشور را از بین ببرند و دستاوردهای دولت را کوچک کنند.
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: تا شاخصی درکشور گفته می‌شود که مثلا کشور در 6ماه اول 7.4 رشد داشته است، آقایی که معنی رشد را نمی‌داند، می‌گوید: چرا درمقابل رشد فلان کشور ما این رشد را داشته‌ایم؟ باید به این افراد بگوییم برادر عزیز از این گفته‌ها چه چیزی حاصل شما می‌شود که دستاورد کشور را چنین کوچک جلوه می‌دهید.
جهانگیری گفت: مگر رهبری نفرمودند به آمار رسمی کشور ایراد نگیرید، بنده و رئیس‌جمهوری اصلا اطلاع نداریم چه کسی این آمارها را تهیه می‌کند، این آمارها توسط دستگاه‌های رسمی کشور مشخص شده است.
او افزود: مرکز آمار کشور رشد اقتصادی بدون نفت کشور را 4.3 اعلام کرده، ‌درمنطقه کدام کشور چنین رشدی را داشته است و دربخش صنعت، وقتی رشد بالای 4‌درصد و دربخش کشاورزی رشد بالای 5‌درصد ازسوی مراکز رسمی آمار اعلام شده، باید این اقدامات انسان را خوشحال کند که با گذر از رکود بی‌سابقه‌ای که کشور از آن رنج می‌برد، رشد حاصل شده است.
هرچه تلاش می‌کنیم، جبران نمی‌شود
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: امسال تورم به 7.2‌درصد در آذرماه و رشد اقتصادی 6.4‌درصد رسیده و 700‌هزار شغل ایجاد شده است، اما عده‌ای می‌گویند درجیب مردم تأثیر نداشته است.
جهانگیری افزود: کشوری که به ته دره برده شده، حال چند پله بالاتر آمده و هنوز ته دره است، اتفاقی که در تورم‌ سال 91 و 92 انجام شد و رکود حاصل از آن درآمد سرانه مردم را به قدری کاهش داد که دولت هرچه تلاش می‌کند، تاکنون نتوانسته آنچنان که باید، جبران کند.
او اضافه کرد: امروز عده‌ای آمده‌اند کشور را به ثبات برسانند و درمقابل، عده‌ای تمام هدف خود را قرار داده‌اند که چطور می‌توان امید مردم را گرفت. امید مردم بزرگترین سرمایه کشور است و اگر ناامید شوند، ممکن است دست به هر اقدامی بزنند، امید مردم باعث همراهی با سیاست‌ها می‌شود که برخی این نقطه را نشانه
رفته‌اند.
پول مردم را می‌گیرند و ناامیدشان می‌کنند
معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: از این موضوع گله‌مندیم؛ برخی رسانه‌هایی که از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند، طی روزهای اخیر تیترهایی زدند که اگر قرار بود مجموعه بیرون از کشور مردم را نسبت به آینده نظام مأیوس کنند، اینچنین نمی‌توانستند عمل کنند؛ حتی اگر این رسانه‌ها به انتخابات هم فکر می‌کنند، به مصلحت گروهی و شخصی نیست که این اقدامات را انجام دهند.
جهانگیری با بیان این‌که خوشبختانه مردم متوجه همه امور هستند، گفت: به‌عنوان دولت باید به صورت جدی حرکت دقیقی که سیاست‌گذاری کرده‌ایم، درچارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به
پیش ببریم.
معاون اول رئیس‌جمهوری اشاره‌ای هم به بخش سیاست خارجی کرد و گفت: در سیاست خارجی و درموضوع برجام ممکن است یکی، دو اشکال هم باشد؛ چراکه موضوعی دوطرفه میان ما و 6 قدرت جهانی بود و پیداست که همه ایده‌آل‌های ما نبوده است ولی این قراردادی بود که اکثریت کشورها به ایران تبریک گفتند.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که حتما آمریکا با ما دشمنی خواهد کرد اما باید تلاش کنیم تا مانع کارشکنی آمریکا شویم، افزود: از روزی که گفته شد قرارداد خرید هواپیما بسته شده، عده‌ای عزا گرفتند، تا کی مردم باید از ذلیل‌ترین کشورهای دنیا هواپیمای دست دوم بیاورند.
جهانگیری ادامه داد: عده‌ای می‌گویند، اولویت خرید هواپیماست یا موضوعات دیگری است؟ دولت حتما اگر پول داشت، قطعا اولویت‌هایش جای دیگری بود ولی در قرارداد خرید هواپیما قرار شد 15‌درصد پرداخت شود و 85‌درصد باقی از محل فروش بلیت برگردانده شود که کار بزرگی صورت گرفته است.
او اضافه کرد: باید کارها را جدی دنبال کنیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از ظرفیت داخل کشور با قدرت استفاده کند و دولت نیز از آن حمایت خواهد کرد. نباید اجازه دهیم کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود، از خارج وارد شود و این برخلاف سیاست اقتصاد مقاومتی است.
معاون اول رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنان خود به حمایت از صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: مدیرانی که در اجرای بسته حمایت از صادرات غیرنفتی به تعهدات خود عمل نکرده باشند، معرفی می‌شوند.

به جای محاکمه عامل نابسامانی، برجام را محاکمه می کنند

شهروند| مهدی پازوکی اقتصاددان در واکنش به اینکه انتقادهای مطرح شده از سوی مخالفان دولت به اقتصاد کشور تا چه اندازه کارشناسی شده است، به «شهروند» می گوید: دولت روحانی بدشانس‌ترین دولت تاریخ ایران بعد از انقلاب است. روحانی کابینه را در شرایطی تحویل گرفت که اوضاع اقتصادی ایران عقب‌گرد کرده بود. نرخ رشد اقتصادی 6.8- را به 7.4 رساند و حالا کاسبان تحریم از او طلبکارند؟ تورم 40 درصدی را تک رقمی کرد و حالا رسانه‌های مخالف او را متهم می‌کنند! او ادامه می دهد: جالب است. به جای اینکه عاملان این نابسامانی‌ها محاکمه شوند، سند برجام محاکمه می‌شود؟ سندی که یکی از بهترین و قابل‌دفاع‌ترین اسناد ایران از بعد از انقلاب است.  این اقتصاددان تاکید
می‌کند: اگر برجام  را نپذیرفته بودیم، امروز باید نفت می‌فروختیم تا غذا بخریم. که حتی برای این خرید و فروش هم دچار مشکل بودیم چرا که قبل از برجام به کشتی‌های نفتی ایران، اجازه پهلو گرفتن در هیچ بندری نمی‌دادند. کوچک‌ترین معامله در چارچوب‌های رسمی انجام نمی‌گرفت.   پازوکی در ادامه با اشاره به سیاسی کاری در نقدهای مخالف دولت به «شهروند»  می گوید: رسانه‌های تندروی داخلی همسو با اسراییل، تندروها در آمریکا و کشورهای عربی منطقه برای روحانی سنگ‌اندازی می‌کنند. برای رضای خدا ببینید روحانی کشور را چگونه تحویل گرفت و با چه شرایطی تحویل داد. امروز از طریق برجام جلوی سوء استفاده از تحریم‌ها گرفته شده است.
وابستگی برخی رسانه های مخالف دولت به کاسبان تحریم
این اقتصاددان از تبعیض در میزان آزادی رسانه های مختلف گلایه می کند و به «شهروند» می گوید: خبرگزاری‌های مخالف دولت که ساختمان‌های میلیاردی دارند، منابع درآمدی خود را از کجا آورده‌اند. ای کاش می شد سند وابستگی برخی از این رسانه ها به  بابک زنجانی و سایر دلالان تحریم را منتشر کرد تا مردم بدانند چه کسانی خدمات دولت را مورد تهاجم قرار می دهند.  پازوکی ادامه می دهد: تندروها راهبری تفکر ضد ایران را در منطقه دارند. به نظر من ایراد دولت آقای روحانی افشا نکردن رانت‌های میلیاردی این گروه هاست. روحانی باید اطلاعات لازم را از طریق شورای امنیت ملی به قوه قضائی دهد تا سیه رو شود هرکه در او غش باشد. من از دولت روحانی عاجزانه تقاضامندم که این تندروها که دارای درآمد نجومی و ماشین‌های میلیاردی هستند به ملت ایران معرفی کند.
روحانی بدشانس ترین دولت است
 این موضوع در حالی رخ می دهد که فرشاد مومنی دیگر اقتصاددان نیز دیروز به ایلنا گفته است  با هر متر و معیاری درباره دولت روحانی داوری کنیم، انصاف این است دولت فعلی اقدامات مخرب انجام نداد و تلاش‌‌هایی هر چند ناکافی برای اصلاح امور صورت گرفت.  فرشاد مومنی در مورد عملکرد دولت روحانی گفت:‌ این دولت یکی از بدشانس‌ترین دولت‌های بعد از انقلاب بوده است زیرا میراث دار یکی از بی‌سابقه‌ترین سطوح تجربه شده ناکارآمدی و فساد در دولت قبلی بوده است. اما در عین حال این دولت یکی از خوش‌شانس‌ترین‌ها هم محسوب می‌شود به خاطر اینکه ابعاد خرابکاری‌های دولت قبلی به حدی است که اشتباهات دولت فعلی را نمی‌توان با دولت احمدی‌نژاد قیاس کرد. بنا بر این با هر متر و معیاری درباره دولت روحانی داوری کنیم، انصاف این است دولت فعلی اقدامات مخرب انجام نداد و تلاش‌‌هایی هر چند  ناکافی برای اصلاح امور صورت گرفت.


تعداد بازدید :  508